Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
hörde ett rykte om att man minskade längden på nån slang på insprutet eller förgasaren till en 940, det hade iaf med bränslemängden att göra, väldigt luddigt rykte.. det skulle tydligen göra så att bilen kommer iväg lite kvickare..
För det första har aldrig någon 940 haft förgasare original, för det andra så är det ju vätska hela vägen ända fram, alltså en full slang, så längden ska inte spela nån roll. Handlar det däremot om luft, så vill man ju gärna ha så kort väg som möjligt för den, tveksamt att det skulle göra någon skillnad när det nu gäller vätska. Kanske, men inte troligt.
kan ju speciefiera lite.. det var min farsa som hade 940 med orginalmotor för typ 10 år sen.. och det var en liten slang som man kunde köpa på volvo för typ 20 spänn och den var typ 23 cm eller liknande och för varje cm man minskade så fick man tydligen en hk.. och han påstog att det gjorde väldigt mycket.. det var slang och nått fäste man var tvungen till att köpa.. det var en standard motor utan turbo han hade.. det var en tunn liten slang.. (nej det är klart man inte har förgasare på 940, jag satt i mina tankar och tänkte på min gamla 740. )
okej, jag tycker det låter väldigt osannolikt.. men ryktet kommer ifrån krokström heter han.. körde folkrace och senare har avancerat uppåt.. kör nog stcc eller liknande nu.. och han gjorde operationen på farsans bil.. som sedan gick mycket snabbare.. jag får inte ut mer info från farsan.. eftersom han inte kan speciellt mycket om motorer..
alltså får jag inte reda på om det var en bränsleslang eller luft.. så det ser ut som en dead end här.. men jag är så nyfiken.. för det låter som ett väldigt enkelt sätt att få hk på.. och billigt sätt.. synd...