sänkning
- ToXtreme
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4147
- Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
- Kör: Red Ferdinand 740!
- Ort: Kungsbacka/Onsala
Du lossar fjäderbenet inne i motorutrymmet, lossa den bulten som sitter i "skålen" .. sen så får du lossa ett stag vid bromsskivan också, osäker på vad det heter men kan tänka mig att det är spindelleden!
Sen hur du går till väga är jag osäker på, vet att vi kapade en bit på min kärra på plats, och sedan skruvade ner fjädern.. men vi va ett par nissar.. och de va inte jag som gjorde det så jag vill inte säga något fel som orsakar en olycka!
Men det vart ungefär så vi gick till väga
Sen hur du går till väga är jag osäker på, vet att vi kapade en bit på min kärra på plats, och sedan skruvade ner fjädern.. men vi va ett par nissar.. och de va inte jag som gjorde det så jag vill inte säga något fel som orsakar en olycka!
Men det vart ungefär så vi gick till väga
- Pontus
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
- Kör: Volvo S60 2.4D -04
- Ort: Örebro
2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra
och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna
sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida
och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna
sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
sänkfjädrar..
köp en sänksats istället.. dom är ju inte så dyra..
så slipper du nedslag på besiktningen.
fick nedslag på min 240.. "fjädern riskerar att hoppa ur sitt läge" dock så var det ganska mkt kapat.
men det är klart.. vill du göra den vrållåg så måste du ju ändå kapa i sänkfjädrarna också...
se för all del till att dom är tillräckligt ihopklämda när du kapar.. annars blir det obehagligt..
så slipper du nedslag på besiktningen.
fick nedslag på min 240.. "fjädern riskerar att hoppa ur sitt läge" dock så var det ganska mkt kapat.
men det är klart.. vill du göra den vrållåg så måste du ju ändå kapa i sänkfjädrarna också...
se för all del till att dom är tillräckligt ihopklämda när du kapar.. annars blir det obehagligt..
Jag gasar tills det rasar!
- Klorin-Elvis
- Övningskörning
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
- Ort: Hallsberg
Re: sänkfjädrar..
Pfäätrik skrev:köp en sänksats istället.. dom är ju inte så dyra..
så slipper du nedslag på besiktningen.
fick nedslag på min 240.. "fjädern riskerar att hoppa ur sitt läge" dock så var det ganska mkt kapat.
men det är klart.. vill du göra den vrållåg så måste du ju ändå kapa i sänkfjädrarna också...
se för all del till att dom är tillräckligt ihopklämda när du kapar.. annars blir det obehagligt..
Sätter man fast fjädrarna så får man inte nedslag på besiktningen om man inte har kapat allt för mycket ! Går även att sätta fast fjädrarna med slangklammor =)
- Klorin-Elvis
- Övningskörning
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
- Ort: Hallsberg
Pontus skrev:2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra
och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna
sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida
Varför använda fjäderspännare ?? tar ju bara en massa extra tid då =/ enklare att köra utan , bara att kapa och sen hålla undan fingrarna =)
Enklare att sätta fast fjädrarna med slangklammor dom är mycket smidigare än avgasklammrorna =) sen att börja kapa 2 varv runt om brukar vara lagom =) Mvh Emil
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
Klorin-Elvis skrev:Pontus skrev:2-3varv är lagom, sen kapa lite på genomslagsgummit fram kan vara bra
och om man är lat så behöver man inte lossa hela fjäderbenet går med fjäderspännare oxå om man har sånna
sen så finns det (2?) hål i fjäderskålen som man sätter en avgasklamma genom så inte fjädern lossnar, räcker med 1 på varje sida
Varför använda fjäderspännare ?? tar ju bara en massa extra tid då =/ enklare att köra utan , bara att kapa och sen hålla undan fingrarna =)
Enklare att sätta fast fjädrarna med slangklammor dom är mycket smidigare än avgasklammrorna =) sen att börja kapa 2 varv runt om brukar vara lagom =) Mvh Emil
Har du ont av att det tar 2 min extra om han gör det med spännare?
