Onödig utrustning i bilar?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

Domino skrev:Tråkigt kanske :roll:

man vill ju ha full kontroll över sin bil själv.

inte något som "hjälper" en att avstyra allt kul.



(tills det går åt helvete troligtvis)


Tråkigt? Hm okej. När man ska köra som folk kan man ju ha den i, ska det driftas och en massa kan man ju koppla ur den.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Chrillee skrev:
Domino skrev:Tråkigt kanske :roll:

man vill ju ha full kontroll över sin bil själv.

inte något som "hjälper" en att avstyra allt kul.



(tills det går åt helvete troligtvis)


Tråkigt? Hm okej. När man ska köra som folk kan man ju ha den i, ska det driftas och en massa kan man ju koppla ur den.


personligen tycker jag det är ruskigt irriterande att trycka på en knapp varje gång jag ska starta bilen.

som på s70 så räcker det att man råkar spinna lite när man har bråttom iväg i en korse, då stryper han motorn :o livsfarligt enligt min mening.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

det är väl inte livsfarligt när du har felhjulsdrift.. då ska det finnas såna system för en sån bil är ju livsfarlig i sig.. bara går rakt hela tiden... scrap!

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Jag har hatat det pga känslan av att inte ha kontroll på bilen utan att det är en dator man sitter där och lyder, typ.



Antispinnet tycker jag fortfarande inte om, men jag hatar det inte längre.



Precis som Domino säger så stryper ju bilen sig själv ordentligt om man gasar lite för mycket i en korsning.



Orsakade ett mindre kaos häromdagen då jag skulle smita imellan i en korsning.

Lite lite för högt varv, kanske 5000 rpm...stryptes ner till ca 1500 rpm. FARLIGT!
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

kmx skrev:Jag har hatat det pga känslan av att inte ha kontroll på bilen utan att det är en dator man sitter där och lyder, typ.



Antispinnet tycker jag fortfarande inte om, men jag hatar det inte längre.



Precis som Domino säger så stryper ju bilen sig själv ordentligt om man gasar lite för mycket i en korsning.



Orsakade ett mindre kaos häromdagen då jag skulle smita imellan i en korsning.

Lite lite för högt varv, kanske 5000 rpm...stryptes ner till ca 1500 rpm. FARLIGT!


Varför startar man på 5000 rpm ? :roll:

Tomten
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Tomten »

Blaxxor skrev:
kmx skrev:Jag har hatat det pga känslan av att inte ha kontroll på bilen utan att det är en dator man sitter där och lyder, typ.



Antispinnet tycker jag fortfarande inte om, men jag hatar det inte längre.



Precis som Domino säger så stryper ju bilen sig själv ordentligt om man gasar lite för mycket i en korsning.



Orsakade ett mindre kaos häromdagen då jag skulle smita imellan i en korsning.

Lite lite för högt varv, kanske 5000 rpm...stryptes ner till ca 1500 rpm. FARLIGT!


Varför startar man på 5000 rpm ? :roll:


burma?
Bild

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Tomten skrev:
Blaxxor skrev:
kmx skrev:Jag har hatat det pga känslan av att inte ha kontroll på bilen utan att det är en dator man sitter där och lyder, typ.



Antispinnet tycker jag fortfarande inte om, men jag hatar det inte längre.



Precis som Domino säger så stryper ju bilen sig själv ordentligt om man gasar lite för mycket i en korsning.



Orsakade ett mindre kaos häromdagen då jag skulle smita imellan i en korsning.

Lite lite för högt varv, kanske 5000 rpm...stryptes ner till ca 1500 rpm. FARLIGT!


Varför startar man på 5000 rpm ? :roll:


burma?


Nej, där har jag aldrig varit :roll:



Man kan ju starta på 5000rpm om man ska burna :lol:
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Man startar på 5000 rpm för att vara snabb ut i korsningen och då hinna mellan alla andra



EDIT: Ang. burningen så är det ju lite onödigt att försöka då jag har antispinn :roll:
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

940Robban
Uppkörning
Inlägg: 309
Blev medlem: 09 jun 2004, 20:39
Ort: Åbyhammar

Inlägg av 940Robban »

GL Power skrev:Hmm..



Skinnsäten är bra onödigt, visst, ser bra ut, men jag åtminstone vill slippa bli grillad när man sätter sig i bilen på sommaren :lol:



Och ABS, antispinn, antisladd och allt vad det heter klarar man sig utan, tycker bara det är jobbigt att köra när det blinkar lampor här och där när man trycker lite på gasen :P
Håller helt och fullt med dig... Särskillt med det med skinnsäten.
Det är skillnad på guds lagar och människans förordningar.

zulbat
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 08 jun 2004, 13:23
Ort: Göteborg

Inlägg av zulbat »

Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.



Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.



Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.



Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.



Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)



För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.

metalliclack, elhissar och speglar, taklucka, ecc, helskinn, löstagbar dragkrok, (urkopplingsbar backvarnare) m.m.

BaloOctane
Övningskörning
Inlägg: 231
Blev medlem: 17 apr 2004, 18:34
Ort: Örkelljunga

Inlägg av BaloOctane »

zulbat skrev:Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.



Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.



Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.



Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.



Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)



För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.

metalliclack, elhissar och speglar, taklucka, ecc, helskinn, löstagbar dragkrok, (urkopplingsbar backvarnare) m.m.


Jag har då inga problem med att köra min AW71:a manuellt. Bara trycka in det steg man vill ha så hoppar det i.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

BaloOctane skrev:
zulbat skrev:Antispinn och antisladd är jättebra att ha om det går att koppla ur med ett enkelt knapptryck.



Även ABS är bra men det borde gå att koppla ur med en knapp det med.



Jag hatar när man tvingas använda datorhjälpmedel av bilfabrikanterna.



Men som sagt urkopplingsbar antispinn och antisladd betalar jag gärna några tusen extra för på en bil.



Av samma anledning hatar jag de flesta automatlådor eftersom man inte kan koppla ur den och bestämma växel själv. (Detta går givetvis att göra på geartronic men det har jag inte kört tillräckligt många mil för att uttala mig om hur det är)



För övrigt kan jag nog betala för all annan extrautrustning också som t.ex.

metalliclack, elhissar och speglar, taklucka, ecc, helskinn, löstagbar dragkrok, (urkopplingsbar backvarnare) m.m.


Jag har då inga problem med att köra min AW71:a manuellt. Bara trycka in det steg man vill ha så hoppar det i.


Samma här, å då åker jag en Audi från 91 ;)
[Volvo 945 LTT-96]

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Av alla saker ni dragit upp, kan jag hålla med om en sak - antispinn. Om det handlar om en framhjulsdriven bil. Antisladd och ABS är däremot mycket bra system. Antispinn är även bra om bilen är bakhjulsdriven. Säga vad man vill om dessa system - men de räddar liv.



Det farligaste med de här systemen anser jag vara att biltillverkarna börjar dölja dåligt konstruerade chassin med ESP. Man har sett sådana tendenser i biltester, då bilen betett sig väldigt dåligt med ESP urkopplad, medan andra bilar uppfört sig exemplariskt.



Och visst - med ESP blir kanske förarna inte lika tekniskt skickliga som utan. Men man ska ju komma ihåg om att ett ESP-system griper in för sladd på en framhjulsdriven bil, så märks det. Det blinkar och smattrar och har sig. Och det anser jag är det viktigaste, att föraren inser att han hade för hög fart, men att systemet i detta fell undvek en olycka.



Några saker jag själv anser vara onödig utrustning:



Regnsensor

Inte bara onödigt, fungerar dessutom sällan särskilt bra. I intervalläget ska regnsensorn "vara smart" och anpassa torkarnas intervall till mängden regn som träffar rutan. Det här fungerar hyggligt ibland, men ibland kör den torkarna alldeles för mycket eller alldeles för lite. Då saknar man det vanliga intervalläget, som då ersatts med detta idiotiska "auto"-läge.



TV/DVD i framsätet

Kan möjligen vara bra för att hålla barnen i baksätet lugna. Men TV i framsätet hör inte hemma i en bil, så länge den är på vägen. Och en bil hör som bekant hemma på vägen.



Elinfällning av backspeglar

De få gånger man behöver fälla in backspelarna, så är de ju inte så fasligt dryga att vicka in manuellt.



17" fälgar och större på vanliga standardbilar

Snart går det inte att beställa en ny vanlig standardbil, utan att tvingas på komfortvidriga breda 17-tums fälgar med lågprofildäck som är ett elände för både ljudnivån, fjädringskomforten och spårkänsligheten.



Originalmonterad GSM-telefon

En telefon som endast går att prata i högtalarläge på, och som du dessutom måste ha ett separat SIM-kort till. Oftast tar handlaren ut ett överpris på typ 10 000 kronor för den. Nej, lägg istället en del av de pengarna på en handsfreesats med sekretesslur till din egna mobiltelefon.



