Ställa tändningen ?
Ställa tändningen ?
Bilen är väldigt klen orkar inte lika mycket som innan, kan det vara tändningen som behövs ställas eller kanske bara stiften som behövs bytas ?.
Eller är det nånting annat som ni vet kan vara problemet ?.
Hur ställer man tändningen på en B230F om det nu är det som kan vara problemet ?.
// Palle..
Eller är det nånting annat som ni vet kan vara problemet ?.
Hur ställer man tändningen på en B230F om det nu är det som kan vara problemet ?.
// Palle..
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras
Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.
En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.
Och 740_Palle.
Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
jepp...
inte mycket att säga, håller med CAPCOM
skaffa en stroboskoplapa på biltema, kostar 279 tror jag..
då kan du få några extra kusar med
men se till att serva den först, så märker du mer skillnad sen
inte mycket att säga, håller med CAPCOM
skaffa en stroboskoplapa på biltema, kostar 279 tror jag..
då kan du få några extra kusar med
men se till att serva den först, så märker du mer skillnad sen
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.
B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Morst skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.
B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så!
Är du säker på detta? Trodde att Bendix Regina bara var tändutrustning a la EZK... Det är ju inte Motronic e dyl med integrerad sprut/tändning vi talar om nu
På en -89 med B230F jag hade fanns det en svänghjulsgivare och det verkar ju mäkta korkat om man kan justera tändning med att vrida fördelaren...
Fortfarnade lika tvärsäker?
MVH
MN
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Morst skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.
B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så!
-89??? nu tog du dig vatten över huvudet va.... diagnostikutaget kom på -88B så de så!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Morst skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.
B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så!
Läs på lite till B230F -88B har LH 2.4 med impullsgivare vid svänghjulet
CAPCOM skrev:dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras
Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.
En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.
Och 740_Palle.
Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.
Hur ska fördelaren sita då? efter som mi fördelare är flyt bar men vet itne i vilket läge jag ska säta den spelar sånt ingen rol?
Sän på b230f sä är det från vänster 4312 men är det sam på en b234f? med tanke på att fördelaren blir uppifrån och ner? efter somd en siter sidomonterad? eller har jag gjort fel?
Volvo för evigt. eller ja tills volvo 900 serien. sen är det inte volvo.
Mina bilar en 244 84 en 744 87 aut med ac en 745gle 16v. 244an komer aldrig sälgas.
Föresten jag är stolt värmläning
Mina bilar en 244 84 en 744 87 aut med ac en 745gle 16v. 244an komer aldrig sälgas.
Föresten jag är stolt värmläning
Morst skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.
B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så!
Det var konstigt, jag har både LH 2.4 och diagnostikuttag på min B230F -88, så de så!
Smider nya planer
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Jo, jag vet det numera och ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag måste ha varit extremt förgiftad och diverse annat när jag skrev detta! Givetvis har B230F -88B-90 2.4! Jag har sagt annat men det är helt åt helvete!
Fram till -88 2.2
-88B-90 2.4
91-92 Bendix Regina
Så! Då var förhoppningvis alla nöjda och glada igen!
Fram till -88 2.2
-88B-90 2.4
91-92 Bendix Regina
Så! Då var förhoppningvis alla nöjda och glada igen!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm