Bilen går illa
Bilen går illa
Hejsan alla glada!
Jo, jag har ett problem med min 745 GLT 16V -89. Han bluddrar något mycket på tomgången och vill gärna rycka lite också när jag kör.
Första problemet åtgärdade jag och det var hål på soppafiltret. Andra felet var fördelaren och rotorn samt tändkablar. Trejde felet var kolet i
laddningsrelät, det är bytt nu. Har bytt stiften också.
Vad är det mer man kan tänkas kolla?
Jo, jag har ett problem med min 745 GLT 16V -89. Han bluddrar något mycket på tomgången och vill gärna rycka lite också när jag kör.
Första problemet åtgärdade jag och det var hål på soppafiltret. Andra felet var fördelaren och rotorn samt tändkablar. Trejde felet var kolet i
laddningsrelät, det är bytt nu. Har bytt stiften också.
Vad är det mer man kan tänkas kolla?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.
855 GLT 2,5 -97
855 GLT 2,5 -97
Nu har jag mer info om bil...
Plockade ner hela fuel railen med spridare och allt, har gjort rent och bytit o-ringar. Sen så visste jag att när jag tagit bort kabeln på spridaren som är för 3:e cylindern så har det inte blivit någon skillnad på varvtalet.
När man testat att ta bort de andra har det blivit skillnad. Så det jag tänkte ifall det var spridaren det var fel på, så jag testade o switcha, men så var inte fallet, det var fortfarande fel på cylinder 3. Jag har bytit precis alla tändningsdelar. Kontrollerat luftmängdmätaren och lambda sonden. Kollat också tempgivaren. Även gjort komptest som visade bra.
Vad ska jag kolla nu?
Plockade ner hela fuel railen med spridare och allt, har gjort rent och bytit o-ringar. Sen så visste jag att när jag tagit bort kabeln på spridaren som är för 3:e cylindern så har det inte blivit någon skillnad på varvtalet.
När man testat att ta bort de andra har det blivit skillnad. Så det jag tänkte ifall det var spridaren det var fel på, så jag testade o switcha, men så var inte fallet, det var fortfarande fel på cylinder 3. Jag har bytit precis alla tändningsdelar. Kontrollerat luftmängdmätaren och lambda sonden. Kollat också tempgivaren. Även gjort komptest som visade bra.
Vad ska jag kolla nu?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.
855 GLT 2,5 -97
855 GLT 2,5 -97
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Tjena
Du har relät vid expansionskärlet därifrån de utgår till resp. spridare, du kan väl ta loss kabeln från reläet och lossa kablarna vid spridaren vid treans sedan ohm-mäta om du har hel kabel el. trasig, ( ohm-metern visar antingen fullt utslag = hel kabel ant. inget utslag = trasig kabel ).
Det är väl fyra olika färger på kablarna från reläet också om jag inte missminner mig...
Hoppas detta hjälper dig lite iallafall.
mvh
Robban
Du har relät vid expansionskärlet därifrån de utgår till resp. spridare, du kan väl ta loss kabeln från reläet och lossa kablarna vid spridaren vid treans sedan ohm-mäta om du har hel kabel el. trasig, ( ohm-metern visar antingen fullt utslag = hel kabel ant. inget utslag = trasig kabel ).
Det är väl fyra olika färger på kablarna från reläet också om jag inte missminner mig...
Hoppas detta hjälper dig lite iallafall.
mvh
Robban
Jag vet iaf att alla spridarna sprutar likvärdigt, tog ju o lyfte ur dom och farsan fick vrida på nyckel så jag såg. Men alla spred likvärdigt. Sen om det är soppapumpen som kanske ger dåligt tryck, borde det inte då vara dåligt på alla spridarna?
Sen så har jag fått höra nåt om någon tändmodul eller vad man ska kalla det, sitter på insidan av vänstra skärmen, kanske var det du syftade på Micael? Den har iaf bosch nummer på sig. Fick höra av en på jobbet som har en B230FT att han hade liknande problem med bilen innan han bytte den. Kan det vara nåt o kolla upp?
Sen så har jag fått höra nåt om någon tändmodul eller vad man ska kalla det, sitter på insidan av vänstra skärmen, kanske var det du syftade på Micael? Den har iaf bosch nummer på sig. Fick höra av en på jobbet som har en B230FT att han hade liknande problem med bilen innan han bytte den. Kan det vara nåt o kolla upp?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.
855 GLT 2,5 -97
855 GLT 2,5 -97
-
- Uppkörning
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32
LeoGetz skrev:Ska iofs kolla en sak som går ganska snabbt, o testa tändstiften i tändkabeln mot grenröret eller nåt sånt för att se gnistorna ifall dom skiljer sig åt.
Köp en gnistprovare istället så slipper du att demontera stiften och hålla de mot blocket då du testar gnistan...en helt klart vettig investering som inte kostar så många kronor.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32
Nu har jag testat med ny tändmodul och styrbox, men det blev inte bättre Satt o tittade på elschema för LH 2.2 i Haynes handboken för att jag inte hittade LH 2.4. På 2.2 så sitter det förkopplingsmotstånd för varje spridare, är det nåt som sitter på 16V med? Och isf vart sitter den? Försökte följa kablarna från spridarna men inte så jäkla lätt. Är nämligen så att jag har dålig gång på 3:e burken och jag har nu kollat allt med just tändningen.
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.
855 GLT 2,5 -97
855 GLT 2,5 -97
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Du har gott tålamod må jag säga.
Törs inte uttala mig om förkopplingsmotståndet ( tror inte att det finns ngt ).
Det är inte så att det sitter skit i spridaren .
Du bytte plats på spridarna, fick du ngn skillnad på gången då på 3:e burken?
Om du har gnista etc. borde det vara soppan som spökar el. tvärtom.
Fasiken vad knepigt du ska göra det, du har bytt ut nästan allting som går att byta - det är väl bara karossen kvar snart .
Kan det vara så att om det är specifikt för 3:e burken att det är ngn av de två tryckarna som inte öppnar upp ordentligt för insuget av soppan i cylindern - tanke ?
Slitna nockar på kamaxeln på insugssidan för 3:e burken ?
Idelös just nu, återkommer om ngt dyker upp, problem är till för att lösas
Skulle du lösa det - hör av dig om resultatet....
mvh
Robban
Du har gott tålamod må jag säga.
Törs inte uttala mig om förkopplingsmotståndet ( tror inte att det finns ngt ).
Det är inte så att det sitter skit i spridaren .
Du bytte plats på spridarna, fick du ngn skillnad på gången då på 3:e burken?
Om du har gnista etc. borde det vara soppan som spökar el. tvärtom.
Fasiken vad knepigt du ska göra det, du har bytt ut nästan allting som går att byta - det är väl bara karossen kvar snart .
Kan det vara så att om det är specifikt för 3:e burken att det är ngn av de två tryckarna som inte öppnar upp ordentligt för insuget av soppan i cylindern - tanke ?
Slitna nockar på kamaxeln på insugssidan för 3:e burken ?
Idelös just nu, återkommer om ngt dyker upp, problem är till för att lösas
Skulle du lösa det - hör av dig om resultatet....
mvh
Robban