Lacka instrument med vinyl färg?

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Hesselgren »

Oscar_Ca skrev:man maskerar den ytan som ska lackas.. gör rent med thinner eller Sonax paint prepare.. lägg tunnt och sedan mer om det behövs för den täcker rätt så bra.. långa svepande rörelser är bra. så gjorde iaf jag å ja är nöjd..
blir d inte fult om man inte maskerar det som inte ska lackas? :P kunde inte låta bli. :lol:

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

Nu har jag lackat inredningen och resultatet tycker jag blev KANON! jag ser ingen nyansskillnad alls och det gick väldigt bra att få på bumper paint [thum] börja med att maskera allt som inte skulle lackas.
Bild
Bild


monterat dit alla vita lister, dom ska klarlackas också, men det blev ett jäkla lyft mot den blåa inredningen och kostanden var 60 kr ( + 100 för den vita färgen ) så det var både billigt och enkelt tycker jag :D :D

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
smoorfen
Van forumsanvändare
Inlägg: 1491
Blev medlem: 04 apr 2009, 23:08
Kör: volvo 740 -88a
Ort: Höör, Mitten av Skåne!

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av smoorfen »

snyggt! nu inspirera du mig till att måla om min röda instrument panel! [thum]
snyggt med det vita med!

det har inte klibbat något eller så då?
Bild
smurferosweden@hotmail.com LETAR EFTER KOMPLETT ADD ON!

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Marcus_89 »

Du har fattat hur det ska se ut :) Snyggt :)
Bild

Användarvisningsbild
JsoooN
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 jan 2010, 20:53
Kör: 744 GL -89
Ort: Norberg

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av JsoooN »

Denna färgen som använts?
http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Plastfarg/" onclick="window.open(this.href);return false; (fast svart)

Har sådan hemma som ja har lackat lite smådetaljer i bilen med efter olycka med annan biltema sprayfärg (Helt vitt i kupén ftw).

Segt att man måste fixa helt nytt med svarta dörrsidor + säten bara. =/
http://www.garaget.org/?car=195310" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil. :D

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

smoorfen: Tack så mycke [thum] ja det blir as snyggt med rött, har ett par bilder på datan om du vill se hur det ser ut :D nej det har det inte, det funkar kanon :D


Marcus_89: Tack Tack, har snokat runt både på garaget och på den här sidan och hittat insperation så får buga och bocka för all hjälp om färg val osv [thum] [buga] :D


Jsoon: var det du som hade en sprayburk som "expolderade" och dränkte inredningen? jag kan kolla imorgon om jag hittar burken, men den heter bumper spray och jag har letat som fan efter den för jag hittar den varken på hemsidan eller i katalogen men åkte upp ändå och det finns i butiken :D kan verkligen rekomendera den, visst, klart att det blir bäst att byta hela konsolen, men det är inget jag skulle göra då det är mycke enklare och billigare att lacka för jag ser ingen större skillnad om man gör det rätt :D

Mvh

Användarvisningsbild
JsoooN
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 jan 2010, 20:53
Kör: 744 GL -89
Ort: Norberg

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av JsoooN »

Haggan skrev:smoorfen: Tack så mycke [thum] ja det blir as snyggt med rött, har ett par bilder på datan om du vill se hur det ser ut :D nej det har det inte, det funkar kanon :D


Marcus_89: Tack Tack, har snokat runt både på garaget och på den här sidan och hittat insperation så får buga och bocka för all hjälp om färg val osv [thum] [buga] :D


Jsoon: var det du som hade en sprayburk som "expolderade" och dränkte inredningen? jag kan kolla imorgon om jag hittar burken, men den heter bumper spray och jag har letat som fan efter den för jag hittar den varken på hemsidan eller i katalogen men åkte upp ändå och det finns i butiken :D kan verkligen rekomendera den, visst, klart att det blir bäst att byta hela konsolen, men det är inget jag skulle göra då det är mycke enklare och billigare att lacka för jag ser ingen större skillnad om man gör det rätt :D

Mvh
Japp det var det, en ny dörrsida o ganska mkt tvätt o polering så är det mesta borta.. dock så är det fortfarande vita prickar på instrumenthuset (glaset) o lite vitt här o där på det blåa som ja inte vet hur ja ska få bort (Förutom o lacka svart, blå sån färg hade dock varit perfekt;)) o lite vitt på gummilister runt rutorna osv.

Samma med "plasten" runt inre dörrhandtaget...tänkte köpa en ny sådan + nytt högtalargaller som oxå e förstört men hittar ingenting i närheten o laga.se tar ju hutlös frakt för grejerna (300kr för högtalargaller + den plasten, visst 2 olika företag men inte tror jag då att det kostar 150kr o skicka dem paketen...)

Men var sådan "bumper spray" jag hade hemma så blir kanske och testa, får se om jag hittar några svarta dörrsidor o säten till bra pris. (:
http://www.garaget.org/?car=195310" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil. :D

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

JsoooN skrev:
Haggan skrev:smoorfen: Tack så mycke [thum] ja det blir as snyggt med rött, har ett par bilder på datan om du vill se hur det ser ut :D nej det har det inte, det funkar kanon :D


Marcus_89: Tack Tack, har snokat runt både på garaget och på den här sidan och hittat insperation så får buga och bocka för all hjälp om färg val osv [thum] [buga] :D


Jsoon: var det du som hade en sprayburk som "expolderade" och dränkte inredningen? jag kan kolla imorgon om jag hittar burken, men den heter bumper spray och jag har letat som fan efter den för jag hittar den varken på hemsidan eller i katalogen men åkte upp ändå och det finns i butiken :D kan verkligen rekomendera den, visst, klart att det blir bäst att byta hela konsolen, men det är inget jag skulle göra då det är mycke enklare och billigare att lacka för jag ser ingen större skillnad om man gör det rätt :D

Mvh
Japp det var det, en ny dörrsida o ganska mkt tvätt o polering så är det mesta borta.. dock så är det fortfarande vita prickar på instrumenthuset (glaset) o lite vitt här o där på det blåa som ja inte vet hur ja ska få bort (Förutom o lacka svart, blå sån färg hade dock varit perfekt;)) o lite vitt på gummilister runt rutorna osv.

