Automatlåda, turbo & vinterväglag, va ska man tänka på??
Automatlåda, turbo & vinterväglag, va ska man tänka på??
Nu ska ja börja åka med min 940 och det är ju en Turbo med automat... Va bör man tänka på när kör???
och framförallt! hur tusan gör man om det skulle braka av vägen? har ja fel om ja har fått för mig att man inte ska bromsa utan försöka styra upp igen?
och framförallt! hur tusan gör man om det skulle braka av vägen? har ja fel om ja har fått för mig att man inte ska bromsa utan försöka styra upp igen?
![Bild](http://w1.173.telia.com/~u17304004/940sign.jpg)
Volvo 940 Turbo -92
Re: Automatlåda, turbo & vinterväglag, va ska man tänka
adde.k skrev:Nu ska ja börja åka med min 940 och det är ju en Turbo med automat... Va bör man tänka på när kör???
och framförallt! hur tusan gör man om det skulle braka av vägen? har ja fel om ja har fått för mig att man inte ska bromsa utan försöka styra upp igen?
Tänk på att den växlar upp vid hjulspinn osv, kan lätt få en överdriven effekt vid sladdande... Det jag rekomenderar är att du lär känna bilen på nån stor parkering, testa olika situationer och olika sätt att ta dig ur ställen, men ett bra tips är att om du känner att dui får överställ så bromsa lite lätt och parera stället, då häver du stället på ett annat sätt, för om du gasar och parerar i det fallet så kommer du att snurra. Testa dig fram!..
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
okej, de ska jag göraFosgate skrev:adde.k skrev:Nu ska ja börja åka med min 940 och det är ju en Turbo med automat... Va bör man tänka på när kör???
och framförallt! hur tusan gör man om det skulle braka av vägen? har ja fel om ja har fått för mig att man inte ska bromsa utan försöka styra upp igen?
Tänk på att den växlar upp vid hjulspinn osv, kan lätt få en överdriven effekt vid sladdande... Det jag rekomenderar är att du lär känna bilen på nån stor parkering, testa olika situationer och olika sätt att ta dig ur ställen, men ett bra tips är att om du känner att dui får överställ så bromsa lite lätt och parera stället, då häver du stället på ett annat sätt, för om du gasar och parerar i det fallet så kommer du att snurra. Testa dig fram!..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
har ingen farthållare så den slipper jag tänka påGreensilver skrev:Regel 1A:
Använd inte farthållare när det är halt.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://w1.173.telia.com/~u17304004/940sign.jpg)
Volvo 940 Turbo -92