Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176 Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27
Inlägg
av bamyl » 09 maj 2006, 16:38
Hej hopp !
Då M46-lådan finns i ganska stor spann av årsmodeller, så undrar jag om det är någon skillnad på dessa, rent hårdvarumässigt ?
MAO: Är det bättre med en M46 från -93 än en från -88, eller är det samma grejjor
Mvh
Bamyl
VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191 Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla
Inlägg
av VOLVO-MANGE » 09 maj 2006, 17:28
M46- lådorna har en bokstav efter sig, den bättre heter P.
När brytpunkten är e jag osäker på, 90 och uppåt e det garanterat P på men innan vet jag inte.
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 09 maj 2006, 18:35
det finns J-Type, P-Type och J/P-Type
Den första är modellen som sitter i många äldre 240 samt 740.
P-Type kom i slutet av 80talet och har en grövre utgående axel ur lådan å in i överväxeln som är lite grövre dimensionerad.
J/P-Type satt sen i 940 med M46 vet jag, men kan inte så mkt om i vilka årsmodeller.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499 Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil
Inlägg
av Gode_Herrn » 09 maj 2006, 23:01
P-type sitter original i GLT 16V
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387 Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro
Inlägg
av Andreas » 10 maj 2006, 03:48
Är du på jakt efter ny låda? Min gamla finns kvar...
bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176 Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27
Inlägg
av bamyl » 10 maj 2006, 08:59
Hade inte den gått längre än min ?
Är den frisk, så köper jag den !
/Anders
Såg en kille som sålde 2st m46 m. överväxel för 600:-/båda
Men vet inte årsmodell..
Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561 Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje
Inlägg
av Lazze S » 10 maj 2006, 11:03
Om klumpen börjar bli sliten annars så ligger SVIS på nya överväxlar till M46 på 7/900. Dom hade häromåret även nya kompl multi-link bakaxlar. Dom får ju mycket nytt som städas bort hos Volvo i Gbg.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601 Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:
Inlägg
av Da Bear » 10 maj 2006, 11:08
Vad är SVIS? Hemsida?
Smider nya planer
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 10 maj 2006, 11:10
http://www.svis.se/
Man måste tyvärr vara med i en volvoklubb som är ansluten till SVIS för att få handla där..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601 Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:
Inlägg
av Da Bear » 10 maj 2006, 11:16
ThaSaint skrev: http://www.svis.se/
Man måste tyvärr vara med i en volvoklubb som är ansluten till SVIS för att få handla där..
//Erik
Okej. Men då har styrelsen en uppgift nu då
Smider nya planer
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 10 maj 2006, 11:20
Det är något som redan jobbas på, att få klubben SVIS-ansluten.
Det står på hemsidan
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387 Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro
Inlägg
av Andreas » 10 maj 2006, 15:00
bamyl skrev: Hade inte den gått längre än min ?
Är den frisk, så köper jag den !
/Anders
Såg en kille som sålde 2st m46 m. överväxel för 600:-/båda
Men vet inte årsmodell..
Den har gått 21070mil och känns nästan som ny, överväxeln går i med ett hårt ryck om man lägger i den utan att koppla, inget slirande. Jag har haft som vana att alltid koppla ur när jag lagt i den och jag tror att förra ägaren också gjorde det eftersom den känns så bra. Dock läcker den olja på ovansidan, tror det är där växelföraren går in i lådan. Det är ingen stor läcka så man måste inte fylla på olja, det ser bara lite grisigt ut.
Jag har även komplett kardan om du behöver ett fräschare stödlager.
steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828 Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:
Inlägg
av steifan » 10 maj 2006, 15:54
Da Bear skrev: ThaSaint skrev: http://www.svis.se/
Man måste tyvärr vara med i en volvoklubb som är ansluten till SVIS för att få handla där..
//Erik
Okej. Men då har styrelsen en uppgift nu då
Klubben får köpa nån gammal Amazon i perfekt skick till nån SVIS-nisse som
muta för att låta 7-900 bli med
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06