Samma med "plasten" runt inre dörrhandtaget...tänkte köpa en ny sådan + nytt högtalargaller som oxå e förstört men hittar ingenting i närheten o laga.se tar ju hutlös frakt för grejerna (300kr för högtalargaller + den plasten, visst 2 olika företag men inte tror jag då att det kostar 150kr o skicka dem paketen...)

Men var sådan "bumper spray" jag hade hemma så blir kanske och testa, får se om jag hittar några svarta dörrsidor o säten till bra pris. (:

plasten runt innre dörrhantaget, menar du den plasten som jag har färgat vitt på dörrarna? jag tror jag kan ha både sånna och högtalar galler liggandes hemma. när det gäller dörrsidorna så kan du lacka dom med samma färg, jag gjorde det på ena sidan, färgen räckte inte till den andra sidan (om var svarta från början men ville frächa upp dom)

Bor du inärheten av avesta?

Anders Avesta
Uppkörning
Inlägg: 841
Blev medlem: 21 jan 2003, 08:13
Kör: 745 TiC -88
Ort: Krylbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Anders Avesta »

Det där såg ju ut att bli jätte bra... Får kolla "live" nångång om jag ser dig på stan [lol]
Svart 945 ltt -96
58000+ mil på mätaren ;-)

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

Anders Avesta skrev:Det där såg ju ut att bli jätte bra... Får kolla "live" nångång om jag ser dig på stan [lol]

Tack [thum] Det tycker jag att du ska :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Domino »

det såg mycket trevligare ut nu :)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

Domino skrev:det såg mycket trevligare ut nu :)
Tack så mycke [thum]

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av 240in »

Vad för färg valde du? Matt eller blank? Riktigt snyggt gjort!
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

240in skrev:Vad för färg valde du? Matt eller blank? Riktigt snyggt gjort!
Tack så mycke [thum] matt men det ska nog klarlackas tror jag :D

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av vbubbis »

jag ska också lacka detta så med biltemas färg behöver man klarlack elelr är de bara köra på med bumper paint ?
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

vbubbis skrev:jag ska också lacka detta så med biltemas färg behöver man klarlack elelr är de bara köra på med bumper paint ?
först så maskera jag noga överallt, sen tog jag thinner på en trasa och tvätta allt som ska lackas, sen är det bara att ha på färg :D lycka till [thum]

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av vbubbis »

Haggan skrev:
vbubbis skrev:jag ska också lacka detta så med biltemas färg behöver man klarlack elelr är de bara köra på med bumper paint ?
först så maskera jag noga överallt, sen tog jag thinner på en trasa och tvätta allt som ska lackas, sen är det bara att ha på färg :D lycka till [thum]
ok :) bara åka te biltema nån dah då :D
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av load3d »

kan du ta ett foto på hur flaskan ser ut vart sugen nu.... :)

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av swec_fullmoon »

Vad är det för kabel du har i förardörren som hänger utanför?? Sen så är dörren eller något därvid ommålat med? (med tanke på att gummi genomföringarna och kabeln är vita istället för svarta som de är.)

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Östlund »

Bara jag som tycker det ser riktigt illa ut med lackade inredningsdetaljer? :)
Lite Epa? :)
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

swec_fullmoon skrev:Vad är det för kabel du har i förardörren som hänger utanför?? Sen så är dörren eller något därvid ommålat med? (med tanke på att gummi genomföringarna och kabeln är vita istället för svarta som de är.)

Det är en kabel som går till högtalarna :D hela bilen är relativt nymålad :D

Östlund: Smaken är som baken, förut så tyckte jag att lackade lister så ut som s**t men jag har helt ändrar mitt tycke efter att jag sett bilder på andra som har gjort det. det ÄR en epa så inte så konstigt :wink: :wink:

Mvh [thum]

Användarvisningsbild
Oscar_Ca
Uppkörning
Inlägg: 623
Blev medlem: 06 dec 2008, 15:13
Kör: Kåntäjnär
Ort: Göteborg

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Oscar_Ca »

Lackad instrumentbräda med biltema bumper paint och silvriga detaljer.. och ja mattorna är utbytta nu.

Någon mer som lackat bräda med bra resultat? :D

Bild
http://www.garaget.org/OscarC" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Haggan
Uppkörning
Inlägg: 404
Blev medlem: 08 feb 2009, 01:36
Kör: Volvo 742
Ort: Karlbo/Avesta

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av Haggan »

[quote="Oscar_Ca"]Lackad instrumentbräda med biltema bumper paint och silvriga detaljer.. och ja mattorna är utbytta nu.

Någon mer som lackat bräda med bra resultat? :D

Jag är mycke nöjd med mitt resultat, färgen passar kanon bra till att lacka brädan med [thum]

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Lacka instrument med vinyl färg?

Inlägg av swec_fullmoon »

Bild

Målat med vanlig svart färg. Blev nästan samma färg. inget man störde sig på iaf. Den var blå från början.

Skriv svar