Sida 3 av 19

Postat: 12 jan 2005, 20:25
av Akke
Skit snyggt...men är inte alla lampor färdiga när man köper dom utan måste man löda o hålla på?

Postat: 12 jan 2005, 20:50
av Andreas
Akke skrev:Skit snyggt...men är inte alla lampor färdiga när man köper dom utan måste man löda o hålla på?
De som sitter i instrumentet är färdiga, bara att sätta i socklarna istället för glödlamporna.

Postat: 12 jan 2005, 21:23
av Akke
Andreas skrev:
Akke skrev:Skit snyggt...men är inte alla lampor färdiga när man köper dom utan måste man löda o hålla på?
De som sitter i instrumentet är färdiga, bara att sätta i socklarna istället för glödlamporna.


Okey...och resten får man löda o hålla på då....jobbigt

Postat: 12 jan 2005, 21:29
av Andreas
Så jobbigt är det inte, bara att sätta lampsockeln i skruvstädet och såga lite. Att löda är ju kul. :)

Postat: 12 jan 2005, 21:30
av Westman
Andreas skrev:Så jobbigt är det inte, bara att sätta lampsockeln i skruvstädet och såga lite. Att löda är ju kul. :)


hur starka är lamporna man löder sj då?

Postat: 12 jan 2005, 21:35
av Andreas
Westman skrev:hur starka är lamporna man löder sj då?
Det är likadana som sitter i instrumenten, de lyser väldigt starkt. Jag ska prova om det inte räcker med en diod i varje hållare till knappsymbolerna.

Postat: 12 jan 2005, 21:38
av Rejsputte
Verkar juhe riktigt porrigt :D , men jag hittar fejn inte vad för lampor och hur många av varje jag behöver :evil: :oops: .



Vad behövs för att fylla bilen med blått ljus i instrumenten, jag har inga elhissar å annat pjuller utan bara org. utan acc. bara vanlig panel för värme.



En lista skulle sitta fint medans man sliter sitt hår :? .

Postat: 12 jan 2005, 21:50
av Andreas
Rejsputte: 940 antar jag? Om du kollar på den här bilden så är innehållet i påsen till vänster de som går åt till instrumenten: http://hem.bredband.net/b305331/leds.jpg



Sen sitter det en lampa i ljusvredet som jag inte har testat om man kan ha blåa dioder i, sen är det ytterligare två lampor vid knapparna samt en i cigg-uttaget men där vet jag inte heller om det är nödvändigt eller blir bra. Jag fick iaf med 10st lösa dioder och de ska enligt säljaren räcka till knapparna samt ECC-panelen, jag vet inte hur många det är i den vanliga som du har.

Postat: 12 jan 2005, 22:39
av Westman
Andreas skrev:
Westman skrev:hur starka är lamporna man löder sj då?
Det är likadana som sitter i instrumenten, de lyser väldigt starkt. Jag ska prova om det inte räcker med en diod i varje hållare till knappsymbolerna.


okej , funderar på köpa en sats till bara instr. panel, sen köpa egna dioder till knappar osv.

Postat: 12 jan 2005, 22:47
av Akke
Andreas skrev:Så jobbigt är det inte, bara att sätta lampsockeln i skruvstädet och såga lite. Att löda är ju kul. :)


Okey...bara du gör en riktigt bra beskrivning på hur man gör så jag kan våga mig på att såga sönder min bil sen :D

Postat: 13 jan 2005, 03:17
av ThaSaint
Blev ju skitfint detdära, Andreas. Passar ju extra bra för oss som har blå inredning åxå ;)



Om ni ska löda på lysdioderna, så gör som jag såg att det stod på en av påsarna där, överhetta dom inte.

ett bra sätt att kyla är att ta t.ex 2st tunna kopparbleck på var sida om 'benet' , mellan lödställe och själva lysdioden, och håll ihop dom med t.ex en krokodilklämma. dessa avleder så värmen som kylflänsar ungefär.



en bra lösning är att göra 2st tårtbitsformade kopparbleck som man löder fast på en krokodilklämam som man filat ner tänderna på, blir en plattångsliknande funktion då..



//Erik

Postat: 13 jan 2005, 04:03
av jocke.lind
Akke skrev:
Andreas skrev:Så jobbigt är det inte, bara att sätta lampsockeln i skruvstädet och såga lite. Att löda är ju kul. :)


Okey...bara du gör en riktigt bra beskrivning på hur man gör så jag kan våga mig på att såga sönder min bil sen :D


är ju bara en liten lamphållare som man får såga lite i. Kostar ju inte många kr på volvo om det skulle gå åt pipan :wink:

Postat: 13 jan 2005, 21:19
av Andreas
Westman skrev:okej , funderar på köpa en sats till bara instr. panel, sen köpa egna dioder till knappar osv.
Det blir lite billigare om du köper av jcbx på tpc, annars om du beställer själv från carlab.dk är det 4st av dessa: http://www.carlab.dk/shop/productinfo.asp?id=1963 och en sån här: http://www.carlab.dk/shop/productinfo.asp?id=1955 du ska ha till instrumenten. När man beställer lösa dioder är det viktigt att man väljer de starka som lyser med 1000mCD: http://www.carlab.dk/shop/productinfo.asp?id=89
Akke skrev:Okey...bara du gör en riktigt bra beskrivning på hur man gör så jag kan våga mig på att såga sönder min bil sen :D
Ja, det kan jag väl göra.
ThaSaint skrev:Blev ju skitfint detdära, Andreas. Passar ju extra bra för oss som har blå inredning åxå ;)



Om ni ska löda på lysdioderna, så gör som jag såg att det stod på en av påsarna där, överhetta dom inte.

ett bra sätt att kyla är att ta t.ex 2st tunna kopparbleck på var sida om 'benet' , mellan lödställe och själva lysdioden, och håll ihop dom med t.ex en krokodilklämma. dessa avleder så värmen som kylflänsar ungefär.



en bra lösning är att göra 2st tårtbitsformade kopparbleck som man löder fast på en krokodilklämam som man filat ner tänderna på, blir en plattångsliknande funktion då..



