Rosthål i batterihylla

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Rosthål i batterihylla

Inlägg av bönan »

Jag har köpt mig en egentligen ganska fin 940 som dock levt ett hårt liv senaste 10 åren. Inte mycket till tvätt eller underhåll verkar den ha fått, men ändå väldigt fin i golv och interiört. Förra ägaren sålde då han fått nedslag av bes på batterihyllan. Jag plockade bort batteriet och kunde konstatera att det är ett rejält hål, hela plåten är kexig. Samma även på andra sidan, under luftboxen (är väl en batterihylla även det, placeringen av batteriet skiljer ju mellan turbo och icke turbo). Har kollat runt lite och reparationsplåten har utgått.

Har någon lagat detta utan rätt plåt? Jag är inte speciellt duktig med svetsen men har hjälp att tillgå. Funkar det att böja till något själv och borra hål för batterifästet? Eller ska man leta efter en frisk på skroten och kapa ur?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Rosthål i batterihylla

Inlägg av In The White »

Det fungerar vilket som. Men skär du ut från en annan bil är det ju liksom "färdig mat" att bara svetsa dit.

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Rosthål i batterihylla

Inlägg av Volvo_Kustom »

De lättaste och bästa (om man inte får tag i nya bitar) är att ta från en bil som har fräsch batterihylla. dom plåtarna är bara punktade så de går att borra lös dom, brukar köra med en punktsvetsborr på alla punkter sen ta huggmejsel och försiktigt slå lös biten. sen är de bara göra samma på bilen den ska dit på sen punkta dit dom igen
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

Skriv svar