Byta olja i diffen på multi-link.

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
MartinS
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024, 15:02

Byta olja i diffen på multi-link.

Inlägg av MartinS »

Jag har försökt lossa oljepuggen med en 13mm hylsa på en universalknut, har provat både 3/8" och 1/2", men den blir för lång då så man får inte tag ordentligt runt pluggen. Någon som vet om 13mm ledad hylsa i 1/2" från biltema får plats? Har letat ledad 13mm 3/8" hylsa, men utan att finna till normala priser (vägrar betala 500k+ för en hylsa)...

Tips, erfarenheter?

MartinS
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024, 15:02

Re: Byta olja i diffen på multi-link.

Inlägg av MartinS »

Jag kan meddela att biltemas ledade 1/2" 13mm hylsa var för stor. Däremot får jag på en 1/4" hylsa med led till två förlängare, men då blir det så klent att jag inte får loss pluggen.... Sitter som berget.

MartinS
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2024, 15:02

Re: Byta olja i diffen på multi-link.

Inlägg av MartinS »

För framtida läsare med samma problem kan jag meddela att det löste sig med en fastsvetsad skruv på ena sidan av en hylsa pekande rakt neråt, som jag kom åt rakt underifrån att slå på med en tryckluftsdriven mejselhammare, så det blev lite som en muttermaskin samtidigt som jag höll tryck på hylsan med hjälp av en knut och några 1/4-förlängare. Krävdes dock lite masserande och uppvärmning innan den släppte.

Slutet gott, allting gott. Fick sugit ur 1,1 liter och sedan uppfyllt med 1,35 L innan det sakta rann ut ur påfyllning/nivå-hålet.

Inte vidare servicevänligt...

Skriv svar