Byta hjulnav på fjäderben 940

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Snollen
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jan 2023, 15:31

Byta hjulnav på fjäderben 940

Inlägg av Snollen »

Tjena, har grävt fram ett par äldre coils som jag funderade på att sätta på min 940. Problemet är att coilsen är svetsade på ett äldre fjäderben där navet är integrerat i bromskivan och min nuvarande 940 är av den nyare modellen där navet sitter på hjullagret och bromskivan separat. Min fråga är då, skulle det funka att montera ner coilsen och sedan montera på hjullagret med nav från mina befintliga fjäderben. Tacksam för hjälp :)

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Byta hjulnav på fjäderben 940

Inlägg av einar- »

Om jag inte minns tokigt så ska det finnas nav för lös skiva också som passar på de äldre spindlarna
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Byta hjulnav på fjäderben 940

Inlägg av umekille »

Autodoc o liknande firmor har lösa nav...satte nya på min fd. 744/90
priset gör så det inte ens är lönt söka halvsluta lagringar på skroten.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

R.E.
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2020, 21:58
Kör: 240, 740 och 850

Re: Byta hjulnav på fjäderben 940

Inlägg av R.E. »

Tidiga 700 t.o.m. 1987 (de som har navet integrerat i skivan) har justerbara koniska rullager som låses med kronmutter och saxsprint, liknande hjullagren på 240.
När årsmodell 1988A introducerades var en av nyheterna bromsskivor med separata nav och s.k. "kassettlager/kompaktlager" som sitter fast med en stor mutter som dras åt hårt och är inte justerbara. Axeltappen är annorlunda än på de äldre fjäderbenen.

MEN Volvo sålde förr en konverteringssats med lösa nav att montera på de äldre fjäderbenen, för att kunna använda de nyare bromsskivorna utan nav. Har själv sådana på min 745 -87 (satt på när jag köpte den). Tyvärr är nog konverteringssatsen utgången nu och jag har inte sett den som eftermarknadsdel.
Om 940:n har ABS tror jag inte det fungerar då ABS-kransarna väl sitter i naven?

Skriv svar