Airbag på passagerarsida

Volvo är idag mig veterligen det enda märket där det går att välja bort den helt. Airbagen, som konstruerades för att föraren inte ska slå i ratten vid kollision, har även hittat till passagerarsidan. Denna gör det omöjligt att montera bakåtvänd bilbarnstol i framsätet. Även om den går att koppla ur, handen på hjärtat, skulle du ändå riskera att montera den i framsätet, så barnet har en, visserligen urkopplad, men ändå rejäl krutladdning i ryggen?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

niel skrev:

Regnsensor

Inte bara onödigt, fungerar dessutom sällan särskilt bra. I intervalläget ska regnsensorn "vara smart" och anpassa torkarnas intervall till mängden regn som träffar rutan. Det här fungerar hyggligt ibland, men ibland kör den torkarna alldeles för mycket eller alldeles för lite. Då saknar man det vanliga intervalläget, som då ersatts med detta idiotiska "auto"-läge.


Håller med dig när det gäller vissa bilmärken. Har du kört en V50 med regnsensor? Skitbra! Där ställer man känsligheten med hjälp av en ratt på spaken och så kan man även stänga av sensorn så att man får ett vanligt intervalläge.

Åkte en kompis BMW med det och så fort det kom lite spolarvätska på rutan satte torkarna fart så att man trodde att dom skulle flyga ut till rymden tills det att dom gick torrt. Farsan hade det på sin förra V50, men inte på den nuvarande; Usch vad man saknar det.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

niel skrev:Airbag på passagerarsida

Volvo är idag mig veterligen det enda märket där det går att välja bort den helt. Airbagen, som konstruerades för att föraren inte ska slå i ratten vid kollision, har även hittat till passagerarsidan. Denna gör det omöjligt att montera bakåtvänd bilbarnstol i framsätet. Även om den går att koppla ur, handen på hjärtat, skulle du ändå riskera att montera den i framsätet, så barnet har en, visserligen urkopplad, men ändå rejäl krutladdning i ryggen?


Håller med, skulle jag ha en bakvänd barnstol i min bil, så skulle jag åka till en märkesverkstad o be att dom inte bara koplar ur skiten, utan jag ska ha hela paketet med airbagen med mej hem, så jag vet att det är 100% omöjligt att det skulle komma en airbag ur passagerar sidan!
[Volvo 945 LTT-96]

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

Intressant att så många "hatar" ABS, Antispinn och antisladdsystem.



"Jag vill inte att en dator skall ha kontroll..." känns som ett rätt fånigt argument enligt mitt tycke.



Antispinn och antisladd går som regel att stänga av de få gånger man vill leka, så det förstår jag inte att ni gnäller på.



Dessa system räddar liv, kanske ert.



Att häva att ABS förlänger bromssträckan är inte alls sant.



Som alla som gått halkutbildning vet, så är låsta hjul bättre på torr asfalt vad gäller stoppsträckan som blir något kortare än med ABS.

Med låsta hjul går det däremot inte att styra, vilket går utmärkt med ABS.

På alla andra underlag är ABS överlägset.



Jag tycker också att det är intressant att det finns så många förare här som (iaf enligt eget tycke) är i klass med racing/WRC-eliten.



Män med hår på bröstet som minsann klarar upp alla situationer som kan tänkas uppkomma genom "förarskicklighet", och inte genom några jävla skitsystem som biltillverkarna stoppar i för att Svenne Banan skall klara sig...



Det krävs uppenbarligen kunskap och erfarenhet för att förstå att man saknar kunskap och erfarenhet.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Elvis skrev:Intressant att så många "hatar" ABS, Antispinn och antisladdsystem.



"Jag vill inte att en dator skall ha kontroll..." känns som ett rätt fånigt argument enligt mitt tycke.



Antispinn och antisladd går som regel att stänga av de få gånger man vill leka, så det förstår jag inte att ni gnäller på.



Dessa system räddar liv, kanske ert.



Att häva att ABS förlänger bromssträckan är inte alls sant.



Som alla som gått halkutbildning vet, så är låsta hjul bättre på torr asfalt vad gäller stoppsträckan som blir något kortare än med ABS.

Med låsta hjul går det däremot inte att styra, vilket går utmärkt med ABS.

På alla andra underlag är ABS överlägset.



Jag tycker också att det är intressant att det finns så många förare här som (iaf enligt eget tycke) är i klass med racing/WRC-eliten.



Män med hår på bröstet som minsann klarar upp alla situationer som kan tänkas uppkomma genom "förarskicklighet", och inte genom några jävla skitsystem som biltillverkarna stoppar i för att Svenne Banan skall klara sig...



Det krävs uppenbarligen kunskap och erfarenhet för att förstå att man saknar kunskap och erfarenhet.


MYCKET MYCKET SANT!!
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

jag vet att jag inte klarar allt...men av någon konstig anledning tror jag mig va bättre än medelsvensson.....
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Skriv svar