//Erik
Ja, det passar bra till inredningen. Angående värmen är det nog ingen fara på dessa lamphållare eftersom man löder så långt från dioden.
jocke.lind skrev:är ju bara en liten lamphållare som man får såga lite i. Kostar ju inte många kr på volvo om det skulle gå åt pipan :wink:
Säg inte det, Volvo tar 50kr för en sån lampa. :o

Postat: 15 jan 2005, 18:56
av jocke.lind
Fixat resten med?



Vill ju så gärna se och höra om hur bra det blir. Så man får mer köplust för såna :P

Postat: 16 jan 2005, 01:56
av Andreas
jocke.lind skrev:Fixat resten med?



Vill ju så gärna se och höra om hur bra det blir. Så man får mer köplust för såna :P
Japp, håll till godo!



Hur man får blått ljus i ECC-panelen. Klicka på bilderna för att se dem i ett större format.



Börja med att plocka bort sargen, bryt först försiktigt i den högra änden, när den har släppt drar man den åt höger:

Bild

och

Bild



Sen är det bara att riva ut allt under ECC:n:

Bild



Skruva sedan bort metallfästet som sitter med fyra "10"-bultar och ECC-panelen är loss:

Bild



Om man bara hade tänkt fixa blått ljus till de två knapparna för återcirkulation och AC behöver man inte göra mer än så eftersom man kommer åt att byta dessa lampor direkt från undersidan:

Bild



Nästa steg blir att öppna panelen, lossa de tre skruvarna på vardera sida som håller fast den övre delen av plåtskalet och lyft det sedan uppåt, det tar annars emot den stora kondensatorn:

Bild



Sen måste man ta reda på hur man ska vända dioderna för att de ska lysa, kom ihåg att det långa benet är +. Koppla in panelen igen och stick in en diod i lamphållarna så den lyser och märk sedan upp sladdarna:

Bild



Till de två knapparna fick jag bäst resultat genom att rikta dioden rakt fram, precis som en vanlig lampa:

Bild



De lamporna som lyser upp panelen vinklade jag så att de sprider ljuset på ett bra sätt. Eftersom jag inte hade några leds avsedda för sockel blev jag tvungen att klippa av kablarna och löda fast dioderna:

Bild



Resultatet:

Bild



Det blev väl godkänt iaf, ljusspridningen kunde ha varit bättre men det är svårt då lysdioder har ett såpass koncentrerat ljus. Har man ork kan man nog borra några extra hål och montera fler dioder för att lysa upp de svaga ställena.



Jag tillverkade även resten av lamporna till knappsymbolerna, det enklaste är att korta ner sockeln och såga ett spår på varje sida för att sedan löda fast dioden som jag visade tidigare:

Bild



Ljusvredet, endast en diod används, men två är att rekommendera:

Bild



Dimljus och reostat, den med extraljussymbolen ska egentligen inte synas då jag målat över den med tusch, den knappen används till baslådan. Två dioder används till dessa:

Bild



Det var allt! Ni får gärna klistra tråden, det vore ju synd om den försvann från första sidan när jag lagt ner så mycket jobb på den. :)

Postat: 16 jan 2005, 02:02
av jocke.lind
Bra!! Riktigt bra gjort.

Postat: 16 jan 2005, 02:05
av Andreas
Tack, jag är mycket nöjd själv, fast det dröjer nog inte länge förrän det är "standard" i 940. :)

Postat: 16 jan 2005, 03:07
av ThaSaint
ojoj *vill ha vill ha vill ha* :)

tycker ditt inlägg kan sparas i FAQ :P



//Erik

Postat: 16 jan 2005, 03:21
av Jens.L
Ruskigt bra, måste verkligen fixas till min 740 sen. Hm inte är det samma lampor till 740 som till 940ins instrumentpanel.?

Postat: 16 jan 2005, 15:39
av Andreas
ZeRoX skrev:Ruskigt bra, måste verkligen fixas till min 740 sen. Hm inte är det samma lampor till 740 som till 940ins instrumentpanel.?
Det står nog i manualen vilka lampor det är. Det är 4st med stora glassockeln och en med den lilla i 940.

Postat: 16 jan 2005, 20:41
av Andreas
Jag ändrade lite i guiden ovan för att klargöra att man inte behöver klippa av kablarna om man har rätt sorts lysdioder.

Är det förresten nån som känner till nån svensk affär som säljer dessa lysdioder? Carlabs.dk verkar bara skicka inom Danmark.

Postat: 18 jan 2005, 21:44
av Mattias_940
Det var ju ruskigt snyggt!!!

Postat: 18 jan 2005, 22:17
av Christer K
För att få lite mer spridning på LED:en så kan man fila toppen på dom så att det blir platt. Eller så köper man "diffused" från början.

Postat: 19 jan 2005, 00:30
av Andreas
Christer K skrev:För att få lite mer spridning på LED:en så kan man fila toppen på dom så att det blir platt. Eller så köper man "diffused" från början.
Det lät ju intressant att mam kan fila dem, diffused kan jag nog inte få tag på.

Postat: 19 jan 2005, 07:53
av Mattias_940
Är det någon som hittat vart man kan köpa sånna här intensiva diodlampor 12V??