ALLT du vill veta om bakaxlar! Nästan iaf.

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

ALLT du vill veta om bakaxlar! Nästan iaf.

Inlägg av ThaSaint »

1030: Gammal standardbakaxel utan finesser. t.ex på gamla 740GL å sånt

1031: samma typ som ovan men stadigare. Sitter på gamla 700Turbosar t.ex.

1041: en 1031 med diffspärr, modell "slung"..

Inte helt säker på dessa PM'a om ni har bättre koll än mej)

1035: Bakaxelklump, multilänk (mk1?)

1045: Bakaxelklump, multillänk (mk1 diffspärr, slung)

1055: Multilänk MkII

1065: Multilänk MkII med slungdiffspärr





Bild

Bild

__________________

Bild

- 1. Pinjong

- 2. Pinjonglager

- 3. Kronhjul

- 4. Låsplåt

- 5. Justermellanlägg

- 6. Differentialhuslager

- 7. Differentialhus

- 8. Drivaxel

__________________



Bakväxeln är av typ hypoidväxel, dvs växeln har spiral-skurna kuggar med en form som tillåter pinjongen att ligga under kronhjulets centrum. Detta ger en lägre kardanaxelplacering men även tystare gång samt starkare kuggar. Kraften överförs mellan kuggarna genom rullande och glidande rörelse under högt tryck. Växeln ställer höga krav på smörjoljan och en speciell oljetyp måste användas.

Bakväxeln består av pinjong, kronhjul och differential.

Differentialen är uppbyggd av två större differentialhjul för drivaxlarna och två mindre differentialhjul i ständigt ingrepp med de större hjulen. Differentialhjulen är koniska kugghjul med rakskurna kuggar. De är inbyggda i ett differentialhus som är lagrat i bakaxelkåpan med koniska rullager.

Bild

Differentialhuset drivs av kronhjulet och pinjongen.

Kuggspelet och differentialhuslagrens ansättning justeras med mellanlägg innanför differentialhuslagren.

Kronhjulsskruvarna låses av en sk låsplåt, vilken är monterad innanför differentialhuslagrets innerring (på kronhjulssidan). Plåten sätts dit i samband med att lagret pressas på plats och spänner därigenom på kronhjulsskruvarnas skallar.

Pinjongen är lagrad i koniska rullager. Pinjongens läge i axialled i förhållande till kronhjulet justeras med justermellanlägg under bakre pinjonlagrets ytterring.

Ansättning av pinjonglagren sker med justermellanlägg eller en kompressionshylsa under främre pinjonglagrets innerring.

Vid tillverkningen används distansbrickor istället för justermellanlägg. Distansbrickan för pinjongens läge är placerad bakom bakre lagrets innerring.

______________________



Drivaxeln:

Bild

- 1. Drivaxel

- 2. Låsplåt (yttre)

- 3. Tätningsringar

- 4. Låsring (inre)

- 5. Fett

Drivaxlarna är lagrade i koniska rullager vars spel ej är justerbart.

De låses i läge med en inre låsring och en yttre låsplåt, samt tätas med en inre och en yttre tätningsring.

Utrymmet mellan den yttre tätningsringen och lagrets innerring och rullhållare, är fyllt med fett.

_______________________



Givare för hastighetsmätaren:

Bild

Hastighetsmätaren är av elektronisk typ och får impulser från en givarenhet.

Givarenheten är placerad vid bakväxeln och tar upp bakväxelns rotation (= hjulets). Den består av en induktivgivare och ett tandhjul.

Induktivgivaren sitter på inspektionslocket och hålls fast av en speciell mutter. Den tätar mot locket med en O-ring.

Tandhjulet är fastpressat på differentialhuset. Det är pressat i stålplåt och har 12 eller 48 st öppningar. (96 finns också beroende på årsmodell)

Det roterar med differentialhusets varvtal som är detsamma som hjulens. Vid sin rotation förbi givaren uppstår impulser som hastighetsmätaren omvandlar till ett hastighetsmätarutslag motsvarande varvtalet.

Bild

-1. Adjusting shims.

-2. Transmitting to gear wheel clearance

Givaren sitter på ett bestämt avstånd från hjulet. Avståndet måste hållas inom ett visst toleransområde. Vid arbeten med bakväxeln resp hastighetsmätargivaren justeras avståndet in med justermellanlägg, vilka placeras mellan givaren och inspektionslocket.

