Vilket medel ska jag använda? (Rubbing och vax)

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
NyMaN!
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 nov 2003, 17:58
Ort: Emmaboda
Kontakt:

Vilket medel ska jag använda? (Rubbing och vax)

Inlägg av NyMaN! »

Jag har köpt en polermaskin på Rusta (dubbeltrissig)



Så nu har jag tänkt att fixa min bil.....



Men jag undrar vilka medel ska jag använda....

Jag måste börja med nån typ av rubbing/cleaner......så jag får lacken riktigt ren?? (Har rätt mycket "tvättrepor" så det behövs ett rätt så grovt medel.....som rengör riktigt!



Sen behöver jag ett bra vax......



Vilka medel rekomenderar ni??

Det ska vara bra grejer......som funkar!



Bilen är Vinrödmet och hae en hel del tvättrepor som måste bort innan vaxning :!:



Sen en anna fråga.....

Ni som använder denna rusta maskin......

Hur gör ni när ni polerar??

Lägger ni på rubbing/vax på trissorna och kör ut det direkt eller lägger ni på det först & låter det torka innan ni kör bort det?



Och vilka trissor använder ni??

Man fick ju 2 olika sorters med......dom vanliga tjocka i skummgummi + dom där tunna i nåt frotté liknande material som jag ej vet vad man ska till??



Borde det inte vara bästa att köra med dom tjocka hela tiden.....??

Användarvisningsbild
Rejsputte
Uppkörning
Inlägg: 591
Blev medlem: 31 okt 2004, 23:07
Ort: Sthlm, Haninge

Inlägg av Rejsputte »

Ruggit bra frågor ang. trissorna, jag har fått för mig att skumgummi trissorna lägger man på medel med och polerar med "frote"trissorna.

Och ni som anv. maskinen vart köper ni nya trissor av båda sorterna.
Bild



VIKING ECO MAX å LADDAR 0,9

Bedholm
Övningskörning
Inlägg: 237
Blev medlem: 15 sep 2003, 18:44
Ort: Bålsta

Inlägg av Bedholm »

Skummtrissorna kör man polermedlet me och läger på vax, "lammulstrissan" kan man köra bort det torra vaxet med.

NyMaN!
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 nov 2003, 17:58
Ort: Emmaboda
Kontakt:

Inlägg av NyMaN! »

Ha beställt lite medel nu...

Buffer 2000 och Platinum (Autosmart)



Och vad jag har läst & fått höra så ska man enbart använda dom lite hårdare trissorna och lägga på medlet på dom & arbeta ut det med en gång! Utan torktid & dyl..



Vi får väl de hur resultatet blir när jag får mina medel...... 8)

Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Inlägg av Originalet »

Jag kör med Hagmans polervax som vax och det är det klart bästa jag använt hittills.

Lackrengöring har jag prövat några olika, turtle, hagmans, lahega och några till och har inte märkt någon skillnad på dom faktiskt.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

NyMaN! skrev:Ha beställt lite medel nu...

Buffer 2000 och Platinum (Autosmart)



Och vad jag har läst & fått höra så ska man enbart använda dom lite hårdare trissorna och lägga på medlet på dom & arbeta ut det med en gång! Utan torktid & dyl..



Vi får väl de hur resultatet blir när jag får mina medel...... 8)


Helt riktigt, frottetrissorna lägger man på medlet med, sen kan man med fördel köra av det torra vaxet med handuk eller polerduk, (förhand) och efterpolera med skummtrissorna, så spar man lite pengar, går åt ganska många om man polerar bort allt överflöd med maskin!



// Kristian

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Eller så gör man såhär (jag gör så iaf); köper gula, lite hårdare, polertrissor på biltema och klipper till dom så att de passar. Sen brukar jag köra Sonax polish på dessa trissor tills bilen skiner, och till sist lägger jag på Sonax flytande hårdvax (för hand) som jag låter torka och sen viftar bort med en frottéhandduk.



Trissorna som följer med maskinen är värdelösa.
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Westman
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2166
Blev medlem: 19 jan 2004, 12:28
Kör: Corolla
Ort: Bjurholm/Umeå NORRLAND
Kontakt:

Inlägg av Westman »

Kör med Sonax Rubbing och Sen Sonax Hårdvax.. Funkar extremt bra :)

Använder mig av rustas maskin sen "polerpapper" för att få bort de sista.

Har de gula trissorna till maskinen köpta på micro.



DE TUNNA SKIVORNA ÄR TILL FÖR ATT FÖRA PÅ VAX MED om jag förstått det rätt.. så använd inte dem till att polera med!



Skumgummiskivorna är polertrissorna

Så polera med dessa o inte de tunna :)





Lägg inte vaxx/rubbing direkt på trissorna, för då kommer det att flyga över hela garaget (tro mig jag gjorde det första gången), utan lägg de direkt på bilen o kör med maskinen sen.

Om ni inte vill torka all plast o garaget rent efteråt vill säga :)
Bild

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Westman skrev:Kör med Sonax Rubbing och Sen Sonax Hårdvax.. Funkar extremt bra :)

Använder mig av rustas maskin sen "polerpapper" för att få bort de sista.

Har de gula trissorna till maskinen köpta på micro.



DE TUNNA SKIVORNA ÄR TILL FÖR ATT FÖRA PÅ VAX MED om jag förstått det rätt.. så använd inte dem till att polera med!



Skumgummiskivorna är polertrissorna

Så polera med dessa o inte de tunna :)





Lägg inte vaxx/rubbing direkt på trissorna, för då kommer det att flyga över hela garaget (tro mig jag gjorde det första gången), utan lägg de direkt på bilen o kör med maskinen sen.

Om ni inte vill torka all plast o garaget rent efteråt vill säga :)


du kan lägga direkt på trissorna men du kan ju kleta ut det på bilen... så gör ja och så har ja fått lärt mig av min farbror som vaxar minst 20bilar på sommarna...

Westman
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2166
Blev medlem: 19 jan 2004, 12:28
Kör: Corolla
Ort: Bjurholm/Umeå NORRLAND
Kontakt:

Inlägg av Westman »

m[a]ster skrev:
Westman skrev:Kör med Sonax Rubbing och Sen Sonax Hårdvax.. Funkar extremt bra :)

Använder mig av rustas maskin sen "polerpapper" för att få bort de sista.

Har de gula trissorna till maskinen köpta på micro.



DE TUNNA SKIVORNA ÄR TILL FÖR ATT FÖRA PÅ VAX MED om jag förstått det rätt.. så använd inte dem till att polera med!



Skumgummiskivorna är polertrissorna

Så polera med dessa o inte de tunna :)





Lägg inte vaxx/rubbing direkt på trissorna, för då kommer det att flyga över hela garaget (tro mig jag gjorde det första gången), utan lägg de direkt på bilen o kör med maskinen sen.

Om ni inte vill torka all plast o garaget rent efteråt vill säga :)


du kan lägga direkt på trissorna men du kan ju kleta ut det på bilen... så gör ja och så har ja fått lärt mig av min farbror som vaxar minst 20bilar på sommarna...


men lägger man de på trissorna så flyger de runt i hela garaget.. tycker man får bättre resultat när man kör direkt på bilen :)
Bild

m[a]ster

Inlägg av m[a]ster »

Westman skrev:
m[a]ster skrev:
Westman skrev:Kör med Sonax Rubbing och Sen Sonax Hårdvax.. Funkar extremt bra :)

Använder mig av rustas maskin sen "polerpapper" för att få bort de sista.

Har de gula trissorna till maskinen köpta på micro.



DE TUNNA SKIVORNA ÄR TILL FÖR ATT FÖRA PÅ VAX MED om jag förstått det rätt.. så använd inte dem till att polera med!



Skumgummiskivorna är polertrissorna

Så polera med dessa o inte de tunna :)





Lägg inte vaxx/rubbing direkt på trissorna, för då kommer det att flyga över hela garaget (tro mig jag gjorde det första gången), utan lägg de direkt på bilen o kör med maskinen sen.

Om ni inte vill torka all plast o garaget rent efteråt vill säga :)


du kan lägga direkt på trissorna men du kan ju kleta ut det på bilen... så gör ja och så har ja fått lärt mig av min farbror som vaxar minst 20bilar på sommarna...


men lägger man de på trissorna så flyger de runt i hela garaget.. tycker man får bättre resultat när man kör direkt på bilen :)


va fan kletar du ut tjockt lager eller? :o skvätter inte omrking här iaf... du ska inte starta maskinen i luften... ja startar alltid min på bilen efter att ha kletat ut med maskinen på bilen...

Westman
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2166
Blev medlem: 19 jan 2004, 12:28
Kör: Corolla
Ort: Bjurholm/Umeå NORRLAND
Kontakt:

Inlägg av Westman »

m[a]ster skrev:
Westman skrev:
m[a]ster skrev:


du kan lägga direkt på trissorna men du kan ju kleta ut det på bilen... så gör ja och så har ja fått lärt mig av min farbror som vaxar minst 20bilar på sommarna...


men lägger man de på trissorna så flyger de runt i hela garaget.. tycker man får bättre resultat när man kör direkt på bilen :)


va fan kletar du ut tjockt lager eller? :o skvätter inte omrking här iaf... du ska inte starta maskinen i luften... ja startar alltid min på bilen efter att ha kletat ut med maskinen på bilen...


de va första gången jag prova maskinen, blev nog lite mycket då :oops:

så de kanske går :) men tycker de e enklast med att köra direkt på bilen
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Det får ju samma effekt oavsett om man lägger det på bilen eller direkt på maskin, tycker ochså det är lättare att lägga direkt på trissorna!



Ingen som märkt skillnad på hur olika vax och polermedel fungerar på olika färger?

Skriv svar