Lämplig kamaxel??
Lämplig kamaxel??
Hej!
Jag har köpt ett topplock av modell 405.
Den skall snart planas, och portas.
Då till min fråga: Vilken kamaxel vore lämpligt om jag siktar på 160-170hk ? Jag fick med en K-kam, men den har jag hört är lite för klen.
Tänkte i så fall köpa från KGtrimning, om någon skulle kunna rekommendera, kan ni då rekommendera en från deras urval.
Jag har köpt ett topplock av modell 405.
Den skall snart planas, och portas.
Då till min fråga: Vilken kamaxel vore lämpligt om jag siktar på 160-170hk ? Jag fick med en K-kam, men den har jag hört är lite för klen.
Tänkte i så fall köpa från KGtrimning, om någon skulle kunna rekommendera, kan ni då rekommendera en från deras urval.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 07 aug 2004, 20:02
- Ort: karlstad
-
- Uppkörning
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35
Ang. trimmning bör du först bestämma, vad vill du uppnå och till vilken kostnad? skall du ha problem vid varje besiktning? Och framför allt glöm bort att "hitta på" effekt siffror, dessa får man fram i en bromsbänk allt annat är Kalle Anka.
För att återkomma till kammar här är en liten lista på hur de olika Volvo orginal kammar har sitt ursprung.
Om någon är ytterligare intresserad kan jag lägga ut en lista med artikel No. och data samt användningsområde för varje kam.
Tilläggas kan att den "vassaste" orginal monterade kamaxel är H och fanna i de första B23E 1979-80.
Först vilka kammar har de olika motorerna:
A
B17A
B19A, B19E 1984,
B21A 1975-1983, B21A 1984 Norden Ch Aus,
B23A, B23E 1983 Canada, B23E 1984
B230A
B230ET
B
B21F 1978-1984
D
B19E 1977-1983
B21E
H
B23E 1979-1980
K
B23E 1981-1982 (ex. Canada)
L
B19K,
B21A 1984 (ex Norden Ch Aus), B21F 1981-1982
M
B21F 1982
B23F
B200F, B200F/G
B230F, B230FD
T
B19ET
B21ET, B21FT
B200T, B200FT
B230FT, B230GT
Y
B200K
V
B200E
B230E
X
B230K
VX3
B230FG, B230FB/G
Grp A
För de gammla Grp A reglementet
GT3
Endast trimm kam från gammla R-Sport
När fanns dessa motorer:
B17A
1979-1985
B19A
1977-1984
B19K
1984
B19E
1977-1984
B19ET
1982-1985
B21A
1975-1984
B21E
1975-1983
B21ET
1981-1985
B21F
1976-1983 CI system
B21F
1982 LH-Jetronic
B21F
1981-1982 CI system
B21FT
1981-1985
B23A
1981-1984
B23E
1979-1984
B23F
1983-1984 LH-Jetronic
Vad var effekten och vidmoment på dessa motorer:
240 1991-1993
B200E
116/5800 155/3300
B200F
111/5700 158/2800
B230E
125/5200 185/3200
B230F Bosch 2,4
114/5400 185/2700
B230F Bosch 3,1
114/5400 185/2700
B230FD
116/5400 183/2500
B230FX
136/5500 185/2900
700-900 1991-1994
B200E
121/5700 158/4800
B200F
111/5700 158/2800
B200G
111/5700 155/2800
B200FT
155/5600 230/3600
B230E
131/5500 190/3300
B230F Bosch 2,4
116/5400 183/2500
B230F Bendix
116/5400 182/2500
B230FB
130/5500 185/2950
B230FD
116/5400 183/2500
B230FT
165/5400 264/3450
B230G
130/5500 158/2950
B230GT
170/4800 265/3450
För att återkomma till kammar här är en liten lista på hur de olika Volvo orginal kammar har sitt ursprung.
Om någon är ytterligare intresserad kan jag lägga ut en lista med artikel No. och data samt användningsområde för varje kam.
Tilläggas kan att den "vassaste" orginal monterade kamaxel är H och fanna i de första B23E 1979-80.
