Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
det är väl inte livsfarligt när du har felhjulsdrift.. då ska det finnas såna system för en sån bil är ju livsfarlig i sig.. bara går rakt hela tiden... scrap!
Skinnsäten är bra onödigt, visst, ser bra ut, men jag åtminstone vill slippa bli grillad när man sätter sig i bilen på sommaren :lol:
Och ABS, antispinn, antisladd och allt vad det heter klarar man sig utan, tycker bara det är jobbigt att köra när det blinkar lampor här och där när man trycker lite på gasen :P
Håller helt och fullt med dig... Särskillt med det med skinnsäten.
Det är skillnad på guds lagar och människans förordningar.
Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.
Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.
Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.
Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.
Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)
För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.
zulbat skrev:Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.
Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.
Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.
Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.
Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)
För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.
zulbat skrev:Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.
Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.
Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.
Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.
Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)
För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.
Av alla saker ni dragit upp, kan jag hålla med om en sak - antispinn. Om det handlar om en framhjulsdriven bil. Antisladd och ABS är däremot mycket bra system. Antispinn är även bra om bilen är bakhjulsdriven. Säga vad man vill om dessa system - men de räddar liv.
Det farligaste med de här systemen anser jag vara att biltillverkarna börjar dölja dåligt konstruerade chassin med ESP. Man har sett sådana tendenser i biltester, då bilen betett sig väldigt dåligt med ESP urkopplad, medan andra bilar uppfört sig exemplariskt.
Och visst - med ESP blir kanske förarna inte lika tekniskt skickliga som utan. Men man ska ju komma ihåg om att ett ESP-system griper in för sladd på en framhjulsdriven bil, så märks det. Det blinkar och smattrar och har sig. Och det anser jag är det viktigaste, att föraren inser att han hade för hög fart, men att systemet i detta fell undvek en olycka.
Några saker jag själv anser vara onödig utrustning:
Regnsensor
Inte bara onödigt, fungerar dessutom sällan särskilt bra. I intervalläget ska regnsensorn "vara smart" och anpassa torkarnas intervall till mängden regn som träffar rutan. Det här fungerar hyggligt ibland, men ibland kör den torkarna alldeles för mycket eller alldeles för lite. Då saknar man det vanliga intervalläget, som då ersatts med detta idiotiska "auto"-läge.
TV/DVD i framsätet
Kan möjligen vara bra för att hålla barnen i baksätet lugna. Men TV i framsätet hör inte hemma i en bil, så länge den är på vägen. Och en bil hör som bekant hemma på vägen.
Elinfällning av backspeglar
De få gånger man behöver fälla in backspelarna, så är de ju inte så fasligt dryga att vicka in manuellt.
17" fälgar och större på vanliga standardbilar
Snart går det inte att beställa en ny vanlig standardbil, utan att tvingas på komfortvidriga breda 17-tums fälgar med lågprofildäck som är ett elände för både ljudnivån, fjädringskomforten och spårkänsligheten.
Originalmonterad GSM-telefon
En telefon som endast går att prata i högtalarläge på, och som du dessutom måste ha ett separat SIM-kort till. Oftast tar handlaren ut ett överpris på typ 10 000 kronor för den. Nej, lägg istället en del av de pengarna på en handsfreesats med sekretesslur till din egna mobiltelefon.
Airbag på passagerarsida
Volvo är idag mig veterligen det enda märket där det går att välja bort den helt. Airbagen, som konstruerades för att föraren inte ska slå i ratten vid kollision, har även hittat till passagerarsidan. Denna gör det omöjligt att montera bakåtvänd bilbarnstol i framsätet. Även om den går att koppla ur, handen på hjärtat, skulle du ändå riskera att montera den i framsätet, så barnet har en, visserligen urkopplad, men ändå rejäl krutladdning i ryggen?
