Svetsat fast fjädrarna :) kort här
Svetsat fast fjädrarna :) kort här
Jag har svetsat fast fjädrarna.
Kolla hur jag gjorde det här:)
http://home.no/bildeavdeling1/nyere_bil ... 2_jan_2005
Kolla hur jag gjorde det här:)
http://home.no/bildeavdeling1/nyere_bil ... 2_jan_2005
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Får man lov att svetsa i fjäderna enligt besiktningen? Tror inte man får det
.
Eller det får man i Norge?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Eller det får man i Norge?
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
solinoid skrev:Jaha! och vad vinner man på detta??
man kommer igenom bes med mycker sänkt bil. För dom kollar att fjädrarna fjädrar och sitter fast. Å när man sänker så kan dom glappa dom dom är för korta. Men då svetsar man bara fast dom så. Kommer man igenom. Känner många som gör på det viset
Över and ut!
T.Q.M skrev:solinoid skrev:Jaha! och vad vinner man på detta??
man kommer igenom bes med mycker sänkt bil. För dom kollar att fjädrarna fjädrar och sitter fast. Å när man sänker så kan dom glappa dom dom är för korta. Men då svetsar man bara fast dom så. Kommer man igenom. Känner många som gör på det viset
Mina är lite glappa, men håppas dom inte märker det så mycket.... Har 240 dämpare på
Det brukar jag använda mig av på framfjädrarna!Det har iallafall funkat på både 240 och på 740 .mikaelft skrev:Mester46 skrev:när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..
dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar
Lite svårt på framfjädrarna...?
Jag har slangklämmor bak.
![Bild](http://upload.hacked.free-bsd.org/Mester46/Mester46.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
Mester46 skrev:Det brukar jag använda mig av på framfjädrarna!Det har iallafall funkat på både 240 och på 740 .mikaelft skrev:Mester46 skrev:när fjädrarna släppt på mina sänkta bilar brukar jag fästa fast dom med rostfria slangklämmor ..
dettta har bilprovningen godkänt ,på mna bilar
Lite svårt på framfjädrarna...?
Jag har slangklämmor bak.
Borrar du hål i skålen då? Annars finns det ju inget hål att fästa slangklämman i...
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
Lite fakta om reglerna för "svensk bilprovning" (SBP):
1) Det finns ingen gräns för hur mycket man får sänka ett fordon
2) Om man gör det så får inte fjädern glappa när den är obelastad (hjulet hänger fritt). Om den gör det så får man inte ö.h.t. gör någon som helst inverkan på fjäderskålen genom att borra, svettsa eller på annat sätt mickla dit något. Enda undantaget är för i huvudsak lastbilar med luftfjädring där man har katastrof kedjor som ändå håller fjäderbenet på plats.
3) Sänker man rätt och riktigt, så kommer man aldrig att uppleva problem med glappande fjädrar, McPherson fjäderben (både 240, 740 och 940) får en negativ bärarmsbelastning om man sänker för mycket; vilket är livsfarligt, likaså att åka med galppande fjädrar.
*) Nu finns det säkert många som har lyckats med det ena och det andra, men det som står här är det som gäller enl. föreskriften. Fel gubbe/tant på SBP och det är kört (oavsett vad man själv tycker)
som parantes till detta så kan man obehindrat sänka ett fordon med dubbla A-länkar fram, tex 140 och 120/Amazon.
1) Det finns ingen gräns för hur mycket man får sänka ett fordon
2) Om man gör det så får inte fjädern glappa när den är obelastad (hjulet hänger fritt). Om den gör det så får man inte ö.h.t. gör någon som helst inverkan på fjäderskålen genom att borra, svettsa eller på annat sätt mickla dit något. Enda undantaget är för i huvudsak lastbilar med luftfjädring där man har katastrof kedjor som ändå håller fjäderbenet på plats.
3) Sänker man rätt och riktigt, så kommer man aldrig att uppleva problem med glappande fjädrar, McPherson fjäderben (både 240, 740 och 940) får en negativ bärarmsbelastning om man sänker för mycket; vilket är livsfarligt, likaså att åka med galppande fjädrar.
*) Nu finns det säkert många som har lyckats med det ena och det andra, men det som står här är det som gäller enl. föreskriften. Fel gubbe/tant på SBP och det är kört (oavsett vad man själv tycker)
som parantes till detta så kan man obehindrat sänka ett fordon med dubbla A-länkar fram, tex 140 och 120/Amazon.
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
Precis. Ska man av ngn finurlig anledning sänka mer så får man hel ge sig i kast med att sänka dämparna också.. alltså blir alternativet coilovers...MYM skrev:Med andra ord kan man köpa sänkningssatsen på mekonomen och kapa 1 varv fram som är max vad som går så att dom fortfarande ligger kvar vid höjning av bilen på besiktningen och nöja sig med det sen.
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
-
- Moderator
- Inlägg: 2994
- Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
- Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
- Kontakt:
Jag såg för nån vecka sedan en sida med en kille i usa som bygg långloppsbil av en 740! (bilen var grå med en lite läpp på luckan) han hadde mycke intrsangta detaljer på den bilen! Bland annat hadde han fräst en kloss mella spindelleden och fjäderbenet så att han fick rätt vinkel på länkarmen!
Jag har sänkt min ganska mycket och jag har satt en jordfläta (får se hur länge de håller) mellan länkarmen och karossen! Jag kan visa bilder senare om intresse finns! Jag har funderingar på att fräsa klossar .... 40mm tror jag men frågan är. Var får man tag på högkvalitetsbult som håller för den ökade längden och ska man lägga ner så mycke energi på en sådan liten detalj?
Jag har sänkt min ganska mycket och jag har satt en jordfläta (får se hur länge de håller) mellan länkarmen och karossen! Jag kan visa bilder senare om intresse finns! Jag har funderingar på att fräsa klossar .... 40mm tror jag men frågan är. Var får man tag på högkvalitetsbult som håller för den ökade längden och ska man lägga ner så mycke energi på en sådan liten detalj?
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz