Blött under mattan, ta bort den.

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
FZR600R
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 sep 2006, 21:27

Blött under mattan, ta bort den.

Inlägg av FZR600R »

Hej

Lite bakgrund. Bilen har stått 3 år i ett kallgarage men det har inte varit extremt fuktigt, väggarna är torra och fina trots rötmånad. När jag skulle vädra ur den upptäckte jag när jag tog bort gummimattan vid förarplatsen att mattan under var blöt. Jag vill inspektera under och försöka torka. Går det att upp den och vika den åt sidan utan att ta bort förarstolen? Det är alltså bara på golvet där som det är blött

Underligt nog är passagerarplatsen fram och baksätet torrt. Visserligen hade jag tagit bort gummimattorna bak med tanke på långtidsförvaringen men inte fram. Om det är kondens borde det väl vara åtminstone lite fuktigt under mattan på passagerarplatsen men det är det inte. Även plåten i nagaget under mattan är torr och fin Det står en bil till i garaget som har stått lika länge och den är torr trots att den har gummimattorna på plats.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3689
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Blött under mattan, ta bort den.

Inlägg av einar- »

Främre mattan går att ta ur utan att demontera stolen. Tror du eventuellt lär ta bort plasten över tröskeln.

Vattnet är inte glykol från en läckande värmekran eller värmepaket?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Blött under mattan, ta bort den.

Inlägg av umekille »

skölj med såpvatten sen tar du en vattendammsugare och suger torrt...kan upprepas flera ggr.
sen låt den stå och vädra/köras varm i kuppen
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

FZR600R
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 sep 2006, 21:27

Re: Blött under mattan, ta bort den.

Inlägg av FZR600R »

Det visade sig vara glykol. https://www.youtube.com/watch?v=xoiGGXFPUO8

Svårt att veta hur mycket som läckt ut ett område kanske som en tallrik mitt på golvet, det var inte fuktigt mot stolen. Var blött dock ingen sjö, hur mycket rymmer värmepaketet?

Jag kopplade ur det och blåste med tryckluft för att rensa ur men det kom inte ur mer än kanske 0.4 liter eller så, sedan förseglade jag slangarna och nipplarna. Vad tror ni, kan den stå såhär över vintern och är det bara att koppla ihop slangarna till sommaren så den kan hasa sig till en verkstad? Bild

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Blött under mattan, ta bort den.

Inlägg av umekille »

Ta loss slangarna i motorrummet sätt ihop dom med ett urör då kan du flytta o köra bilen men utan värme....annars ta bort värmekranen o sätt dit ett rakt rör..värmepaketet tål gå varm och du sköter luftens väg med reglaget....antingen utanför eller genom värmepaketet.värmekranen vrides lite för att gå ta loss.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar