sänkning

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

sänkning

Inlägg av gedda »

hur kapar man fjädrarna? och hur många varv skall man ta? bak är inte så svårt bara lossa fjädern... men fram hur gör man då samt hur monterar man fast fjädrarna så dom inte ramlur ur sina fästen?
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

1.Du kapar med vinkelslip.

2.Hur många varv är ju upp till dig, men räkna med att 1varv är ca 2cm.

3.Fram så lossade jag hela fjäderbenet.

4.Avgasklämmor.



Och du , nästa gång sök ;) Kan lova dig att det finns ett antal exakt likadana trådar :)



MVH Jimmu

gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

Inlägg av gedda »

ok... men jag hinner inte riktigt söka just nu... men hur lossar man fjäderbenen då?
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Du lossar fjäderbenet inne i motorutrymmet, lossa den bulten som sitter i "skålen" .. sen så får du lossa ett stag vid bromsskivan också, osäker på vad det heter men kan tänka mig att det är spindelleden!



Sen hur du går till väga är jag osäker på, vet att vi kapade en bit på min kärra på plats, och sedan skruvade ner fjädern.. men vi va ett par nissar.. och de va inte jag som gjorde det så jag vill inte säga något fel som orsakar en olycka!



Men det vart ungefär så vi gick till väga

gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

Inlägg av gedda »

kapade ni nere eller uppe på fjädern?
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Går väll ändå fortare om du söker? :P då får du fram massa trådar med massa inlägg som innehåller svar :P annars får du väll stoppa in slipen och hålla tummarna på att det bli bra hehe
Bild

Squeegie
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jan 2008, 21:20
Ort: Degerfors

Inlägg av Squeegie »

Finns Volvo fjädrar som är lägre än orginal.

Köp dom i stället för att pajja dom gammla. Bilen blir lätt "stutsig" om du kapar för mycke.
744 GL - 88 Röd

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra :P



och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna ;)



sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida :P

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Det är alltså nederdelen på fjädern man kapar.. :wink:
Bild

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Måste man kapa nere? Har sett bilbyggarprogramm där dem kapar där uppe elelr såg jag helt fel?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

Inlägg av gedda »

ok... smidigare att inte demontera hela fjäderbenet... men hur skall man kunna komma åt att kapa fädrarna fram? kapen jag har tar i fjäderskålen samt flera varv samtidigt... kanske får låna en mindre... men har iaf kapat 2varv bak nu:D ser väldigt bra ut skall bara fixa avgasklämmor
Bild

Användarvisningsbild
Pfäätrik
Färsk användare
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 aug 2007, 18:49
Ort: Nyköping

sänkfjädrar..

Inlägg av Pfäätrik »

köp en sänksats istället.. dom är ju inte så dyra..

så slipper du nedslag på besiktningen.

fick nedslag på min 240.. "fjädern riskerar att hoppa ur sitt läge" dock så var det ganska mkt kapat. :lol:

men det är klart.. vill du göra den vrållåg så måste du ju ändå kapa i sänkfjädrarna också...

se för all del till att dom är tillräckligt ihopklämda när du kapar.. annars blir det obehagligt.. :roll:
Jag gasar tills det rasar!

gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

Inlägg av gedda »

jag har kapat fjädrarna bak som sagt och dom skall monteras fast med slangklämma/avgasklämma... så den lär inte hoppa ur sitt läge:D

så den är ju inte vrålsänkt precis... men lagom sänkt så att man varken blir sjösjuk eller skrapar underredet i farthinder
Bild

Användarvisningsbild
Klorin-Elvis
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
Ort: Hallsberg

Re: sänkfjädrar..

Inlägg av Klorin-Elvis »

Pfäätrik skrev:köp en sänksats istället.. dom är ju inte så dyra..

så slipper du nedslag på besiktningen.

fick nedslag på min 240.. "fjädern riskerar att hoppa ur sitt läge" dock så var det ganska mkt kapat. :lol:

men det är klart.. vill du göra den vrållåg så måste du ju ändå kapa i sänkfjädrarna också...

se för all del till att dom är tillräckligt ihopklämda när du kapar.. annars blir det obehagligt.. :roll:


Sätter man fast fjädrarna så får man inte nedslag på besiktningen om man inte har kapat allt för mycket ! Går även att sätta fast fjädrarna med slangklammor =)
Bild


Info och bilder på min 940 finns på http://www.garaget.org/Klorin_Elvis

Användarvisningsbild
Klorin-Elvis
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
Ort: Hallsberg

Inlägg av Klorin-Elvis »

Pontus skrev:2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra :P



och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna ;)



sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida :P


Varför använda fjäderspännare ?? tar ju bara en massa extra tid då =/ enklare att köra utan , bara att kapa och sen hålla undan fingrarna =)

Enklare att sätta fast fjädrarna med slangklammor dom är mycket smidigare än avgasklammrorna =) sen att börja kapa 2 varv runt om brukar vara lagom =) Mvh Emil
Bild


Info och bilder på min 940 finns på http://www.garaget.org/Klorin_Elvis

Användarvisningsbild
Pfäätrik
Färsk användare
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 aug 2007, 18:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Pfäätrik »

att kapa utan att använda fjäderspännare är ju bara idiotiskt.. bättre att göra det på ett säkert sätt.. :roll:
Jag gasar tills det rasar!

