Martins biogasbilar: Ny 850 UK-edition in!

Alla projekt som inte är 7/900. Dvs allt från 850is till husrenoveringar och garagebyggen. ( Ja även fiater och japsar )
Användarvisningsbild
Martin G
Van forumsanvändare
Kör: 940 Dual Fuel 1994

Re: Martins biogasbilar: Ny 850 in!

Inlägg av Martin G »

GL Power skrev:
31 jul 2020, 07:37
Pinsamt att jag gissade så pass fel ändå! Blir spännande att se vad du kan göra med den [thum]
Fast jag tycker nog allt du var helt rätt ute. Ser ut som skit hela bilen. Men nu ska det bli fart på den! Som du ser sitter ratten lite konstigt :wink:

Gasdriften är såklart redan fixad (någon hade vridit tankens ventil åt fel håll så den var stängd..... :roll: )

Så nu ska bromsslangar fram, en länkarm bytas och avgassystemet hängas upp, sedan lack under list såklart.

thol skrev:
31 jul 2020, 09:12
Jag vet det är för lockelse, jag begränsas just nu av plats viket är bra :lol:
Det är jättebra med för lite plats. Eller iaf lagom mycket :)
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, V70-06 http://www.garaget.org/MartinG

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2008 www.sustainabil.se

GL Power
Svart bälte i SÖK!
Kör: Volvo 760 TDI 1983

Inlägg av GL Power »

Oh, högerstyrd [thum]

Användarvisningsbild
SEpaket
Van forumsanvändare
Kör: V60, 740, 854 & C70

Inlägg av SEpaket »

Skulle väl vara det att den är högerstyrd, om jag ser rätt? Det gör detta till ett... Speciellt projekt, ja.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Martin G
Van forumsanvändare

Inlägg av Martin G »

SEpaket skrev:
01 aug 2020, 14:12
Skulle väl vara det att den är högerstyrd, om jag ser rätt? Det gör detta till ett... Speciellt projekt, ja.
Korrekt spanat!

Men vilket bedrövligt skick.

Fel:
tonad board i framrutan och sidorutorna
Svartlackad nedertill (men ingen rost!)
Saabfälgar med Feltamakapslar (ej på bild)
Sönderskruvad inredning
klippt stereokabalge
Trasig gasdrift
Ratt från en S70...
2 soppåsar med skräp i bilen..

Men!
Ingen rost att tala om, toningen åkte väck, inredningen har tvättats och plockats ihop, gasdriften fixad liksom 2orna från bilprovningen.

Ska bara lacka ner den igen och montera några finare fälgar och en originalvinge så! [thum]

Utrustningen är Automat, ECC,farthållare, Elhissar/speglar.

Jag visste att det tillvekats en 854 Bi-fuel som demobil för den engelska marknaden, men hade ingen aning om att den plockats hem igen (liksom de USA-spacade 854orna som gick i New york. Nu finns bara 1 av dem kvar, den jag ägde tidigare + denna.

Dessutom en riktigt tidig Bi-fuel med svart tank som på 940 (istället för gul) och 940ins högtrycksregulator.

Bild

Bild
Idag är den inte lika vacker... :lol:

Så nu får 245an vila lite efter sommarens tjänstgöring..
Bild
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, V70-06 http://www.garaget.org/MartinG

Användarvisningsbild
SEpaket
Van forumsanvändare

Inlägg av SEpaket »

Martin G skrev:
01 aug 2020, 22:39
SEpaket skrev:
01 aug 2020, 14:12
Korrekt spanat!

Men vilket bedrövligt skick.

Fel:
tonad board i framrutan och sidorutorna
Svartlackad nedertill (men ingen rost!)
Saabfälgar med Feltamakapslar (ej på bild)
Sönderskruvad inredning
klippt stereokabalge
Trasig gasdrift
Ratt från en S70...
2 soppåsar med skräp i bilen..

Men!
Ingen rost att tala om, toningen åkte väck, inredningen har tvättats och plockats ihop, gasdriften fixad liksom 2orna från bilprovningen.

Ska bara lacka ner den igen och montera några finare fälgar och en originalvinge så! [thum]

Utrustningen är Automat, ECC,farthållare, Elhissar/speglar.

Jag visste att det tillvekats en 854 Bi-fuel som demobil för den engelska marknaden, men hade ingen aning om att den plockats hem igen (liksom de USA-spacade 854orna som gick i New york. Nu finns bara 1 av dem kvar, den jag ägde tidigare + denna.

