En 945 95a med AW 03-71L
Den växlar 3 steg och ligger på nära 3.000varv i 80km/h
Vad jag förstår skall den ha 3 steg plus överväxel?
Så då borde den sakna överväxeln? Provat ett grönt relä jag hade liggandes men utan resultat.
Ingen reaktion i relät när man trycker på knappen på växelspaken. Pilen tänds i instrumentet som den skall ( tänds/släcks)
Är dem så högvarviga? En överväxel sänker väl inte varven så mycket?
Brukar det vara nått fel i själva relähållaren?
solenioden under lådan kan det också vara felet? Eller skall relät klicka ändå?
Mvh Emelie Hallberg
Aw 03-71L strul
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Aw 03-71L strul
Den lådan är fyrstegad +överväxel.
Ligger du på 3000r/m i 80 har den inte växlat upp till fyran. Testa att slaka lite på
kickdownvajern.
Ligger du på 3000r/m i 80 har den inte växlat upp till fyran. Testa att slaka lite på
kickdownvajern.
Re: Aw 03-71L strul
Läste i nått forum att dem är 3stegad men tycker som sagt de känns som det fattas mer än överväxeln skall testaIn The White skrev: ↑25 jul 2022, 21:15Den lådan är fyrstegad +överväxel.
Ligger du på 3000r/m i 80 har den inte växlat upp till fyran. Testa att slaka lite på
kickdownvajern.
Re: Aw 03-71L strul
Den har 4 växlar samt en lockup. Lockup och överväxel är olika saker. 4e växeln sänker varvtalet ganska markant när den går i.
Lockupen låser momentomvandlaren så att den inte slirar, vid högre hastighet. Det kan upplevas som en ytterligare växling, fast det egentligen inte är det. Beroende på gaspådrag sjunker varvet med kanske 50-200 varv/minut när den låser.
Lockupen låser momentomvandlaren så att den inte slirar, vid högre hastighet. Det kan upplevas som en ytterligare växling, fast det egentligen inte är det. Beroende på gaspådrag sjunker varvet med kanske 50-200 varv/minut när den låser.
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Aw 03-71L strul
Helt rätt! Missvisande av mig att kalla det överväxel.bönan skrev: ↑28 jul 2022, 12:36Den har 4 växlar samt en lockup. Lockup och överväxel är olika saker. 4e växeln sänker varvtalet ganska markant när den går i.
Lockupen låser momentomvandlaren så att den inte slirar, vid högre hastighet. Det kan upplevas som en ytterligare växling, fast det egentligen inte är det. Beroende på gaspådrag sjunker varvet med kanske 50-200 varv/minut när den låser.