Byta stötfångare bak 945

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 363
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Byta stötfångare bak 945

Inlägg av bönan »

Farsans 945 -94 blev påkörd på Coop-parkeringen här om dagen så pass illa att hela stötfångaren slets loss, grav korrosion i krockbalken så fästena slets loss och den hängde bara kvar i främre fästena. Nu har jag plockat bort den och ska sätta dit en annan, fräschare stötfångare, också från en 94:a.

Blir dock inte klok på hur monteringen ska gå till, det sitter ju en fästkonsol på vardera sida med två skruvar i sidofacken i bagagerummet. Enklaste vore att plocka av dessa, fästa i nya stötfångaren och sen skruva på plats. Tyvärr är det typ ingjutna muttrar i plasten och på båda sidorna snurrar den ena av dessa bara med när jag försöker lossa skruven. Har utan framgång försökt nypa åt med en polygrip på utsidan men det hjälper inte. Återstår då att kapa bort dem, men tyvärr måste jag återanvända de gamla då de utgått på Volvo.

Jag klurar dock på om det är möjligt att bara "skjuta" på kofångaren, det ser ut som det är spår på dess insida men isåfall verkar man behöva skjuta på den framifrån vilket rimligen inte är möjligt då kofångaren inte går att skjuta in så långt. Knep?