Pedalen tar längst ner!

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Lenkan
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 18:25

Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Lenkan »

Tjenare.
Jag har lite problem med en 945:a turbo. Tror det är en 92:a. Den är sliten som fan!
När man bromsar så finns det absolut inget motstånd överhuvudtaget i pedalen, den går ända ner till golvet och där tvärnitar bilen! Man har
typ 2-3cm att "finbromsa" på när pedalen är nere vid golvet.
Jag har testat att plugga huvudbromscylindern och då blir pedalen helstum, så den läcker inte. Tänkte då att det är ABS:en som muckar, så jag böt den men problemet kvarstår.
När bilen är avstängd tar bromsen som den ska. Man trycker alltså ner pedalen "normalt" och bromsen tar. Startar bilen och pedalen sjunker ner direkt. När jag pumpar på bromsen så dör nästan motorn. Är det normalt?
Jag har luftat men biltemas luftare, den som går på tryckluft. Det finns ingen luft i systemet. Idag provade jag att lufta den gamla hederliga vägen med att en sitter i och pumpar och en släpper på nippeln, och det kommer bara ut bromsvätska.
Jag provade att plugga ABS:en oxå, lät ingående linor sitta på och pluggade alla utgående, då blev pedalen stum ish. Den går ner en bit, utan motstånd sen blir den stum. Sen kopplade jag på höger fram, luftade och pedalen var ungerfär lika, sen höger fram och sist bak. Då kändes pedalen någorlunda bra. Men när bilen började rulla så åkte pedalen ner och nu är den likadan som den var från början...
Är det nån som kan ha någon teori?

Kan bromsservot göra så det blir så här? Tänkte nu i helgen att ta och plocka bort vacumslangen till servot och köra för att se vad som händer. Det borde väl egentligen inte spela någon roll om den är med eller? Det blir bara lite tyngre att trycka på pedalen?! Men att motorn nästan dör för att man trycker på bromsen känns väl inte optimalt heller!

Det är ett gäng med ungar som har skruvat på denna bil så den är VÄLDIGT nedgången!! Men ägaren vill ha igång den iaf! När jag fick hem den till mig så gick inte motorn alls. Tempsensorn var paj och så hade dom mixat ihop spridarkontakterna. Och det är väldigt mycket sockerbitar och wago kontakter i elsystemet!

/Niklas

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Eda »

Du lär ha vakuumläckage någonstans. Bromsservon drivs av vakuum från motorn, när du bromsar kan vakuumet t.ex. försvinna från insuget vilket gör att motorn nästan dör. Kolla alla slangar och insugspackning t.ex. servon kan ju vara kass om motorn går bra tills du bromsar.

Lenkan
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 18:25

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Lenkan »

Ok. Tackar för svar. Ska kolla på det imorgon, och även kolla backventilen till servot. Sen får man väl gå vidare ut till varje bromsok och se om det är nått fel där. Men när bromsen tar, då jävlar sitter man i framrutan. Det blir tvärnit!!

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av umekille »

Har för mej du får en vit dimma bakom bilens avgasrör
då servon suger ur bromsvätskan bakvägen o in i motorn.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Lenkan
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 18:25

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Lenkan »

Njae.. Inte vad jag har sett.

Men jag tror att servot är paj.
Om jag trycker ner bromspedalen, den går i golvet, om jag då gasar lite så pedalen upp en smula, och pulserar i takt med varvet på motorn. Om jag har pedalen nedtryckt och stänger av motorn, då kommer pedalen upp till "normal läget" eller vad man ska säga.
SÅ jag tror att servot har en intern läcka. Backventilen var ok, och det verkar inte vara någon bromsvätska i servot heller. Jag stoppade ner ett långt buntband och kollade, och det kom upp torrt.

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av umekille »

fyll på bromsvätska o se om det försvinner ... lufta kn du göra genom att öppna nån cylinder
och låta vätskan rina genom...sen bromsar du några ggr o kollar sen om det finns pölar vid hjulen.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Lenkan
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 18:25

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Lenkan »

Sådärja! Då var bromsservot bytt och det blev mycket bättre. Den tar liiite långt ner om jag jämför med mina "moderna" bilar.
Men nu funkar det iaf som det ska. Det går att smygbromsa nu, det gick inte förut. Allt eller inget!
Det skramlar om det gamla bromsservot när jag skakar på det, så något har gått sönder i den. Tänkte ta och såga isär det och kolla vad det kan vara.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Eda »

Kul att du löste det.
Felet kunde inte gå vidare till bromsoken, dit går inte vakuum bara bromsvätska.

Lenkan
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 dec 2023, 18:25

Re: Pedalen tar längst ner!

Inlägg av Lenkan »

Ville bara uppdatera!!
Nu har ägaren varit och besiktigat bilen och det blev 8 tvåor. Men INTE på bromsarna! Dom var superbra!!
Det blev mest tvåor på lampor och reflexer, och sen två stycken som jag ska fixa.
Framhjulslager V-F och inre styrled V-F. Blev väldigt överraskad.
Hastighetsmätaren funkar inte, det missade dom, jag tror givaren har gett upp. Ska mäta på den när jag får hit bilen igen.
Avgasröret läcker som fan, och är upphängt med en kedja och ståltråd, inte ett ljud om det heller. Han fick dock en tvåa på draginfästningen, rostigt. Men annars gick det fan bra!
Han hade nog väldigt flyt med besiktnigsgubben!

Skriv svar