Har du mitsu eller garrett turboaggregat?
på gamla 740turbo med garrett-aggregat sitter en dump oftast monterat
på avgassidan av toppen.
Har inga bra bilder men visar några från mitt jättegamla 760TiC-projekt.
http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... ge_003.jpg
Kolla längst till höger, ovanför den tjocka slangen som ska gå till LMM'en.
Det går en tunn slang från den tvärs över ventilkåpan.. Det är originaldumpen.
http://hacked.free-bsd.org/albums/760TiC/bilj0x_006.jpg
Kollar du denna länken så ser du en slang ca 25mm innerdiam gå från
90graders-rörböjen som kommer upp fårn turbon och går mot IC'n.
Där är originaldumpen inkopplad.
Se den tunna slangen som går över ventilkåpan framför oljepåfyllningslocket,
Den går fårn dumpen till insuget, det är vakumslangen.
Skruva bort originaldumpen helt å hållet, kläm på en annan dumpventil
där om du vill och kläm på den vakumslang som redan finns där.
Skitenkelt!
Man kan sätta dumpventilen på insugssidan med, många hävdar att detta
är bättre, men på en 740turbo med originalturbo osv tror jag iaf
det kvittar vilken sida man sätter den på.. Många bilar har den ju dessutom
integrerad i själva turboagget.
Såhär satte jag min dump på min gamla 760turbo iaf.
http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... .sized.jpg
http://hacked.free-bsd.org/albums/760Ti ... .sized.jpg
Lycka till.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?