(Gamla vagnar med ABS-bromssystem har en annan givare och ett tandhjul med hela 96 tänder.)

På nyare modeller med 48 tänder och en bakre kåpa på bakaxeln av aluminium behövs normalt ej denna justeras.

____________________



Sprängskiss på en 1041-axel

Bild

____________________



Lite moment som är bra att kunna i bakvagnen:



Generella krav



-Rengör alla kontaktytor i förbandet, först mekaniskt och sedan med något fettlösande medel.

-Byt alltid ut skruv alternativt skruv och mutter för momentvinkelmonterade förband.

-Byt vid behov ut skruvar och muttrar för momentmonterade förband.

Vid återanvändning, rengör och anolja.

-Nedan angivna värden ska innehållas med en noggrannhet bättre än ±5%.



Obs! 1 Nm = 0,1 kpm.

_________________________



Momentmontering
Benämning Styrvärde Nm:

Inspektionslock (skruv) 20-30

Pinjong utan kompressionshylsa (mutter) 200-250

Drivaxlarnas tryckplåt (skruv) 40

Bromsok bak (skruv) 60

Överfall bakaxel-bärarm (mutter) 45

Bärarmskonsol-kaross (skruv) 48

Bärarm-konsol (mutter) 85

Stötdämpare-bärarmsinfästning (mutter) 85

Tvärstag-bakaxel (skruv) 85

Momentstag-bakaxel (mutter) 140

Differentialbroms/halvor (skruv) 60-70

Differentialspärr/halvor (skruv) 8-10

Medbringare-pinjong (bakaxel 1035,1045) (mutter) 180-200

Kardanaxel-medbringare (mutter) 50

Drivaxel-slutväxel (skruv) (alternativ till momentvinkelmontering) 65-75

Hjulmutter 85

Länkarm övre-hjullagerhus (mutter) 115

Spårstag-hjullagerhus 85

Stötdämpare-kaross (skruv) 85

Sensor-bakre lock (skruv) 8-12

Slutväxel-bakaxelbalk (skruv) 160

Låsbricka-justermutter (skruv) 40-56

Sidokonsol-slutväxel (skruv) 40-56

Vikt-slutväxel (skruv) 20-28


Momentvinkelmontering
Benämning Styrvärde Nm Grader

Kronhjul-differentialhus (skruv) 35 60

Lageröverfall-bakaxel (skruv) 35 60

Bakaxelbalk övreundre (skruv) 70 30

Drivaxel-slutväxel (skruv) 30 90

Drivaxel-mutter 140 60

Länkarm nedre-hjullagerhus (mutter) 50 90

Bärarm i bakkant (skruv) 60 90

Bakaxelbalk främre-kaross (skruv) 70 60

Bakaxelbalk bakre-kaross (skruv) 70 60

Bärarm i framkant (mutter) 70 90
____________________



några How-To's :)



Hur du byter drevsats och/eller lager:

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Dif ... erByte.pdf [1,8MByte]



Renovera en differential som man plockat loss:

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Dif ... tagen).pdf [469KByte]



Renovera differentialen, när den sitter i axeln:

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Dif ... elaxel.pdf [2MByte]



Hoppas detta är till nån hjälp..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Åsså kan jag tillägga hur man räknar lite hastighet å varvtal på olika utväxlingar.



Varv= motorvarv(RPM)

60= för att dela rpm till r/s

utväxlingvxl= utväxlingen i lådan på den aktuella utväxlingen du vill räkna på(kolla FAQ för utväxlingarna på lådorna)(tex 0,8)

slutväxel= utväxlingen i bakaxeln(tex 3,73)

rullomkrets= omkretsen på drivande bakhjul(meter)

3,6= för att ändra från m/s till km/h





varv/60/utväxlingvxl/slutväxel*rullomkrets*3,6=km/h





km/h / 3,6 /rullomkrets * slutväxel * utväxlingvxl * 60 = varv



Exempeluträkning varvtal:

100/3,6/1,985*4,1*0,81*60 = 2788 rpm



Å det är väl fortfarande +-5% som gäller antar jag.



Rullomkretsen ändras ju med förslitningen på däcken...
Bild

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: ALLT du vill veta om bakaxlar! Nästan iaf.

Inlägg av John »

Hittade en finfin detaljerad video på hur en slungdiff fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=ftyJvIO0DZ8&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar