Fundering över att måla motorn!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 16 nov 2005, 18:26
- Kontakt:
Fundering över att måla motorn!
Som sagt har fundering över att måla motorn i samma färg som bilen men vad är det jag ska tänka på när jag ska göra det ? Vad behövs göras innan jag kan börja måla på den? Hur kan jag få den färg jag ska ha på bilen att vara värme tålig efter som jag måste ju ha en färg som tål värmen av motorn. Tacksam för svar!
Bild på motorn (Det röda ska målas i samma färg som bilen):
http://hem.passagen.se/flatro/bilder/projekt244/6.gif
mvh: David
Bild på motorn (Det röda ska målas i samma färg som bilen):
http://hem.passagen.se/flatro/bilder/projekt244/6.gif
mvh: David
Volvo 244 -84 - Glidarbil/Utställning
Volvo 740 Turbo / s90 front -88 - ProjektArbete
Volvo 740/940 -90 - Renoveringsobjekt, Nylackad.
Volvo S70 T5 -88 - Bruksbil/Vinterbil
Hemsida: http://volvo244.zapto.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 740 Turbo / s90 front -88 - ProjektArbete
Volvo 740/940 -90 - Renoveringsobjekt, Nylackad.
Volvo S70 T5 -88 - Bruksbil/Vinterbil
Hemsida: http://volvo244.zapto.org" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
motornblir väll inte överdrivet varm.. max 100 grader (?). det är nog grenröret som är akilisen.. i värmeutväkligen.
klas
klas
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.
Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
guesten skrev:Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.
Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!
menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???
Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.
Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Domino skrev:guesten skrev:Domino skrev:blästra bort all gammal färg, knalla in till lackeraren och be om färg till ditt ändamål så fixar han det.
Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!
menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???
Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.
Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.
hehe jovisst tvättar man innan men thinner löser upp det mesta ska du se
blästring har man hört folk som har tvättat sina block i såna industritvättar efter, fast efter ett tag så har motorerna nypit! går aldrig få ur all sand till 100% många som kan hålla med mig
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
guesten skrev:Domino skrev:guesten skrev:
Blästra INTE det kommer komma sand i motorn hur du änn maskerar! bättre du tvätter hela blocket med thinner sen skrapar med en kniv eventuella färgflagor sen ta slippapper och en stålborste brukar funka!
menar du att du inte tvättar en motor som du målar om???
Blästring är den ENDA metoden som gör en sådan yta som ett block faktiskt har 100% ren.
Men ska du inte montera isär hela motorn så bör du använda dig av en liknande teknik som föregående talare nämnde.
hehe jovisst tvättar man innan men thinner löser upp det mesta ska du se
blästring har man hört folk som har tvättat sina block i såna industritvättar efter, fast efter ett tag så har motorerna nypit! går aldrig få ur all sand till 100% många som kan hålla med mig
Klart att det går att få ur 100% ur blocket, att påstå något annat vore ju som att påstå att folk är inkapabla att gräva i sandlåda.
Att det däremot är svårt/tar mycket tid att få ur all sand är en annan sak.
Allt går att rengöra, det handlar bara om nogrannhet
//Han som jobbar med mått på 0,001mm dagligen
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
selvin skrev:så du jobbar på tusendelen?
det är ganska säkert!
vad för slipar har ni?
är du verktygsmakare?
stämmr gott det, nästintill iaf.
sitter som verktygsansvarig.
Slipar numera inga borr själva utan använder oss av ett sliperi i skövde.
Sköter endast mindre justeringar på diamantskiva om det behövs.
"tid är pengar" nåågot som jagas fruktansvärt på företaget
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)