B230 motsvarar vad i marinsamanhang? Lista på motorer S.2
B230 motsvarar vad i marinsamanhang? Lista på motorer S.2
Ja, vad heter B23 och B230 motorn när den används i båtar?
Smider nya planer
Hellquist skrev:Lucif3r skrev:Här kommer en riktigt idiotisk fråga
är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar?
Bra att du tog på dig ansvaret! Jag undrar med men nu slipper jag ju avslöja min okunnighet
hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Glider runt i min blanka 945 <3
-
- Färsk användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 02 apr 2006, 13:45
- Ort: Lidköping
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco? Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Frasseman, så du har med Draco? Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco? Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
sljungaracer skrev:Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco? Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe
AQ heter volvos motorer i marinversion. Och nuffrorna efter de är antalet hästar
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
Zelle skrev:sljungaracer skrev:Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco? Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe
AQ heter volvos motorer i marinversion. Och nuffrorna efter de är antalet hästar
AQ131-171 hehe vad betyder det där då? är det mellan 131 och 171 hk då eller?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 02 apr 2006, 13:45
- Ort: Lidköping
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
frassemann skrev:Zele vi har en Draco 1700 DC den nyare modellen våran är från 84 köpte den i våras av en som har volvo verkstad här i stan. Lite kuriosa med den en viss direktör som startade Dafgårds de som gör billys och piroger. Köpte den ny, kul efter som vi bor/är från Källby.
Najs! Sån har pappa med haft, gammala modellen med delad ruta. ORANGE va den. Men den blev snodd. Fanns nog bara den o en till orange på hela västkusten. Skumt...
- Angry_Buddha
- Uppkörning
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
- Ort: Vara
- Kontakt:
Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader
¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor
¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare
¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.
¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande
¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Angry_Buddha skrev:Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader
¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor
¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare
¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.
¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande
¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor
Det är la lite andra kammar i marinmoorerna med?
frassemann skrev:AQ 145B stämmer bra på b23 har en i Dracon från 84. Piskar på bra inge problem att dra både tube och vattenskidor samtidigt. Sen är det ju rärr gött att varva ur den och köra ifrån div busters med stoora utombordare som låter som riia plan.
Obs väldigt OT.
med dubbla solex 40or o K-kam me fördelarspår
får min storbåt o ticka på i över 33 Knop iallfall
-
- Färsk användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 02 apr 2006, 13:45
- Ort: Lidköping
Angry_Buddha skrev:Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader
¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor
¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare
¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.
¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande
¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor
Se till att avgaslimpan inte blir tät... kan bli svårt att köra då och finns risk för vattenintag....