Först vilka kammar har de olika motorerna:
A
B17A
B19A, B19E 1984,
B21A 1975-1983, B21A 1984 Norden Ch Aus,
B23A, B23E 1983 Canada, B23E 1984
B230A
B230ET
B
B21F 1978-1984
D
B19E 1977-1983
B21E
H
B23E 1979-1980
K
B23E 1981-1982 (ex. Canada)
L
B19K,
B21A 1984 (ex Norden Ch Aus), B21F 1981-1982
M
B21F 1982
B23F
B200F, B200F/G
B230F, B230FD
T
B19ET
B21ET, B21FT
B200T, B200FT
B230FT, B230GT
Y
B200K
V
B200E
B230E
X
B230K
VX3
B230FG, B230FB/G
Grp A
För de gammla Grp A reglementet
GT3
Endast trimm kam från gammla R-Sport
När fanns dessa motorer:
B17A
1979-1985
B19A
1977-1984
B19K
1984
B19E
1977-1984
B19ET
1982-1985
B21A
1975-1984
B21E
1975-1983
B21ET
1981-1985
B21F
1976-1983 CI system
B21F
1982 LH-Jetronic
B21F
1981-1982 CI system
B21FT
1981-1985
B23A
1981-1984
B23E
1979-1984
B23F
1983-1984 LH-Jetronic
Vad var effekten och vidmoment på dessa motorer:
240 1991-1993
B200E
116/5800 155/3300
B200F
111/5700 158/2800
B230E
125/5200 185/3200
B230F Bosch 2,4
114/5400 185/2700
B230F Bosch 3,1
114/5400 185/2700
B230FD
116/5400 183/2500
B230FX
136/5500 185/2900
700-900 1991-1994
B200E
121/5700 158/4800
B200F
111/5700 158/2800
B200G
111/5700 155/2800
B200FT
155/5600 230/3600
B230E
131/5500 190/3300
B230F Bosch 2,4
116/5400 183/2500
B230F Bendix
116/5400 182/2500
B230FB
130/5500 185/2950
B230FD
116/5400 183/2500
B230FT
165/5400 264/3450
B230G
130/5500 158/2950
B230GT
170/4800 265/3450
- Angry_Buddha
- Uppkörning
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
- Ort: Vara
- Kontakt:
Du skulle nog tillochmed kunna använda 530-toppen som sitter på som stomme och få ut så mycket effekt, kanske även så med ett bättre register...
Till det bör du kanske använda en eftermarknadskam, typ Unitek Phase 1.
Unitek säljer förresten kompleta trimkit med allt du behöver för såna motorer som du har... Finns olika steg, och tänker man på vad som ingår så är det inte såå dyrt...
Till det bör du kanske använda en eftermarknadskam, typ Unitek Phase 1.
Unitek säljer förresten kompleta trimkit med allt du behöver för såna motorer som du har... Finns olika steg, och tänker man på vad som ingår så är det inte såå dyrt...
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
http://biphome.spray.se/unitek/ är deras hemsida.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
jag har använt kg:s kg-003 kam med ställbart kamdrev !
jag gillade verkligen den kammen !
hade en 240:i gle med b23e.
planad 405topp 3mm. kg:s extrakorgrenrör. öppet pipercross. 2,5tum. 3,5kg lättat svänghjul.
den gjorde 0-100 på ca 7,2sek!! den kammen drar över 7000v
vill du ha en bra kam så köp den !!!
jag gillade verkligen den kammen !
hade en 240:i gle med b23e.
planad 405topp 3mm. kg:s extrakorgrenrör. öppet pipercross. 2,5tum. 3,5kg lättat svänghjul.
den gjorde 0-100 på ca 7,2sek!! den kammen drar över 7000v
vill du ha en bra kam så köp den !!!
Kör med KG's 03 kam. Kunde dock inte ställa in den precis som den skulle stå så jag väntar på justerbartkamdrev från ToAx nu Många har sagt att det behövs till den kammen. Själv känns det som att bilen bara går bättre o bättre med den.. Vet inte vad som hänt men den går bättre nu än när jag satte in den. ca 500 mil sen
Låter härligt.
Det får nog bli så. Snart skall min 405 topp på blästring så att den blir fin, sen skall den svarvad ned 1,5-1,8 mm(planas), porting med en aningens större ventiler. Sen får det bli en KG003 kam +ställbart kamdrev.
Och sen JT:s 4-2-1 extraktor + ett komplett 2,5":s system efter extraktor om jag nu hittar ett.
Det får nog bli så. Snart skall min 405 topp på blästring så att den blir fin, sen skall den svarvad ned 1,5-1,8 mm(planas), porting med en aningens större ventiler. Sen får det bli en KG003 kam +ställbart kamdrev.
Och sen JT:s 4-2-1 extraktor + ett komplett 2,5":s system efter extraktor om jag nu hittar ett.