Köra på eldningsolja?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
- Ort: Skillingaryd / Småland
- Kontakt:
Köra på eldningsolja?
Jag har ett parti eldningsolja som jag tänke använda bilen istället för i pannan. Är det något man bör tänka på innan man tankar? Ska man kanske tillsätta något för bättre smörjning, mer mindre rök? mm.
Då det ej är vinterkvalite på bränslet antar jag att det är säkrast att bara tanka under sommarhalvåret för att undvika frysning. Berätta allt ni vet...
Då det ej är vinterkvalite på bränslet antar jag att det är säkrast att bara tanka under sommarhalvåret för att undvika frysning. Berätta allt ni vet...
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
- Ort: Skillingaryd / Småland
- Kontakt:
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
Du behöver tillsats för smörjning och så att den inte klumpar sig om det blir smällkallt. Finns olika tillsatser på marknaden, runt 150 för en liter, som kanske räcker till en kubik.
Har aldrig kört på grönolja själv, men heller aldrig sett eller hört talas om någon som fastnat i en kontroll. Kontrollen lär annars gå till så att de för ner en pappersbit i tanken. Har man någon gång haft grönt i systemet så lär det finnas kvar färgrester ett bra tag. Böterna lär vara mycket dryga...
Har aldrig kört på grönolja själv, men heller aldrig sett eller hört talas om någon som fastnat i en kontroll. Kontrollen lär annars gå till så att de för ner en pappersbit i tanken. Har man någon gång haft grönt i systemet så lär det finnas kvar färgrester ett bra tag. Böterna lär vara mycket dryga...
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
den är färgad i en annan färg ja.. och det är rätt dryga böter ifall man åker fast!
men jag tror inte risken är stor i en personbil, det är mest lastbilar de kollar..
polaren körde med sån olja och det var tydligen (hur mycke man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) sk*tsvårt att starta bilen vintertid..
MVH Micke
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
polaren körde med sån olja och det var tydligen (hur mycke man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) sk*tsvårt att starta bilen vintertid..
MVH Micke
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
wumpscut skrev:
polaren körde med sån olja och det var tydligen (hur mycke man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) sk*tsvårt att starta bilen vintertid..
MVH Micke
Då hade han väl inte vinterkvalitet då. Man måste säga att man har utomhustank när man beställer, så får man olja som inte paraffinerar när det blir kallt. Men det finns som sagt utmärkta tillsatser.
Jag kör bara diesel i lastbilen numera (Cheva). Det vore otänkbart att köra den utan tillsats i bränslet.
För att spinna vidare så är eldningsolja och diesel nästan samma sak. Skiljer på eventuella tillsatser. Flygfotogen går också utmärkt att köra på. Men den är så torr att smörjtillsats är ett absolut måste.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
För några år sen så körde jag en 745 TDI GLE -88 på eldningsoljan...inga tillsatser alls.
Det gick utmärkt även vid temperaturer ner till -25...glödstiften var dock långsamma då...nåt smband? Förmodligen inte.
Vad det var för motor i? Ingen aning. Kunde inget om bilar då, men det var M46 iaf
Det gick utmärkt även vid temperaturer ner till -25...glödstiften var dock långsamma då...nåt smband? Förmodligen inte.
Vad det var för motor i? Ingen aning. Kunde inget om bilar då, men det var M46 iaf
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
-
- Uppkörning
- Inlägg: 411
- Blev medlem: 27 okt 2004, 00:16
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
- Ort: Skillingaryd / Småland
- Kontakt:
Ok. Tackför alla svar!
Det verkar ju fungera, och jag ska nog som jag skrev innan endast tanka sommartid eftersom jag inte har vinterkvalité. Är det någon som vet om man kan förvara oljan utomhus under vintern även fast det inter är vinterkvalite? Eller blir det konstigheter i den om den varit kall? Jag har två tankar nämligen. En inomhus och en i kallgaraget det vore bäst att ha bränslet i garaget annars får jag gräva ner en lång slang till pumpen. Men det går det oxå...
