Göra iordning en 240 från 88:a, vad för grejor?

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
chrizz
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
Kontakt:

Göra iordning en 240 från 88:a, vad för grejor?

Inlägg av chrizz »

Ska evt ta morfars gamle sletne 240 som gått 12000 mil, tror inte lacken är gjord nåt speciellt med dom senaste 10 åren...



vad rekommenderar ni för produkter?

Skriv helst vad man börjar med och sen vidare va för produkter...

Har tänkt använda biltemas maskin :)



Som sagt, helst värdelös på denna fronten.... :)

så all ínfo kommer lus läsas :lol:



Mvh

Chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A

Volvo 855 T5 95:a Till salu

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Är den hårt nergången? Ifall den bara är lite lagom nergången så rekommenderar jag Autosmarts Polish med Hårdvax först till att börja med... Funkar perfekt med maskin.. Använd lite bara! Inte ens halva flaskan!

Sen efter det så kör du med vanligt Sonax hårdvax. Det som har vunnit hur många tester som helst... Sen har du en fräsch lack iafl!



Är det hårdare nergånget så får man ju ta med nån rubbing eller något först... :D



Lycka till!



//Tobbe
Bild

Användarvisningsbild
Volvobruden84
Uppkörning
Inlägg: 995
Blev medlem: 02 dec 2002, 12:56
Kör: Audi A4 2.0tdi
Ort: Söderhamn

Inlägg av Volvobruden84 »

Autoglyms Paint renovator med maskin, sedan super resin polish som vax så blir den fin :)

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Volvobruden84 skrev:Autoglyms Paint renovator med maskin, sedan super resin polish som vax så blir den fin :)


Kan bara instämma i det! Fick själv det tipset av Volvobruden84 för en tids sedan och det var helt kanon.



Själv fick jag gå över bilen 3 ggr (!) med Paint renovator, iochförsig utan maskin men det blev väldigt bra.

Tog också Super Resin Polish också men inget enbart vax.



Sedan var jag så dum och körde den i maskintvätten på jobbet, enbart högtryck dock men den hällde ut massa

hetvax och det blev mindre bra.



Ska göra om allt en vända till så det blir toppenresultat denna gången, och ALDRIG maskintvätta den igen! :wink:



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

chrizz
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
Kontakt:

Inlägg av chrizz »

tack för svaren!!



Detta kan man köpa överallt? mekonomen,autoprodukter,biltema?



Köpte idag biltemas (den dubbla) maskin, tänkte på trissor, vart köper man bra såna, läste här på forumet att det inte var bra med biltemas egna, vart kan man köpa såna? (affärer??)

och ska man använda en till varje medel?



Någon som har lust att berätta tillgånga sättet man ska göra nu när jag ska börja, step by step... :)



mvh

chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A

Volvo 855 T5 95:a Till salu

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Micro säljer Autoglyms produkter, det andra svaren överlåter jag till expertisen :wink:



Själv föredrar jag att göra allt för hand, visst det är jobbigt och tar förbannat lång tid

men jag känner mig inte säker med maskinen än!



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Användarvisningsbild
Volvobruden84
Uppkörning
Inlägg: 995
Blev medlem: 02 dec 2002, 12:56
Kör: Audi A4 2.0tdi
Ort: Söderhamn

Inlägg av Volvobruden84 »

chrizz skrev:tack för svaren!!



Detta kan man köpa överallt? mekonomen,autoprodukter,biltema?



Köpte idag biltemas (den dubbla) maskin, tänkte på trissor, vart köper man bra såna, läste här på forumet att det inte var bra med biltemas egna, vart kan man köpa såna? (affärer??)

och ska man använda en till varje medel?



Någon som har lust att berätta tillgånga sättet man ska göra nu när jag ska börja, step by step... :)



mvh

chrizz


Ska försöka förklara steg för steg då..



1.

Tvätta inte bilen i solen och ha inte på några medel på en tokvarm bil som stått i solen hela dagen. Låt den bli svalare innan ni börjar. Annars finns risk att medlerna torkar in fort i lacken.

Avfetta bilen ordentligt med någon bra avfettning, om du inte kommer åt autoglyms avfettningar så går prickbort också bra. Låt verka nån minut.

Spola av nerifrån och upp. Har du asfaltsstänk på bilen rekommenderar jag Intensive Tar remover efter att du avfettat och spolat av. Svampa runt tar removern lite så allt lossnar.

Sedan spolar du ännu en gång av nerifrån och upp.

Var noga när du spolar av bilen.

Känns bilen efter detta "knottrig" i lacken så ta Clean wheels och spruta där det är så, och svampa på detta.

Låt verka liten stund. Låt EJ torka in!! Gäller alla medel.

Spola av nerifrån och upp.

Torka bilen ordentligt.

Tvättproceduren sparar mycket polerjobb om man låter det ta tid och gör det riktigt.



2. Polering:

Kör Paint renovator, helst med maskin, både lättare och snabbare.

Polera en bit i taget. Inte för mycket åt gången. Kanske en framskärm åt gången, inte hela huven på en gång. Undvik att komma åt lister och plast med medlet. Maskera gärna listerna osv.

Torka av polermedlet med en microfibertrasa eller dyligt.



3. Vax:

Lägg på Super Resin Polish. Torka av. Har du insekter i fronten du inte fått bort under tvätten, går det bra att ta för hand med vax och vaxa bort dom. Fungerar jättebra faktiskt. Behöver inte maskera nå alls med vaxet för det är ingen fara för listerna.



4. Lackskydd:

Autoglym har faktiskt lackskydd dom säljer ut till konsument.

Extra Gloss protection heter det och det lägger man på hela bilen, tunt lager. Låt ligga och torka ca. 30 minuter innan du torkar av detta.



5: Lister, Kofångare osv:

Använd Plastic & Rubber cleaner, alternativt Bumper care (konsumentprodukt). Gno in ordentligt på lister och fångare så blir dom svarta och fina igen.



Eftervården efter denna behandling:

Använd gärna Autoglyms egna shampo. Kasta för guds skull bort turtle super tvätt (innehåller lacknafta + massa silikon), och sonax glansshampo!! Använder du något sånt där skräp (!) så är detta jobb du lagt ner onödigt i stort sett... och all svart plast på bilen har en tendens att bli grå.

Så behandla bilen med bodywork shampo conditioner som både tillför vax och som fungerar som ett shampo ska..

Shampot används så att man tar en svamp och blöter den, har i lite shampo och svampar bilen. Ej vatten i nån hink med shampo. Naturligtvis efter att du spolat av bilen ordentligt hehe..



Fråga gärna om det är något.

chrizz
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
Kontakt:

Inlägg av chrizz »

Volvobruden84 skrev:
chrizz skrev:tack för svaren!!



Detta kan man köpa överallt? mekonomen,autoprodukter,biltema?



Köpte idag biltemas (den dubbla) maskin, tänkte på trissor, vart köper man bra såna, läste här på forumet att det inte var bra med biltemas egna, vart kan man köpa såna? (affärer??)

och ska man använda en till varje medel?



Någon som har lust att berätta tillgånga sättet man ska göra nu när jag ska börja, step by step... :)



mvh

chrizz


Ska försöka förklara steg för steg då..



1.

Tvätta inte bilen i solen och ha inte på några medel på en tokvarm bil som stått i solen hela dagen. Låt den bli svalare innan ni börjar. Annars finns risk att medlerna torkar in fort i lacken.

Avfetta bilen ordentligt med någon bra avfettning, om du inte kommer åt autoglyms avfettningar så går prickbort också bra. Låt verka nån minut.

Spola av nerifrån och upp. Har du asfaltsstänk på bilen rekommenderar jag Intensive Tar remover efter att du avfettat och spolat av. Svampa runt tar removern lite så allt lossnar.

Sedan spolar du ännu en gång av nerifrån och upp.

Var noga när du spolar av bilen.

Känns bilen efter detta "knottrig" i lacken så ta Clean wheels och spruta där det är så, och svampa på detta.

Låt verka liten stund. Låt EJ torka in!! Gäller alla medel.

Spola av nerifrån och upp.

Torka bilen ordentligt.

Tvättproceduren sparar mycket polerjobb om man låter det ta tid och gör det riktigt.



2. Polering:

Kör Paint renovator, helst med maskin, både lättare och snabbare.

Polera en bit i taget. Inte för mycket åt gången. Kanske en framskärm åt gången, inte hela huven på en gång. Undvik att komma åt lister och plast med medlet. Maskera gärna listerna osv.

Torka av polermedlet med en microfibertrasa eller dyligt.



3. Vax:

Lägg på Super Resin Polish. Torka av. Har du insekter i fronten du inte fått bort under tvätten, går det bra att ta för hand med vax och vaxa bort dom. Fungerar jättebra faktiskt. Behöver inte maskera nå alls med vaxet för det är ingen fara för listerna.



4. Lackskydd:

Autoglym har faktiskt lackskydd dom säljer ut till konsument.

Extra Gloss protection heter det och det lägger man på hela bilen, tunt lager. Låt ligga och torka ca. 30 minuter innan du torkar av detta.



5: Lister, Kofångare osv:

Använd Plastic & Rubber cleaner, alternativt Bumper care (konsumentprodukt). Gno in ordentligt på lister och fångare så blir dom svarta och fina igen.



Eftervården efter denna behandling:

Använd gärna Autoglyms egna shampo. Kasta för guds skull bort turtle super tvätt (innehåller lacknafta + massa silikon), och sonax glansshampo!! Använder du något sånt där skräp (!) så är detta jobb du lagt ner onödigt i stort sett... och all svart plast på bilen har en tendens att bli grå.

Så behandla bilen med bodywork shampo conditioner som både tillför vax och som fungerar som ett shampo ska..

