Endast en ägare innan, och det var en gammal gubbe..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Men man vet ju aldrig..
/Larry
Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
pacman skrev:Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
Hahaha.....nja ventilsallad tror jag INTE det blir. Ventilerna på 631 sitter runt 10-11mm lägre än 531 eftersom 631 saknar förbränningsrum. Ventilerna är dessutom längre.
Problemet som jag ser det med att sätta 531 på en B230K är att kompförhållandet skulle landa nånstans runt 6:1 så den hade blivit ganska svårstartad.
Da Bear skrev:531 på B230K fungerar inte. Det blir ventilsallad direkt.
Toppen på K motorn heter 631
Da Bear skrev:Okej, där ser man. Inte många som vet om det då antar jag
Vad jag vet iaf så finns K motorn med T kam eller X kam. Har för mig det var X, kanske den du menar?
rickard_765 skrev:å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
rickard_765 skrev:4x12tum, Jag har då aldrig hört talas om det du säger, å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
rickard_765 skrev:4x12tum, Jag har då aldrig hört talas om det du säger, å om en manuell bil får bakaxel från en automat så blir utväxlingen "lättare", motorn kommer varva mer och dra MER bensin.
Påstår du något annat vill jag att du förklarar hur du tänker och om du testat?
Jag har iaf testat och fått motsatt resultat (vilket jag iof kunde räkna ut innan)
Om du tänkt f-konvertera en sådan motor, varför letar du bara inte efter en B230FB ifrån en tidig 940?
den motorn har 531topp, med en relativt vass kamaxel (VX3). Givetvis har den "vanliga" kolvar då det knappt skulle bli någon komp med kolvar från K-blocket.
rickard_765 skrev:vill du att bilen ska varva lite så är det något trögare utväxling på 5´e växeln på M46 i jämfört med M47. Mycket riktigt att det är 1:1 på fjärde växeln hos både, kan även tillägga att automatlådorna har 1:1 på tredje växeln.
Ja visst, en automatlåda har trögade fjärdeväxel än t.ex M46ans femte.
Därav har automatbilar i alla, eller nästan alla fall bakaxlar med lättare utväxling orginalmonterat än vad bilar med manuell låda har.
Men byt bakaxel du, men du kommer att bli besviken för det är så som jag säger. vill du att den ska varva lite ska du leta efter en axel med 3,31 utväxling ist som thasaint kommit över, vet inte riktigt var dom axlarna satt orginal.. tror det fanns nån modell av 164 som hade den utväxlingen iaf.
Å b230FB var inte ofta bestyckad med 531, utan alltid! Stor skillnad.
den motorkombinationen du beskriver, vad jag förstått det är en fb-motor med med insug / förgasare från en b230K??
jag har aldrig hört talas om den kombinationen och nej, jag tror dig inte förräns du isf talar om vad den motor heter. den kan omöjligt heta B230K iaf, för B230K har 631 topplock.
rickard_765 skrev:Men "B230K" är avgascertificierad i sverige, och då med de komponenter man byggde K-motorn utav, bla. 631 topplock.
ändrar mna något, stämmer inte avgascertificieringen, och man har en annan motor. SOm isf har ett annat namn.
Att du råkat ut för nån bil som haft en sådan motor du beskriver beror troligen på att någon tidigare ägare bytt ut delarna, som du vet så går ventilerna åt knas om kamremmen går av på 631´an, det kanske hänt så har man fått tag i en "vanlig" rädblockade och stoppat i den.
vad menar du med vassare kam, vassare än vadå? vad har den vassare kammen för bokstav inristat i bakkant isf?