Byta från T-kam till A-kam, frågor.
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Byta från T-kam till A-kam, frågor.
Ska sätta i en A-kam i min 530topp som har T-kam orginal
Är det bara o byta rätt av?
Nån som har bra beskrivning med hur hårt allt ska dras i Nm och annat?
/Jocke
Är det bara o byta rätt av?
Nån som har bra beskrivning med hur hårt allt ska dras i Nm och annat?
/Jocke
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Ja det ska bara va att byta rakt av.
Angånende åtdragningsmoment:
http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=91
Ang kamaxelbyte
http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=25
EDIT: kan va bra att byta packboxen i framkant av kamaxeln i samma veva (den bakom kamdrevet) och de 2 o-ringarna på axeln från fördelaren som går in i kamen.
//Erik
Angånende åtdragningsmoment:
http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=91
Ang kamaxelbyte
http://hacked.free-bsd.org/phpBB2/viewtopic.php?t=25
EDIT: kan va bra att byta packboxen i framkant av kamaxeln i samma veva (den bakom kamdrevet) och de 2 o-ringarna på axeln från fördelaren som går in i kamen.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
tack för länkarna!!
Det med att schimsa o hålla på med bladmått, ska man behöva det mellan dessa kammarna?
Det med att schimsa o hålla på med bladmått, ska man behöva det mellan dessa kammarna?
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
nej eftersmo måtten på ventilspelet mäts på den delen av kammen där 'nockarna' är, men inte på själva nocken utan på baksidan av dom när ventilerna är stängda.
måttet mellan centrum på kamaxeln och baksidan på 'nockarna' ska vara samma på alla volvos originalkammar (och förhoppningsvis eftermarknadskammar med).
Dock är det ju Alltid bra att göra en kontroll dock.. Men är ventilspelet bra justerat på toppen du har nu så ska deti nte vara några problem.
//Erik
måttet mellan centrum på kamaxeln och baksidan på 'nockarna' ska vara samma på alla volvos originalkammar (och förhoppningsvis eftermarknadskammar med).
Dock är det ju Alltid bra att göra en kontroll dock.. Men är ventilspelet bra justerat på toppen du har nu så ska deti nte vara några problem.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
ThaSaint skrev:nej eftersmo måtten på ventilspelet mäts på den delen av kammen där 'nockarna' är, men inte på själva nocken utan på baksidan av dom när ventilerna är stängda.
måttet mellan centrum på kamaxeln och baksidan på 'nockarna' ska vara samma på alla volvos originalkammar (och förhoppningsvis eftermarknadskammar med).
Dock är det ju Alltid bra att göra en kontroll dock.. Men är ventilspelet bra justerat på toppen du har nu så ska deti nte vara några problem.
//Erik
tack
ja den är nyplanad idag och han sa byte ventiltätning(gummípluppar nåt
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
man kan höra ventilknack om man är lite insatt...
annars kan man handla ett bladmått och mäta spelet om man har loss ventilkåpan.
Kontroll:
Kall motor : 0.30 - 0.40mm
Varm motor: 0.35 - 0.45mm
Inställning:
Kall motor: 0.35 - 0.40mm
Varm motor: 0.40 - 0.45mm
Kontrollmäta kan man göra själv, är det 0.40 så är det bra![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
däremot justera spelet är en god idé att lämna in för att göra det, eftersom man behöver tillgång till en hel del schimsbrickor, eller eg inte många ,men exakt rätt storlek. Man behöver även en micrometer av bra kvalitet. Sen är det inte så enkelt att klämma dit och ta bort gamal schimsbrickorna på egen hand heller..
//Erik
annars kan man handla ett bladmått och mäta spelet om man har loss ventilkåpan.
Kontroll:
Kall motor : 0.30 - 0.40mm
Varm motor: 0.35 - 0.45mm
Inställning:
Kall motor: 0.35 - 0.40mm
Varm motor: 0.40 - 0.45mm
Kontrollmäta kan man göra själv, är det 0.40 så är det bra
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
däremot justera spelet är en god idé att lämna in för att göra det, eftersom man behöver tillgång till en hel del schimsbrickor, eller eg inte många ,men exakt rätt storlek. Man behöver även en micrometer av bra kvalitet. Sen är det inte så enkelt att klämma dit och ta bort gamal schimsbrickorna på egen hand heller..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
jag hör 2 olika knackljud från min motor, samt ett slammrande ljud... det ena är ju såklart spridarna som tickar... det andra tror/hoppas jag är ventilerna...ThaSaint skrev:man kan höra ventilknack om man är lite insatt...
annars kan man handla ett bladmått och mäta spelet om man har loss ventilkåpan.
Kontroll:
Kall motor : 0.30 - 0.40mm
Varm motor: 0.35 - 0.45mm
Inställning:
Kall motor: 0.35 - 0.40mm
Varm motor: 0.40 - 0.45mm
Kontrollmäta kan man göra själv, är det 0.40 så är det bra
däremot justera spelet är en god idé att lämna in för att göra det, eftersom man behöver tillgång till en hel del schimsbrickor, eller eg inte många ,men exakt rätt storlek. Man behöver även en micrometer av bra kvalitet. Sen är det inte så enkelt att klämma dit och ta bort gamal schimsbrickorna på egen hand heller..
//Erik
Det slammrande ljudet lär vara servopumpen, då det lät likadan med den gammla motorn...
![Bild](http://w1.173.telia.com/~u17304004/940sign.jpg)
Volvo 940 Turbo -92
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Mester46 skrev:Jocke ..
Slängde inte du dit en portad 531 topp på bilen .
så varför byta till en sämre topp.
jo..för att 531 nog inte är hel. Ska plocka av o kolla den nästa vecka om jag orkar. Den går riktigt bra nu trots allt. Körde precis blackrace istan. 201m och 9,1sek. vet inte om det är bra. men kändes fort iaf.
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ventilknasck
Och hur hadde du ,ThaSaint, tänkt höra knacket vid för litet spel?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Ventilknasck
Amders skrev:Och hur hadde du ,ThaSaint, tänkt höra knacket vid för litet spel?
Bra fråga
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
men vid för stort spel borde det gå avgöra.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Har ingen liggandes här hemma. Så kör med A så längeTejptomas skrev:Varför inte testa en V-kam istället?????
Mvh Tomas
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Tejptomas skrev:V-kammen brukar vara billig som fan om du köper en på skroten o
plockar av den själv. Ring o kolla o se vad dom säger.
Jag skulle hellre valt en V än en A.
Mvh Tomas
får komma senare. Är nöjd med draget i A-kammen som jag kör med nu. Duktigt bättre än T-kammen.
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Med V blir det ännu bättre...![]()
Har du KG katalogen??? Står där tror jag hur mkt lyft det skiljer.
Mvh Tomas
nope, har inte katalogen
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Då kanske man får fixa en sån senare då, kamaxeln alltså.
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Pacman rekomenderar den kammen.
Glenn, en polare till mej som oxo trimmar FT ska köra med V-kam.
Annars ser hans recept ut ganska mkt som ditt.
Har du större ventiler???
Mvh Tomas
org 530 topp ska på, med A-kammen som jag har i min 531 topp som sitter på nu
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Tejptomas skrev:Ja men din 531 ska väl på igen???
Vad är det gjort med den o vad är den flödad till i bänk??
den kommer inte att komma på nu direkt. kör med den gamla nyplanade toppen. Som är i betydligt bättre skick (nyskick) än gamla sketna 740turbotoppen.
531toppen ska vara portad av halvarssonsracing långt upp i sverige
Men nu ska bara gamla toppen på. Med annan kam än T. och det blir A så länge. Troligtvis alltid Akam med, för ny koppling måste med på. Samt nya r-bakdäck är på ingång. Så pengakassan är väl inte den bästa
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;