Men jag har dock ett problem. Eller tre funderingar rättare sagt.
Blir det billigare månads faktura på bräsnlet?
När jag kör jämn fart i 50km/h t.ex så känns de som bilen skakar lite. Varför?
Måste jag ställa lite på tändningen?
Vill även tillägga att jag inte har ställt på CO skruven eftersom jag inte vet vilken de e.
De står i min Haynes bok att det är en sexkantig skruv. Men jag har två
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Först kommer en sexkantig skruv, sen i mitten har jag en vanlig spårskruv den tredje skruven är ytterliggare en sexkantig skruv
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Vilken av dessa är de
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Om jag har förstått de rätt så har vi gjort samma sak som "Snabbast" från etanol forumet förutom att byta styrtrycksventil.
Snabbast
Blev medlem: 26 Apr 2005
Inlägg: 8
Skrivet: 05-05-02 07:46 Rubrik: Lite hjälp till Er med 230e motorer
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på Er!
Här kommer lite info om hur jag konverterade min volvo 745 gle -86 med 230e motor till ren E-85.
Börja med att skaffa en styrtrycksventil som sitter på turbomodellen. Den kan man på ett enkelt sätt justera trycket på med hjälp av den insexskruv som sitter på membranet i botten på ventilen. Denna skruv saknas på org.ventilen.
Skruva isär ventilen och titta på undersidan på plattan där membranet sitter. Där hittar du insexskruven. Skruva ur skruven tills det tar stopp. Skruven går väldigt lätt att skruva på så sluta när det tar stopp annars riskerar man att vrida sönder membranet. Det kommer att behövas ett par längre bult för att skruva dit ventilen då denna är högre än org. M6x60 är perfekt.
Vrid på CO-skruven knappt ett kvarts varv för att få lite mer soppa. Detta är inte nödvändigt men det underlättar faktiskt en del vid kallstarter.
Beträffande kallstarter så börjar den bli svårstartad vid +5 grader utan motorvärmare.
Starta motorn och kör den varm. Justera tändningen till 16 grader f.ö.d.
Detta är vad jag har gjort på bilen och den går kanon inga ryck, inga tvekningar vid fullt gaspådrag och en förbrukning på 1,2 liter milen vid normal körning.
Jag vill påpeka att dessa inställningar funkar på min bil som rullat 42000 mil lite drygt. Därmed inte sagt att det blir perfekt på alla bilar, men börja där och finjustera Er fram till bästa resultat.
Då kanske man borde ställa tändningen oxå
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Och hur gör man de på denna motorn
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Sen har jag mitt andra problem. Den stabiliserade tempen är högre än innan, varför
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Kollade lite i kylarkärlet igår kväll och de verkade vara nån mörk vätska i.
Ska prova med att rensa kylarkanalerna med något, nåt tips
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vill även påstå att jag inte har bytt kylarvätskan i bilen- aldrig.. så den kan ju vara så där 3 år gammal
![Surprised :o](./images/smilies/icon_eek.gif)