- Klorin-Elvis
- Övningskörning
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
- Ort: Hallsberg
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Klorin-Elvis skrev:Varför är de idiotiskt att kapa utan fjäderspännare ?? det tar nog mer än 2 minuter med att hålla på och krångla med spännare !
Ja, varför inte skruva bort fläkten med motorn på. Varför inte byta däck med rullande bil. Varför spänna fast saker när man använder pelarborren?
Det ligger ju belastning på fjädern och har man otur kan det hända både det ena och det andra! I värsta fall så nyper det nå grymt så att skivan på kapen flyger i flingor och det är verkligen ingen höjdare!!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
Det som har hänt mig när jag sänkt bilar utan fjäderspännare är:
Skivan splitrats
En bit utav skivan flugit bort
Kapmaskinen fastnade
Kapmaskinen fastnade och flög ur handen
Har klarat mig utan några allvarliga skador dom gångerna det hänt något, brukar använda glasögon och hörselskydd ibland
Personligen skulle jag nog skippa fjäderspännare för att det är så bökigt att komma åt och spänna fjädrarna men så länge man tar hela varv så känns det lungt för mig
Men det är vad man själv vill utsätta sig för för risker, sätter man fast en rallystol med e mutter så vet man att om man krockar kommer inte stolen sitta kvar men det är juh risken man tar om man gör så, likdant med att kapa utan fjäderspännare, flyger en fjäderbit iväg så är chansen att du blir skadad ganska stor.
Jag rekomenderar att du kör med fjäderspännare, ordentliga hanskar ( kapskivan gillar inte fingrar ), Glasögon och hörselskydd.
//Tapper som gillar att sänka
Skivan splitrats
En bit utav skivan flugit bort
Kapmaskinen fastnade
Kapmaskinen fastnade och flög ur handen
Har klarat mig utan några allvarliga skador dom gångerna det hänt något, brukar använda glasögon och hörselskydd ibland
Personligen skulle jag nog skippa fjäderspännare för att det är så bökigt att komma åt och spänna fjädrarna men så länge man tar hela varv så känns det lungt för mig
Men det är vad man själv vill utsätta sig för för risker, sätter man fast en rallystol med e mutter så vet man att om man krockar kommer inte stolen sitta kvar men det är juh risken man tar om man gör så, likdant med att kapa utan fjäderspännare, flyger en fjäderbit iväg så är chansen att du blir skadad ganska stor.
Jag rekomenderar att du kör med fjäderspännare, ordentliga hanskar ( kapskivan gillar inte fingrar ), Glasögon och hörselskydd.
//Tapper som gillar att sänka
- Klorin-Elvis
- Övningskörning
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
- Ort: Hallsberg
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Håller med till 100%, jag tänkte leva med min kropp i en sisådär 80 år till iaf. och så har jag ingen lust att sakna ett gång fingrar och vara blind på något ögaTapper skrev:Jag rekomenderar att du kör med fjäderspännare, ordentliga hanskar ( kapskivan gillar inte fingrar ), Glasögon och hörselskydd.
//Tapper som gillar att sänka
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
fick 2or på min säkning fram hehe.. 2varv och så dingla fjädrarna, men jag ska svetsa fast jag... jag fråga hur ja skulle göra på besiktningen och de sa svetsa fast på ett ställe nere på varje fjädrer men men.. vi får se.. tror det blir lättare alternativ som folk har skrivit här, slangklämmor alltså
- ToXtreme
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4147
- Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
- Kör: Red Ferdinand 740!
- Ort: Kungsbacka/Onsala
Klart den blir stummare, vad hade du räknat med? Du kapar ju fjädrarna, ju mindre fjädrar ju hårdare blir det, för att en fjäder ska vara flexibel så krävs många varv, det är ju det som gör att den blir "gungig"!
Angående framfjädrarna så klarar man sig utan fästning på något vis om man bara kapar 2 varv, dem sa inget till mig på bes iaf
Angående framfjädrarna så klarar man sig utan fästning på något vis om man bara kapar 2 varv, dem sa inget till mig på bes iaf