Det verkar ju fungera, och jag ska nog som jag skrev innan endast tanka sommartid eftersom jag inte har vinterkvalité. Är det någon som vet om man kan förvara oljan utomhus under vintern även fast det inter är vinterkvalite? Eller blir det konstigheter i den om den varit kall? Jag har två tankar nämligen. En inomhus och en i kallgaraget det vore bäst att ha bränslet i garaget annars får jag gräva ner en lång slang till pumpen. Men det går det oxå...
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
Turbohenke skrev:Polarn kör också med eldningsolja i sin 740 med D24, funkar kalas och har gjort det 1000mil. Inga tillsatser.
Men jisses jävlar. Det är klart det går finfint att köra utan tillsatser, men utan smörjning så tar dieselpumpen stryk. Och pumpbyte är en av de saker som kan kvadda ekonomin för en dieselförare (som antagligen kör med diesel för att spara pengar - finns det nån annan anledning?).
Som på min Passat, VAG skulle ha runt 15000 för bytet.
Nu är Volvon så gammaldags och elektronikfri att det finns rätt gott om billiga pumpar på skrotarna (inte minst i Tyskland - är ju en VWmotor). Men ändå. Häll i en flaska tvåtaktsolja emellanåt.
Bristen på smörjning gäller inte bara eldningsolja eller flygfotogen, utan också diesel på mackarna. Den moderna "miljödieseln" är en skandal. Jag har skrivit om detta tidigare. Det finns splitter nya dieselbilar som inte går rätt utan tillsatser - och det problemet lär bara finnas i Sverige.
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
johansjostrand skrev:Ok. Tackför alla svar!
Det verkar ju fungera, och jag ska nog som jag skrev innan endast tanka sommartid eftersom jag inte har vinterkvalité. Är det någon som vet om man kan förvara oljan utomhus under vintern även fast det inter är vinterkvalite? Eller blir det konstigheter i den om den varit kall? Jag har två tankar nämligen. En inomhus och en i kallgaraget det vore bäst att ha bränslet i garaget annars får jag gräva ner en lång slang till pumpen. Men det går det oxå...
I ditt fall är ju lösningen busenkel - häll i dieseltillsats i tanken (som ger smörjning och motverkar paraffinering) och blanda om så har du sedan bruksfärdig diesel utan problem. Klarar iaf 25 minus.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
- Ort: Skillingaryd / Småland
- Kontakt:
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
johansjostrand skrev:Vad är det för tillsats? Är det typ sån där blå flaska man brukar tillsätta när man tankar ibland. Kemityl eller vad det heter... Eller är det nån annan frän smörja som gör oljan körbar...?dr jukebox skrev:I ditt fall är ju lösningen busenkel - häll i dieseltillsats i tanken
Vet inte om det som säljs på macken (STP?) är det bästa...använde senast RedLine http://www.redlineoil.se/tillsatser/ med gott resultat.
Hade innan en som jag glömt namnet på - den lyckades smörja upp min defekta pump på Chevan så att jag inte haft problem därefter.'
Ska finnas ett dundermedel som heter Diesel Necktar som jag inte prövat.
Kemetyl tror jag bara är för engångsbruk.
För att bara förhindra paraffinering räcker det med att hälla i K-sprit (eller E85 borde funka).
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 apr 2005, 13:46
- Ort: Skillingaryd / Småland
- Kontakt:
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
johansjostrand skrev:Och lämplig dosering är...dr jukebox skrev:För att bara förhindra paraffinering räcker det med att hälla i K-sprit
En skvätt
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Brukar väl bli en halvliter på en tank tror jag. Behövs bara vid riktigt låga temperaturer.
Inget kul när bränslet tjocknar i ledningarna! Åkte över Klippiga Bergen en gång då det slog till med 30 minus. Massor med strandade långtradare längs vägen. Chaffisarna stod med gasolbrännare och försökte få dieseln att börja flyta igen.
