Fastmoving? skrev:Jag kör min 960 på 100% E85 (se min signatur)
Det enda jag har gjort är att ha satt dit en justerbar bränsletrycksregulator och ökat bränsletrycket!! Går bättre än BF95 och BF98 samt att det är bra mycket bättre för miljön!! En liten bonus är ju oxå att E85 håller ca 101 oktan....
Hur mycket har du ökat bränsletrycket?
Vad är din förbrukning?
Jag kan ju svara lite jag med, som kör på etanol. jag kommer dock inte ihåg exakt hur tankningarna blev.. men jag räknade ut mil-priset på varje kvitto både med soppan innan och efter med etanolen.
var inga problem att köra min 740T på runt 9 kr/mil iaf. dock kunde man få upp förbrukningen rejält, att tanken var tom efter 35 mil var ingen sällsynthet.. Menmen.. när jag gasade med bf98 så gick det ju lika mycket pengar att tanka upp den för, även om tanken började kännas liten med etanolen i..
i stort sett så vinner man ingenting i plånboken med en etanolkonvertering, däremot kör man i första hand miljövänligare.
sen får man mer effkekt, och effekt är inte gratis! (utom i detta fall..!!)
finns två, tre nackdelar med etanol.. det första är kallstarter under vintern. och det andra är att man får en kortare körsträcka per tank.. och det tredje må va att det finns färre tankställen.
men det går ju att undgå dessa "problem", till kallstarterna så kan man ju använda startgas.. men en riktig lösning ser jag att ha en förvrämningsdel av insuget, som värmer blixtsnabbt, det har ford focus flexifuel exempelvis. Till min bil kommer jag dock att försöka bygga en liten tank med bensin att ha i bilen, med helt andra slangar och spridare till insuget. sedan bara en svitch till vilka spridare styrboxen skall styra. Därav kan jag starta bilen på vanlig bensin när det både är 30 och 40 minus ute, och slå över till etanol efter 15 sek när motorn blivit varm.
å tanken går att bytas utmot en större.
åså blir tankställena fler och fler varjemånad..!