Inte bara onödigt, fungerar dessutom sällan särskilt bra. I intervalläget ska regnsensorn "vara smart" och anpassa torkarnas intervall till mängden regn som träffar rutan. Det här fungerar hyggligt ibland, men ibland kör den torkarna alldeles för mycket eller alldeles för lite. Då saknar man det vanliga intervalläget, som då ersatts med detta idiotiska "auto"-läge.
Håller med dig när det gäller vissa bilmärken. Har du kört en V50 med regnsensor? Skitbra! Där ställer man känsligheten med hjälp av en ratt på spaken och så kan man även stänga av sensorn så att man får ett vanligt intervalläge.
Åkte en kompis BMW med det och så fort det kom lite spolarvätska på rutan satte torkarna fart så att man trodde att dom skulle flyga ut till rymden tills det att dom gick torrt. Farsan hade det på sin förra V50, men inte på den nuvarande; Usch vad man saknar det.
Volvo är idag mig veterligen det enda märket där det går att välja bort den helt. Airbagen, som konstruerades för att föraren inte ska slå i ratten vid kollision, har även hittat till passagerarsidan. Denna gör det omöjligt att montera bakåtvänd bilbarnstol i framsätet. Även om den går att koppla ur, handen på hjärtat, skulle du ändå riskera att montera den i framsätet, så barnet har en, visserligen urkopplad, men ändå rejäl krutladdning i ryggen?
Håller med, skulle jag ha en bakvänd barnstol i min bil, så skulle jag åka till en märkesverkstad o be att dom inte bara koplar ur skiten, utan jag ska ha hela paketet med airbagen med mej hem, så jag vet att det är 100% omöjligt att det skulle komma en airbag ur passagerar sidan!
Intressant att så många "hatar" ABS, Antispinn och antisladdsystem.
"Jag vill inte att en dator skall ha kontroll..." känns som ett rätt fånigt argument enligt mitt tycke.
Antispinn och antisladd går som regel att stänga av de få gånger man vill leka, så det förstår jag inte att ni gnäller på.
Dessa system räddar liv, kanske ert.
Att häva att ABS förlänger bromssträckan är inte alls sant.
Som alla som gått halkutbildning vet, så är låsta hjul bättre på torr asfalt vad gäller stoppsträckan som blir något kortare än med ABS.
Med låsta hjul går det däremot inte att styra, vilket går utmärkt med ABS.
På alla andra underlag är ABS överlägset.
Jag tycker också att det är intressant att det finns så många förare här som (iaf enligt eget tycke) är i klass med racing/WRC-eliten.
Män med hår på bröstet som minsann klarar upp alla situationer som kan tänkas uppkomma genom "förarskicklighet", och inte genom några jävla skitsystem som biltillverkarna stoppar i för att Svenne Banan skall klara sig...
Det krävs uppenbarligen kunskap och erfarenhet för att förstå att man saknar kunskap och erfarenhet.
Elvis skrev:Intressant att så många "hatar" ABS, Antispinn och antisladdsystem.
"Jag vill inte att en dator skall ha kontroll..." känns som ett rätt fånigt argument enligt mitt tycke.
Antispinn och antisladd går som regel att stänga av de få gånger man vill leka, så det förstår jag inte att ni gnäller på.
Dessa system räddar liv, kanske ert.
Att häva att ABS förlänger bromssträckan är inte alls sant.
Som alla som gått halkutbildning vet, så är låsta hjul bättre på torr asfalt vad gäller stoppsträckan som blir något kortare än med ABS.
Med låsta hjul går det däremot inte att styra, vilket går utmärkt med ABS.
På alla andra underlag är ABS överlägset.
Jag tycker också att det är intressant att det finns så många förare här som (iaf enligt eget tycke) är i klass med racing/WRC-eliten.
Män med hår på bröstet som minsann klarar upp alla situationer som kan tänkas uppkomma genom "förarskicklighet", och inte genom några jävla skitsystem som biltillverkarna stoppar i för att Svenne Banan skall klara sig...
Det krävs uppenbarligen kunskap och erfarenhet för att förstå att man saknar kunskap och erfarenhet.