Sänkning

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Sänkning

Inlägg av Shift »

Jaa det har varit uppe några gånger förut :) Men jag har sökt lite, utan att få något riktigt svar. Ska byta skivorna fram, så jag tänkte om jag skulle köpa fjäderspännare och kapa två varv på fjädrarna på samma gång.



1. Hur mycket ska man skruva åt fjäderspännarna?

2. Är det lagligt att kapa två varv utan att fästa dem på något vis?

3. Kapar man i uppe eller nere på fjädern?
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

760_tdi
Uppkörning
Inlägg: 997
Blev medlem: 17 dec 2006, 01:33
Kör: Allt me motor på
Ort: Tidaholm

Inlägg av 760_tdi »

1:tills fjädern ligger lös

2:ja om den inte är lös när du hissar upp bilen

3:man kapar nere

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Mmm fram är 2 varv inge problem, men bak kommer du behöva slangklämmor eller dylikt att klämma ihop fjädern med själva hållaren, bara så inte fjädern flyger ut när du tex lyfter bilen med domkraft :)
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Så då var det fixat! Fast bara fram än så länge, bak blir nog om någon vecka. Köpte fjäderspännare på Biltema och kapade två varv till att börja med.
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Shift skrev:Så då var det fixat! Fast bara fram än så länge, bak blir nog om någon vecka. Köpte fjäderspännare på Biltema och kapade två varv till att börja med.


Jag körde 1 varv fram o 2 bak, blev perfekt, lutar liiite framåt.



Tänk på att bes. kan vara kinkiga även om man spänner fast fjädern med slangklämma.
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Diazz skrev:
Shift skrev:Så då var det fixat! Fast bara fram än så länge, bak blir nog om någon vecka. Köpte fjäderspännare på Biltema och kapade två varv till att börja med.


Jag körde 1 varv fram o 2 bak, blev perfekt, lutar liiite framåt.



Tänk på att bes. kan vara kinkiga även om man spänner fast fjädern med slangklämma.


Men mina fjädrar trycker på som fan trots att man har hissat upp den högt, så det borde väl godkännas?
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Du har bara kapat fram va ? där är inga problem, bak lättar de nästan direkt, räcker typ med 1 varv.. jag tog ju 2 och de blev rätt mycket "glapp"
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

1 varv framåt och 2 bak och bilen lutar framåt? Tyckar att man borde kapa 2 varv fram och 1 varvn bak för att det ska luta plus att själv så anser jag att flera 740 ser ut som dem är högre fram orginal.



Så om jag kapar 2 varv fram o 1 varv bak så kommer bilen luta som f-n?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
Ådi
Uppkörning
Inlägg: 632
Blev medlem: 10 jun 2007, 21:02
Kör: Volvo 744
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Ådi »

bara prova sig fram, börja 1varv fram, kolla hur de ser ut, så tar du sen 1 varv bak, 1varv fram osvosv



jag har tagit 2varv fram å 1 bak å den lutar frammåt en del, blir att i veckan kapa 1varv till bak också.
Bild

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Är skillnaden mellan kapade och okapade fjädrar märkbar? blir det obekvämt att åka i en kapad?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Jag tycker snarare att det blir skönare att åka i en sänkt bil.
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Då tar jag en liten instickare i det hela här!



Om man införskaffar sig ett par sänkfjädrar och kapar dessa 1 varv runt om, kommer de då glappa?



Vet att de är flera här som kapat så :)

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Nej, det blir inte bakåtlut om du kapar 1/2 varv eftersom de är så många varv på fjädrarna bak, kan se om jag får upp en bild på hur min ser ut.
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Fick en tvåa på besktningen för att fjädrarna fram inte satt fast. Hur fäster man dem så att det blir godkänt?
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

avgasklammer
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

Ahhh smart! Tack.
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Skriv svar