Dessutom en riktigt tidig Bi-fuel med svart tank som på 940 (istället för gul) och 940ins högtrycksregulator.
Idag är den inte lika vacker... :lol:

Så nu får 245an vila lite efter sommarens tjänstgöring..
Jo, tyckte den såg lite spegelvänd ut. Men värd att rädda och verkar inte hopplös. Din 245ar förresten jättefin!

Jag har fått lite samma sjukdom som du och spontanräddat 2 gamla Volvo nu i närtid.

En kompis hade förresten en fråga. Han har en S60 Bi-fuel, en 05a eller 06a. Han sade att han förmodligen behövde avrusta den nu, finns det något knep runt det?
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Martin G
Van forumsanvändare

Inlägg av Martin G »

SEpaket skrev:
03 aug 2020, 00:30

Jo, tyckte den såg lite spegelvänd ut. Men värd att rädda och verkar inte hopplös. Din 245ar förresten jättefin!

Jag har fått lite samma sjukdom som du och spontanräddat 2 gamla Volvo nu i närtid.

En kompis hade förresten en fråga. Han har en S60 Bi-fuel, en 05a eller 06a. Han sade att han förmodligen behövde avrusta den nu, finns det något knep runt det?
Tack! Det räddade jag från vinterbilsödet. känns rätt nu :) Din 945 är dock snäppet finare tycker jag! Och en gammal 850 i bra skick börjar bli rätt svårt att hitta. Trodde man väl aldrig.

Bra att han frågar! Har under alla år aldrig behövt avrusta en Bi-fuel 2002-2008, de går alltid att laga till en billigare kostnad än avrustningen. Man måste bara hitta en bra verkstad så blir det inte så dyrt. Vad har han för problem? Har kontakter även i Göteborg som kan hjälpa :)

Såhär enkelt är det att få en bil att går från "sönderpundad" till fin: [coco]

Bild
Bild

Användarvisningsbild
SEpaket
Van forumsanvändare

Inlägg av SEpaket »

Martin G skrev:
03 aug 2020, 19:47
SEpaket skrev:

Tack! Det räddade jag från vinterbilsödet. känns rätt nu :) Din 945 är dock snäppet finare tycker jag! Och en gammal 850 i bra skick börjar bli rätt svårt att hitta. Trodde man väl aldrig.

Bra att han frågar! Har under alla år aldrig behövt avrusta en Bi-fuel 2002-2008, de går alltid att laga till en billigare kostnad än avrustningen. Man måste bara hitta en bra verkstad så blir det inte så dyrt. Vad har han för problem? Har kontakter även i Göteborg som kan hjälpa :)
Ja, underbart att en klassisk 245 blir räddad. 945an är helt okej i grunden, den är bara väldigt, väldigt skitig efter att ha stått mer eller mindre helt still sedan 2014 och dessutom utomhus. Men den är på spa nu för att bli riktigt fin med polering och en invändig jättetvätt. Börjar bli svårt förtjust i den, särskilt eftersom den bara gått i runda tal 26 000 mil (mätarhuset dock bytt och där står det 34 000). 850n är tillräckligt fin för att jag skulle rädda den från skroten.

Ja, jag förstod inte riktigt själv varför han skulle avrusta. Han pratade om att han fått ett brev, så jag gissar på att våra kära myndigheter kräver byte av gastank.
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Martin G
Van forumsanvändare

Inlägg av Martin G »

SEpaket skrev:
04 aug 2020, 12:19
Martin G skrev:
03 aug 2020, 19:47
SEpaket skrev:

Ja, underbart att en klassisk 245 blir räddad. 945an är helt okej i grunden, den är bara väldigt, väldigt skitig efter att ha stått mer eller mindre helt still sedan 2014 och dessutom utomhus. Men den är på spa nu för att bli riktigt fin med polering och en invändig jättetvätt. Börjar bli svårt förtjust i den, särskilt eftersom den bara gått i runda tal 26 000 mil (mätarhuset dock bytt och där står det 34 000). 850n är tillräckligt fin för att jag skulle rädda den från skroten.

Ja, jag förstod inte riktigt själv varför han skulle avrusta. Han pratade om att han fått ett brev, så jag gissar på att våra kära myndigheter kräver byte av gastank.
Be honom kontakta mig. Det ska inte bytas gastank på en sådan här ny bil ännu. Däremot ska den besiktas, men det är inget krångel med det. :)

Skriv svar