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
dr jukebox skrev:Turbohenke skrev:Polarn kör också med eldningsolja i sin 740 med D24, funkar kalas och har gjort det 1000mil. Inga tillsatser.
Men jisses jävlar. Det är klart det går finfint att köra utan tillsatser, men utan smörjning så tar dieselpumpen stryk. Och pumpbyte är en av de saker som kan kvadda ekonomin för en dieselförare (som antagligen kör med diesel för att spara pengar - finns det nån annan anledning?).
Som på min Passat, VAG skulle ha runt 15000 för bytet.
Nu är Volvon så gammaldags och elektronikfri att det finns rätt gott om billiga pumpar på skrotarna (inte minst i Tyskland - är ju en VWmotor). Men ändå. Häll i en flaska tvåtaktsolja emellanåt.
Bristen på smörjning gäller inte bara eldningsolja eller flygfotogen, utan också diesel på mackarna. Den moderna "miljödieseln" är en skandal. Jag har skrivit om detta tidigare. Det finns splitter nya dieselbilar som inte går rätt utan tillsatser - och det problemet lär bara finnas i Sverige.
har märkt att GMC pickisen går mycke sämre än vanligt och upptäckte att filtret var igensatt med gelatinklumpar fast det var ganska nybytt..
fick byta filter och förpump samt 4500kr på verkstan för någon jäla styrbox.. tur att inte huvudpumpen tog stryk den kostade tydligen 30000kr!!! att byta..
det har med sop kvaliteten på den nya "citydieseln" att göra eller?
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
dr jukebox
Gas Glad
Blev medlem: 08 Augusti 2004
Inlägg: 598
Från: Flen,mitt i Sörmland
Skrivet: Lör Nov 05, 2005 1:35 am Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
wumpscut skrev:
polaren körde med sån olja och det var tydligen (hur mycke man nu ska lita på honom låter jag vara osagt) sk*tsvårt att starta bilen vintertid..
MVH Micke
Då hade han väl inte vinterkvalitet då. Man måste säga att man har utomhustank när man beställer, så får man olja som inte paraffinerar när det blir kallt. Men det finns som sagt utmärkta tillsatser.
Jag kör bara diesel i lastbilen numera (Cheva). Det vore otänkbart att köra den utan tillsats i bränslet.
För att spinna vidare så är eldningsolja och diesel nästan samma sak. Skiljer på eventuella tillsatser. Flygfotogen går också utmärkt att köra på. Men den är så torr att smörjtillsats är ett absolut måste.
_________________
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
ok.
MVH Micke
- dr jukebox
- Uppkörning
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
- Ort: Flen,mitt i Sörmland
Jo en kompis har bytt pumpen två gånger på sin Cheva. Dyrt varje gång, en 10-12 tusen tror jag det går. Eller kanske mer. Du har en nyare pickis lr?
Ju nyare och mer elektronikstyrt desto svårare att hittta en billig pump.
Min Cheva var svårstartad varm (inte kall). Det var en ventil som kärvade - och den gick att smörja upp med en hästkur av tillsatser. Där sparade man en slant.
En bra tillsats höjer också cetantalet så att det blir lättstartat och faktiskt går märkbart bättre och snålare. Det konstiga är att det inte sprids mer information om detta. Hittar inte mycket på nätet heller. Har frågat dom lokala åkarna men dom pratar inte så gärna om vad dom kör på
Taxifolket borde veta.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ju nyare och mer elektronikstyrt desto svårare att hittta en billig pump.
Min Cheva var svårstartad varm (inte kall). Det var en ventil som kärvade - och den gick att smörja upp med en hästkur av tillsatser. Där sparade man en slant.
En bra tillsats höjer också cetantalet så att det blir lättstartat och faktiskt går märkbart bättre och snålare. Det konstiga är att det inte sprids mer information om detta. Hittar inte mycket på nätet heller. Har frågat dom lokala åkarna men dom pratar inte så gärna om vad dom kör på
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Taxifolket borde veta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
745 TIC 90 turbo+
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"
div 945
"There is a substitute for cubic inches!"