Defekt styrväxel? Volvo 960
Defekt styrväxel? Volvo 960
Jag har en Volvo 960 -97 som jag har lite problem med. Trots att allt i framvagnen är bytt under det senaste året tycker jag inte att den känns sådär stabil på vägen som en Volvo ska vara. Jag har börjat fundera på om styeväxeln kan vara glapp?
Jag upplever inget enormt glapp mellan ratt och hjul vid stillastående, men när jag kör upplever jag att jag ibland får vrida ratten ganska mycket till höger eller vänster för att den ska gå rakt, och det verkar bero på hur vägbanan lutar. Känns ganska svampig. Den är även känslig för minsta ojämnhet i vägbanan, allt går liksom raka vägen upp och drar i ratten når man kör i ojämnheter, eller hur jag ska förklara. Ett annat symptom jag har är att vid stillastående och ratten vriden i vissa vinklar, vill servot dra åt antingen ena eller andra hållet, men inte stanna just där. Det är liksom som att balansera på en knivsegg, om det är begripligt.
Jag har nyligen bytt multirem och spolat ur servot med ny ATF. Ingen luft i, inga läckor. Som sagt är ALLT i framvagnen (utom styrväxel) bytt, och hjulingställning är gjord på firma. Ska betona att nedre styrknut är bytt, det är inte den som kärvar.
Spårkänsligheten skulle väl möjligen kunna bero på bakvagnen, alla 30 (!!) bussningar är antagligen ganska trötta. Detta skulle ju dock inte orsaka något fel vid stillastående. Kan servopumpen spöka? Men den gör ju till stor del sitt jobb och har inga missljud för sig.
Vill ha lite åsikter innan jag provat att byta styrväxeln, en ny kostar över 6000. Tycker oavsett att en 960 bör ha bättre väghållning än såhär, både min 240 och 940 känns mycket bättre på vägen. Inte så kul att behöva sitta och parera hela tiden.
Jag upplever inget enormt glapp mellan ratt och hjul vid stillastående, men när jag kör upplever jag att jag ibland får vrida ratten ganska mycket till höger eller vänster för att den ska gå rakt, och det verkar bero på hur vägbanan lutar. Känns ganska svampig. Den är även känslig för minsta ojämnhet i vägbanan, allt går liksom raka vägen upp och drar i ratten når man kör i ojämnheter, eller hur jag ska förklara. Ett annat symptom jag har är att vid stillastående och ratten vriden i vissa vinklar, vill servot dra åt antingen ena eller andra hållet, men inte stanna just där. Det är liksom som att balansera på en knivsegg, om det är begripligt.
Jag har nyligen bytt multirem och spolat ur servot med ny ATF. Ingen luft i, inga läckor. Som sagt är ALLT i framvagnen (utom styrväxel) bytt, och hjulingställning är gjord på firma. Ska betona att nedre styrknut är bytt, det är inte den som kärvar.
Spårkänsligheten skulle väl möjligen kunna bero på bakvagnen, alla 30 (!!) bussningar är antagligen ganska trötta. Detta skulle ju dock inte orsaka något fel vid stillastående. Kan servopumpen spöka? Men den gör ju till stor del sitt jobb och har inga missljud för sig.
Vill ha lite åsikter innan jag provat att byta styrväxeln, en ny kostar över 6000. Tycker oavsett att en 960 bör ha bättre väghållning än såhär, både min 240 och 940 känns mycket bättre på vägen. Inte så kul att behöva sitta och parera hela tiden.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Är bilen sänkt?
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Det enda som inte är original i hela bilen är stereon. Även originalfälgar med 205/55R16.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Jo det gjorde jag på firma efter att jag bytte styr- och spindelleder förra hösten. Problemen jag upplever med servot fanns även innan, och var fortsatt lika. Hjulvinlarna borde väl inte spöka vid stillastående heller?
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Nej hjulvinklarna BORDE inte påverka när bilen är stillasående om inte något är fatalt
ur vinkel.
Problemet med att bilen vill dra åt något håll vid fjädring kallas "Bumpsteer" och
brukar bara uppenbara sig vi sänkt bil.
Att bilen drar lite åt olika håll beroende på vägens lutning är normalt, men det får ju
inte upplevas som ett problem. Ju bredare däck ju mer brukar bilen upplevas som
spårkänslig.
Något man kan prova är att öka caster för att få framvagnen "lugnare". Även "toe"
påverkar "nervositeten" i framvagnen.
Har du kännt på hjulen så inget är glapp?
ur vinkel.
Problemet med att bilen vill dra åt något håll vid fjädring kallas "Bumpsteer" och
brukar bara uppenbara sig vi sänkt bil.
Att bilen drar lite åt olika håll beroende på vägens lutning är normalt, men det får ju
inte upplevas som ett problem. Ju bredare däck ju mer brukar bilen upplevas som
spårkänslig.
Något man kan prova är att öka caster för att få framvagnen "lugnare". Även "toe"
påverkar "nervositeten" i framvagnen.
Har du kännt på hjulen så inget är glapp?
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Jag har ställt av bilen för vintern och hissat upp den i garaget. