Byte av okhållare? S90 -98
Byte av okhållare? S90 -98
Jag har börjat med skivbyte fram på min S90, och märkte att nedre glidpinnarna hade rostat fast ordentligt. De kom ut med lite våld men jag tror inte att de går att rädda utan kommer beställa nya. Dock funderar jag på om man också bör byta okhållaren i samma veva? Flänsen där gummidamasken ska täta är rejält rostig (se bilder nedan), och jag misstänker att det inte kommer bli tätt och därmed börja rosta igen. Dessutom ser hålet i sig också rostangripet ut.
Vad tror ni, är det bäst att köpa nya okhållare (ca 500 kr/st) och byta? Det sista man vill är ju att det ska börja kärva direkt igen, så att de nya skivorna och beläggen blir förstörda.
Vad tror ni, är det bäst att köpa nya okhållare (ca 500 kr/st) och byta? Det sista man vill är ju att det ska börja kärva direkt igen, så att de nya skivorna och beläggen blir förstörda.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Jag hade antingen blästrat eller stålborstad befintliga och använt dom. Sätter du lite
silikonfett där damasken tätar mot hållaren blir det 100% tätt.
Jag brukar smörja glidpinnarna med hjullagerfett, det håller dom ifrån att rosta fast.
silikonfett där damasken tätar mot hållaren blir det 100% tätt.
Jag brukar smörja glidpinnarna med hjullagerfett, det håller dom ifrån att rosta fast.
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Okej, tack för tipset! Då rengör jag så gott jag kan, och lägger ordentligt med fett
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Det går även att stoppa delarna i en blandning av citronsyra och vatten om du inte har blästermöjligheter.
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Bra tips! De ligger i citronsyrabad nu, får se resultatet imorn. Väntar på nya glidpinnar och damasker ännu, kanske kan det bli montering i helgen!
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Hjullagerfett ska du vara försiktig med. Om det är petroleumbaserat kommer damaskerna svälla och då tätar de inte.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Jag använder Volvos eget hjullagerfett, vet faktiskt inte om det är petroliumbaserat?
Damaskerna sväller i alla fall inte av det.
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Tack för alla tips! Jag köpte glidpinnar från Skandix, och det visade sig att en liten påse med fett ingick. Vad det var framgick inte men jag antar att det var tänkt att användas till just detta
Syrabehandlade och stålborstade okhållare, nog försvann lite rost av syrabehandligen i alla fall. Jag bedömde att det var tillräckligt, slipade även lite kring flänsarna samt de gängade skruvhålen för att få en bra passform vid återmonteringen. Fettet som Skandix skickade med var precis lagom mängd. Något jag också noterade var att plåtblecken som beläggen ska glida på (antar jag) endast var monterade i överkant på okhållarna, det kan väl inte ha varit rätt? Fick med fyra i monteringssatsen, så nu sitter det i alla fall på var sida.
Monterat och klart! Gjorde en tabbe och tryckte in kolven (samt provbromsade ) med oket fortfarande demonterat på andra sidan, så kolven åkte lite väl långt ut där. Men verkar som att den klarade sig i alla fall, får väl hålla koll om det blir läckage pga. att någon packning tagit skada. Provkörde bilen, och bromsarna tar jämnt och fint. Känns som på en ny bil, och det tidigare pulserandet vid inbromsning är borta.
Syrabehandlade och stålborstade okhållare, nog försvann lite rost av syrabehandligen i alla fall. Jag bedömde att det var tillräckligt, slipade även lite kring flänsarna samt de gängade skruvhålen för att få en bra passform vid återmonteringen. Fettet som Skandix skickade med var precis lagom mängd. Något jag också noterade var att plåtblecken som beläggen ska glida på (antar jag) endast var monterade i överkant på okhållarna, det kan väl inte ha varit rätt? Fick med fyra i monteringssatsen, så nu sitter det i alla fall på var sida.
Monterat och klart! Gjorde en tabbe och tryckte in kolven (samt provbromsade ) med oket fortfarande demonterat på andra sidan, så kolven åkte lite väl långt ut där. Men verkar som att den klarade sig i alla fall, får väl hålla koll om det blir läckage pga. att någon packning tagit skada. Provkörde bilen, och bromsarna tar jämnt och fint. Känns som på en ny bil, och det tidigare pulserandet vid inbromsning är borta.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Jo egenligen ska det bara sitta bleck uppe.
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Jaha det var så? Konstigt att det var fyra i monteringssatsen. Kan det påverka negativt, så man ska plocka bort det nedre?
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Ibland kan det bli för tajt med både uppe och nere, men så länge klossarna kan glida
fritt ändå är det inget negativt.
Re: Byte av okhållare? S90 -98
Okej, då kör jag med dubbla tillsvidare. Beläggen rörde sig lätt vid hopmonteringen iaf. Märker man att det börjar kärva får man väl plocka bort en helt enkelt