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Klorin-Elvis skrev:
Pontus skrev:2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra :P



och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna ;)



sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida :P


Varför använda fjäderspännare ?? tar ju bara en massa extra tid då =/ enklare att köra utan , bara att kapa och sen hålla undan fingrarna =)

Enklare att sätta fast fjädrarna med slangklammor dom är mycket smidigare än avgasklammrorna =) sen att börja kapa 2 varv runt om brukar vara lagom =) Mvh Emil


Har du ont av att det tar 2 min extra om han gör det med spännare? :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Klorin-Elvis
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
Ort: Hallsberg

Inlägg av Klorin-Elvis »

Varför är de idiotiskt att kapa utan fjäderspännare ?? det tar nog mer än 2 minuter med att hålla på och krångla med spännare !
Bild


Info och bilder på min 940 finns på http://www.garaget.org/Klorin_Elvis

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

Klorin-Elvis skrev:Varför är de idiotiskt att kapa utan fjäderspännare ?? det tar nog mer än 2 minuter med att hålla på och krångla med spännare !


Ja, varför inte skruva bort fläkten med motorn på. Varför inte byta däck med rullande bil. Varför spänna fast saker när man använder pelarborren?

Det ligger ju belastning på fjädern och har man otur kan det hända både det ena och det andra! I värsta fall så nyper det nå grymt så att skivan på kapen flyger i flingor och det är verkligen ingen höjdare!! :|
Bild

Tapper
Van forumsanvändare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
Kör: 944 GL
Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Det som har hänt mig när jag sänkt bilar utan fjäderspännare är:

Skivan splitrats

En bit utav skivan flugit bort

Kapmaskinen fastnade

Kapmaskinen fastnade och flög ur handen



Har klarat mig utan några allvarliga skador dom gångerna det hänt något, brukar använda glasögon och hörselskydd ibland :)



Personligen skulle jag nog skippa fjäderspännare för att det är så bökigt att komma åt och spänna fjädrarna men så länge man tar hela varv så känns det lungt för mig :)



Men det är vad man själv vill utsätta sig för för risker, sätter man fast en rallystol med e mutter så vet man att om man krockar kommer inte stolen sitta kvar men det är juh risken man tar om man gör så, likdant med att kapa utan fjäderspännare, flyger en fjäderbit iväg så är chansen att du blir skadad ganska stor.



Jag rekomenderar att du kör med fjäderspännare, ordentliga hanskar ( kapskivan gillar inte fingrar ;) ), Glasögon och hörselskydd.



//Tapper som gillar att sänka :)

Användarvisningsbild
Klorin-Elvis
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
Ort: Hallsberg

Inlägg av Klorin-Elvis »

Jag har kapat en hel del bilar och dom första bilarna jag kapade använde jag spännare på men det var det bökigaste jag någonsin gjort =/ det har aldrig hänt något av det ni säger för mig iallfall när jag kört utan spännare !! Men självklart använder man skyddshandskar, skyddsglasögon och sånt =)
Bild


Info och bilder på min 940 finns på http://www.garaget.org/Klorin_Elvis

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Tapper skrev:Jag rekomenderar att du kör med fjäderspännare, ordentliga hanskar ( kapskivan gillar inte fingrar ;) ), Glasögon och hörselskydd.



//Tapper som gillar att sänka :)
Håller med till 100%, jag tänkte leva med min kropp i en sisådär 80 år till iaf. och så har jag ingen lust att sakna ett gång fingrar och vara blind på något öga :roll:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

m[a]ster
Övningskörning
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 jul 2007, 21:28

Inlägg av m[a]ster »

fick 2or på min säkning fram hehe.. 2varv och så dingla fjädrarna, men jag ska svetsa fast jag... jag fråga hur ja skulle göra på besiktningen och de sa svetsa fast på ett ställe nere på varje fjädrer men men.. vi får se.. tror det blir lättare alternativ som folk har skrivit här, slangklämmor alltså

gedda
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 10 dec 2007, 17:14

Inlägg av gedda »

jag har kapat 2varv bak... men det känns inte bra när man kör... bilen liksom ligger typ på dämparna... försöker man gunga på bilen bak när man står stilla så fjädrar den inte utan är helt stum... så vad skall jag göra åt saken? och ja jag är säker på att det inte är kapat mer än 2 varv
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Klart den blir stummare, vad hade du räknat med? :P Du kapar ju fjädrarna, ju mindre fjädrar ju hårdare blir det, för att en fjäder ska vara flexibel så krävs många varv, det är ju det som gör att den blir "gungig"!





Angående framfjädrarna så klarar man sig utan fästning på något vis om man bara kapar 2 varv, dem sa inget till mig på bes iaf ;)

Skriv svar