Verktyg för montering av fjädrar till handbromsbackar?
Verktyg för montering av fjädrar till handbromsbackar?
Finns det något verktyg som underlättar monteringen av fjädrarna till handbromsbackarna på t.ex. en 740?
Den längre smalare fjädern är ju brutalt jobbig med näbbtång...
Den längre smalare fjädern är ju brutalt jobbig med näbbtång...
Ståltråd!. Först krokar man fast fjädern ner till sen tar man bara ståltråd där vid böjen på fjädern sen vira runt händer och dra upp den tills den hakar på plats. Sen tar man en avbitare och knipsar av ståltråden och drar bort den försiktigt så inte fjädern hoppar av igen. Farsan har gjort det två gånger och jag en gång. Kommer nog fortsätta göra så också
Volvo 940 Turbo 1997
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1236
- Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
- Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul
Ganska simpelt igenterligen
1. Placera hålet på drivaxelflänsen i lämplig vinkel mot fjädern.
2. Lägg i en växel så att drivaxeln "låser sig"
3 Stoppa in en avbitartång genom hålet och bänd upp fjädern, kan vara bra med en vanlig flatmejsel att hjälpa till å putta in fjäpern i bromsbackens hål Men oftast behövs det inte Kanske inte så många som tänker på det, men hålet funkerar då som en hävstång vilket gör allt mycket enklare.
//Dubben
1. Placera hålet på drivaxelflänsen i lämplig vinkel mot fjädern.
2. Lägg i en växel så att drivaxeln "låser sig"
3 Stoppa in en avbitartång genom hålet och bänd upp fjädern, kan vara bra med en vanlig flatmejsel att hjälpa till å putta in fjäpern i bromsbackens hål Men oftast behövs det inte Kanske inte så många som tänker på det, men hålet funkerar då som en hävstång vilket gör allt mycket enklare.
//Dubben
Dubben skrev:Ganska simpelt igenterligen
1. Placera hålet på drivaxelflänsen i lämplig vinkel mot fjädern.
2. Lägg i en växel så att drivaxeln "låser sig"
3 Stoppa in en avbitartång genom hålet och bänd upp fjädern, kan vara bra med en vanlig flatmejsel att hjälpa till å putta in fjäpern i bromsbackens hål Men oftast behövs det inte Kanske inte så många som tänker på det, men hålet funkerar då som en hävstång vilket gör allt mycket enklare.
//Dubben
Bra tips, men då lär man ha det andra hjulet spärrat på något sätt...
Bilen står ju på pallbockar med båda sidor demonterade.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1236
- Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
- Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul
RoTe skrev:
Bra tips, men då lär man ha det andra hjulet spärrat på något sätt...
Bilen står ju på pallbockar med båda sidor demonterade.
Ajdå, men då kan man ta en grövre mejsel och stoppa emellan hjulbultarna och hålla emot, det behövs inte så mycket kraft. Å de sparar en massa svordommarn när fjädern annars bara far åt alla håll å kanter
//Dubben
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
YeahLow skrev:Da Bear skrev:Inga verktyg behövs.
Kroka fast fjädrarna utan att backarna ligger på plats.
Sen är det jävlar anamma och råstyrka som gäller Det går
Den har jag testat med Funkar fint:P
jag trodde det var så man gjorde, aldrig gjort på nått annat vis på någon bil..
alternativt att man har den ena backen på plats och den andra utvikt å hakar i fjädrar å skiti den andra å bara bänder in den.
MVH Micke