Brandsläckare montering

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Joakim.laakso
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 maj 2019, 18:56
Kör: Volvo 945 turbo
Ort: Stockholm

Brandsläckare montering

Inlägg av Joakim.laakso »

Hej

Läste runt lite på brittiska och amerikanska forum idag om att turbo modellerna av Volvo går lite varmare än de utan turbon och en av medlemmarna på det brittiska forumet hade vid en krock det börjat brinna i en turbo Så jag har köpt mig en brandsläckare som jag ska kunna nå från förar platsen tänker om man skulle bli klämd i en krock . hur har ni monterat era brandsläckare ni som har. Bilen är en 945 91 från usa bältesrullen sitter i stolen plus att det är elsäte så det finns inte så mycket plats att vifta på
Volvo 945 turbo 91
Volvo 944 GL 91

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brandsläckare montering

Inlägg av In The White »

Bästa är nog att skruva fast fästet i golvet framför förarstolen i så fall.
Jag har min släckare i skuffen annars.
Brandsläckare Den Vite 2015-12-26 001.jpg
Brandsläckare Den Vite 2015-12-26 001.jpg (97.08 KiB) Visad 1501 gånger

Joakim.laakso
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 maj 2019, 18:56
Kör: Volvo 945 turbo
Ort: Stockholm

Re: Brandsläckare montering

Inlägg av Joakim.laakso »

Tänkte skufffen först men en kamrat och en från Tyskland sa just att du måste kunna nå den om du sitter fast i förar platsen vid en krock. Tänkte handsfacket då. Nära tillhands och utom synhåll. har inget där förutom instruktionsboken ändå. Men brandsläckaren får inte ligga i över 60grader står det på sidan och tänkte att det kan bli riktigt varmt där en solig sommar dag men kan det bli 60 grader är frågan
Volvo 945 turbo 91
Volvo 944 GL 91

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brandsläckare montering

Inlägg av In The White »

Tror det kan bli svårt att nå i handskfacket om du blir fastklämd faktiskt?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Brandsläckare montering

Inlägg av thol »

Om du ska nå den från förarplats. Sätt dig i bilen och dra åt bältet så tight som du kan och känn efter hur långt du när och montera den därefter. Annars sätter du den där du kan nå den snabbt eller där den inte är i vägen.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Brandsläckare montering

Inlägg av HenrikG »

Jag har en MAUS i handskfacket på 780n. Den är liten och smidig och är tänkt att komplettera en pulversläckare som sitter monterat i bagaget.
Egentligen vill man "spara" pulversläckaren till skiten verkligen träffat fläkten för den sanering det medför om man behöver dra en pulversläckare i kupén är inte kul. En Maus släpper ut kalium i rökform, vilket tydligen ska medföra mindre skador och ändå vara effektivt.
Det medföljer ett fäste i plast men jag har lagt min lös i handskfacket. Är man händig kan man nog snida till en adapterplatta eller plåt som man kan bulta i nån av stolsfästena. BMW E34 hade som tillbehör någon sån skena till stolsmontering av brandsläckare, just risken att bli fastklämd i en brinnande bil verkar vara nåt man oroar sig för i tyskland.

Mina tankar kring det här med brandsläckare och säkerhetsutrustning i hobbybilen är kanske i första hand inte sånna situtationer som man kan råka ut för vid en högfartsolycka eller rullning, och i synnerhet inte vid tävlingskörning/bankörning, för då är det helt andra faktorer som gäller tycker jag.
Nej, det jag förberett mig på är framför allt är elbrand i kupé eller brand relaterad till olja på varm yta i motorutrymmet samt bensinläckage.
Det man ska tänka på då är ju att en enda/liten släckare kanske inte alls är tillräckligt för att få stopp på en fullt utvecklad brand.
En Maus i kupén och en 2kg pulver i bagaget, samt en 6kg pulver i garaget/depån för när det verkligen går åt skogen.

https://maus-se.com/products/kopia-av-m ... ndslackare
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Skriv svar