Shampot används så att man tar en svamp och blöter den, har i lite shampo och svampar bilen. Ej vatten i nån hink med shampo. Naturligtvis efter att du spolat av bilen ordentligt hehe..



Fråga gärna om det är något.




tackar så mycket, skall göra iordning detta i helgen, men hur var det med trissorna, en ny till varje medel eller hur gör man?



mvh

chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A

Volvo 855 T5 95:a Till salu

Användarvisningsbild
Volvobruden84
Uppkörning
Inlägg: 995
Blev medlem: 02 dec 2002, 12:56
Kör: Audi A4 2.0tdi
Ort: Söderhamn

Inlägg av Volvobruden84 »

chrizz skrev:


tackar så mycket, skall göra iordning detta i helgen, men hur var det med trissorna, en ny till varje medel eller hur gör man?



mvh

chrizz


Jajjamen. Byt trissa efter olika medel. Kör gärna en medium rondell "trissa" till paint`en och en mjuk till vaxet om du kör det med maskin..



Om någon har svårt att få tag i autoglyms medel kontakta mig. Jag kan fixa detta då jag jobbar med det...

chrizz
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Ort: Trollhättan, 8 mil ovanför göteborg
Kontakt:

Inlägg av chrizz »

Volvobruden84 skrev:
chrizz skrev:


tackar så mycket, skall göra iordning detta i helgen, men hur var det med trissorna, en ny till varje medel eller hur gör man?



mvh

chrizz


Jajjamen. Byt trissa efter olika medel. Kör gärna en medium rondell "trissa" till paint`en och en mjuk till vaxet om du kör det med maskin..



Om någon har svårt att få tag i autoglyms medel kontakta mig. Jag kan fixa detta då jag jobbar med det...


var kunde man fixa det ? var det micro som hade detta? eller?



chrizz
Volvo 765 Turbo 90:A

Volvo 855 T5 95:a Till salu

Användarvisningsbild
Volvobruden84
Uppkörning
Inlägg: 995
Blev medlem: 02 dec 2002, 12:56
Kör: Audi A4 2.0tdi
Ort: Söderhamn

Inlägg av Volvobruden84 »

chrizz skrev:
Volvobruden84 skrev:
chrizz skrev:


tackar så mycket, skall göra iordning detta i helgen, men hur var det med trissorna, en ny till varje medel eller hur gör man?



mvh

chrizz


Jajjamen. Byt trissa efter olika medel. Kör gärna en medium rondell "trissa" till paint`en och en mjuk till vaxet om du kör det med maskin..



Om någon har svårt att få tag i autoglyms medel kontakta mig. Jag kan fixa detta då jag jobbar med det...


var kunde man fixa det ? var det micro som hade detta? eller?



chrizz


Micro har en del av autoglyms medel. Annars kan jag nog fixa och skicka via post om någon inte får tag i det..

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

är det silicon i biltemas produkter också?

Användarvisningsbild
Volvobruden84
Uppkörning
Inlägg: 995
Blev medlem: 02 dec 2002, 12:56
Kör: Audi A4 2.0tdi
Ort: Söderhamn

Inlägg av Volvobruden84 »

selvin skrev:är det silicon i biltemas produkter också?


Skulle inte bli förvånad... Har svårt att tro att dom inte skulle ha det. Och varför vaxa/sköta bilen med biltemas medel osv. när det finns bättre? När man/många iaf lägger ner multum med pengar på annat till bilen..

:)

Dan.P
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 05 jul 2006, 02:35
Ort: Luleå

Inlägg av Dan.P »

Spruta bilen med en avfettning sen spola av den.

Tvätta bilen med svamp o lacknafta och sedan efterbehandla den med maskin + Lahegas Easyshine.



Är den matt kan du köra den med Maskin + Lahegas Finecut o sen gå över den med maskin o Easyshine(eller bara stryka ut den med en tvättsvamp).

HM
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 feb 2007, 21:12

Förbjud AVFETTNING

Inlägg av HM »

Istället för för avfettning använd fotogen!!!!



Blanda 2-3 dl fotogen i 10 liter vatten ell er spruta på fotogen med spruta.

Tar bort allt och återfettar lacken. Avfettning torkar ur lacken (det är som om du brännt dig i solen och tar bort solsvedan med osthyvel, det blir ett öppet sår).

[/b]
HM i E-tuna

Polaris
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2005, 11:25
Ort: Torsåker
Kontakt:

Inlägg av Polaris »

Fotogen är säkert bra till vissa saker men inget man bör tvätta sin bil med. Om fotogen vore det ultimata att tvätta sin bil i varför skulle då alla leverantörer av kem till bilvård lägga ner massor med pengar och tid på att utveckla bra rengöringsmedel för bilen.

Om du vill få tag på autoglyms medel så titta på www.bilprodukter.se som finns med bland 7/900 klubbens sponsorer.

Skriv svar