B230F startar ej
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
B230F startar ej
B230F -89 manuell lh 2,4
Inga felkoder
Startar ej, har kollat kammremm, soppa, gnista, bränslepumpsrelä, tändningsrelä, säkringar.
Vad mer kan det vara?
Inga felkoder
Startar ej, har kollat kammremm, soppa, gnista, bränslepumpsrelä, tändningsrelä, säkringar.
Vad mer kan det vara?
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
**[FOX]** skrev:Har du gjort något med bilen, bytt något eller lagat något?
Eller kom du ut en morgon och sen har bilen inte startat?
Kom ut en morgon och bilen vägrar strarta. Detta var ca ett år sedan och bilen har stått sen dess.
Tändmodul bytt, ny bränsletrycksregulator, men fortfarande stendöd.
Ska byta svänghjulsgivare idag och stryrbox.
Fler tips?
VOLVO 940 TURBO -96
Rent generellt när det gäller trådar om bilar som inte startar: Folk skriver ofta att dom kollat soppa/gnista utan att berätta EXAKT hur. Har dom kollat att spridarna öppnar eller bara kollat att det finns soppa i tanken?
Tolka mig inte fel nu, det är inte menat mot dig utan se det mer som lite allmänna råd för att vi ska kunna ge dig bättre tips.
En bilmotor är inte direkt "rocket science", finns det gnista (vid rätt tillfälle), bränsle samt kompression så startar den. Svårare än så är det inte.
I ditt fall skulle jag börja med att se om den går igång på startgas. Gör den det så är det dags att leta fel på bränslesidan. Ingen reaktion där, ja då är det något med tändingen. Kolla med en tändkabeltestare (typ 29 kr på biltema) eller tändningslampa om det finns gnista fram till stiften. Eller ta ur ett stift och se (kan vara svårt att se om det är ljust ute).
Har du varken gnista eller bränsle så är ju vevlägesgivaren en trolig misstänkt.
I väldigt sällsynta fall finns både gnista och bränsle, då är kompressionen borta. I 9 fall av 10 har kamremmen gått av eller kuggat fel (men den den hade du kollat).
Tolka mig inte fel nu, det är inte menat mot dig utan se det mer som lite allmänna råd för att vi ska kunna ge dig bättre tips.
En bilmotor är inte direkt "rocket science", finns det gnista (vid rätt tillfälle), bränsle samt kompression så startar den. Svårare än så är det inte.
I ditt fall skulle jag börja med att se om den går igång på startgas. Gör den det så är det dags att leta fel på bränslesidan. Ingen reaktion där, ja då är det något med tändingen. Kolla med en tändkabeltestare (typ 29 kr på biltema) eller tändningslampa om det finns gnista fram till stiften. Eller ta ur ett stift och se (kan vara svårt att se om det är ljust ute).
Har du varken gnista eller bränsle så är ju vevlägesgivaren en trolig misstänkt.
I väldigt sällsynta fall finns både gnista och bränsle, då är kompressionen borta. I 9 fall av 10 har kamremmen gått av eller kuggat fel (men den den hade du kollat).
Volvo 940 Turbo -94 33k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Robban67 skrev:Hej
Gnista från tändspolen ?
Får den soppa ända fram ?
Bränslerelät , vita bakom askkoppen ?
Vevaxellägesgivaren är nog aktuell, intressant med vad som händer när du byter den ..
mvh
Robban
Jo den får soppa ända fram till fuelrailen, stiften är fuktiga och det luktar soppa i avgasystemet när man har malt en stund. Gnista får den!
Bränslerelät är bytt
Ska byta svänghjlusgivare så fort det slutar regna!
Måste fan va det!!!
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Yak skrev:Rent generellt när det gäller trådar om bilar som inte startar: Folk skriver ofta att dom kollat soppa/gnista utan att berätta EXAKT hur. Har dom kollat att spridarna öppnar eller bara kollat att det finns soppa i tanken?
Tolka mig inte fel nu, det är inte menat mot dig utan se det mer som lite allmänna råd för att vi ska kunna ge dig bättre tips.
En bilmotor är inte direkt "rocket science", finns det gnista (vid rätt tillfälle), bränsle samt kompression så startar den. Svårare än så är det inte.
I ditt fall skulle jag börja med att se om den går igång på startgas. Gör den det så är det dags att leta fel på bränslesidan. Ingen reaktion där, ja då är det något med tändingen. Kolla med en tändkabeltestare (typ 29 kr på biltema) eller tändningslampa om det finns gnista fram till stiften. Eller ta ur ett stift och se (kan vara svårt att se om det är ljust ute).
Har du varken gnista eller bränsle så är ju vevlägesgivaren en trolig misstänkt.
I väldigt sällsynta fall finns både gnista och bränsle, då är kompressionen borta. I 9 fall av 10 har kamremmen gått av eller kuggat fel (men den den hade du kollat).
Det jag gjorde vara att lossa på slangen till fuelrailen, så jag vet om det är nån av pumparna. Men det var ett jäkla tryck där så det är det inte. Sen om spridarna öppnar som de ska vet jag ej. Hur kollar man det enklast?
Gnista har den, skruvade ur ett av stiften och jordade och drog på starten. Blev en väldigt fin gnista!
Kamremmen sitter rätt. Komptest ej utfört, men tror inte på det eftersom den helt plötsligt vägrar starta.
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Idag bytte jag till nya tändstift och bytte tändlägesgivaren. Vägrade först starta. Tänkte att nu ska jag fan ha igång skiten tills jag har dratt ur batteriet helt
Drog på starten i intervaller i några minuter. Tände till då och då. Tillslut fick jag igång den
Var svårstartad ett par starter men nu verkar den starta fint. Får se imån när den är kall igen.
Men problemet är förhoppningsvis löst nu!
Tack för alla tips/hjälp!
M.V.H
Volvoracing
Drog på starten i intervaller i några minuter. Tände till då och då. Tillslut fick jag igång den
Var svårstartad ett par starter men nu verkar den starta fint. Får se imån när den är kall igen.
Men problemet är förhoppningsvis löst nu!
Tack för alla tips/hjälp!
M.V.H
Volvoracing
VOLVO 940 TURBO -96