Vatten i bakljusen, 744

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Tilly »

Jag har problem med att det kommer in vatten i bakljusen och bagagerummet på min 744. Jag bytte ut skumgummit bakom bakljusen mot nya för ett tag sedan men idag såg jag återigen att det stod vatten i vänster bakljus (den yttersta nedersta klossen) och tyvärr också en hel del i reservhjulsbaljan då det verkar rinna in via vänster bakljus och sedan in i bagagerummet och ned i baljan. Detta håller inte i längden då alla ju vet vad som brukar hända när det står vatten i baljan och jag vete fasen vad jag skall göra åt det. Skumgummit som väl skall fungera som tätning är som sagt utbytt mot helt nytt. Dock tycker jag man har sett en och annan 744 där det skvalpar i de yttre klossarna så det kanske är någon som känner till något bra knep för att få tätt där.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Maxwell »

Det är inte så att lampan är spräckt då så att vattnet läcker in där?
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Hesselgren »

kolla så d inte är själva luckan som tar in. listen brukar ju spricka i mitten på rutans sida..

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Tilly »

Hesselgren skrev:kolla så d inte är själva luckan som tar in. listen brukar ju spricka i mitten på rutans sida..
Att det rinner in mellan luckan och rutan menar du? Jag tror knappast det. När det regnar så blir det blött på den kanten på insidan av bakstammen som går under bakljusen. Jag har en känsla av att det är på vänster sidan. Sedan rinner det vattnet vidare ner i reservhjulsbaljan. Men det är aldrig blött på ovansidan av bagagerumsgolvet.
Maxwell skrev:Det är inte så att lampan är spräckt då så att vattnet läcker in där?
Nej, inte vad jag kan se. Utanpå är lampan hel. Det är möjligt att det är någon lite plastbit som gått av på insidan av lampan men inget jag lade märke till när jag hade lös den. Men jag skall kolla det nästa gång jag tar isär den.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Eda »

Häll (mycket) vatten på utsidan av lyktan så ser du om det läcker där eller inte.
Går förstås enklare att testa om du tar av den först.
Om lyktan är fräsch i övrigt fast den läcker någonstans kanske du kan täta med genomskinlig silikon.

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Tilly »

Jag är helt säker på att det är där det läcker. Bromsljusklossen fylls sakta upp när det regnar och det är alltid blött precis under lampan inne i bagagerummet, däremot aldrig blött någon annanstans.

Jag har köpt butyltejp som skall prova med.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Tilly »

Det går en plastkant på baksidan av instatsen som skall hålla ute vattnet. För att få det tätt så sitter där ett skumgummi. Eftersom jag inte får det att fungera så beslutade jag mig för att ta bort det och istället så lade jag en sträng butyltejp på den kanten som blir förhoppningsvis skall bli en bättre tätning när det kläms mot karossen när man drar fast baklampan.

Bild

Jag skruvade fast det på bilen och hällde sedan en liter vatten på det. Först verkade det hålla tätt men sedan sipprade det in lite i nederkant, oklart varifrån. Kanske är butyltejpen för tunn och smal så jag skall provan att gojsa ihop två strängar till en tjockare. En annan tanke är ju att lämna en bit av nederkanten utan tätning som en avrinning men kanske sugs det in vatten istället när man kör?
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

permede
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jul 2019, 18:00

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av permede »

Samma problem med min 740 GLE från 1986. Jag har också provat med 6 mm tjock butyltejp men det läcker in ändå. Funkade det att dubblera butyltejpen? Annan lösning? Edit: Hittade nu en liten spricka i plasten där vattnet kommer in.

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Tilly »

Jag lyckades aldrig få det tätt varken med butyl eller skumgummi så till sist fick det bli lösningen med tre borrade dräneringshål i botten på lampan. Det kommer säkert in lite i lampan nu också men det rinner ju ut igen och det har varit helt torrt i reservhjulsbaljan efter det.

Bild
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av Arly165 »

Tilly skrev:Jag lyckades aldrig få det tätt varken med butyl eller skumgummi så till sist fick det bli lösningen med tre borrade dräneringshål i botten på lampan. Det kommer säkert in lite i lampan nu också men det rinner ju ut igen och det har varit helt torrt i reservhjulsbaljan efter det.

img]http://i.imgur.com/uaTa8Gz.jpg[/img]
Tror att detta är mer regel än undantag, alla mina klossbakljus är det borrat dränering på av tidigare brukare.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
740GL1989
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 aug 2020, 10:40
Kör: 740 GL 1989
Ort: Höör

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av 740GL1989 »

Är det någon som vet om man kan köpa nytt tätningsgummi till bakljusen (744 -89)? På min bil har jag en ganska stor glipa mellan karossen och lamphuset. Det skulle ju bli snyggast om man kan använda en lösning som är anpassad efter originalutseende?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Vatten i bakljusen, 744

Inlägg av einar- »

740GL1989 skrev:
21 jan 2021, 19:56
Är det någon som vet om man kan köpa nytt tätningsgummi till bakljusen (744 -89)? På min bil har jag en ganska stor glipa mellan karossen och lamphuset. Det skulle ju bli snyggast om man kan använda en lösning som är anpassad efter originalutseende?
Såg på vp autoparts när jag kikade idag [thum]
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Skriv svar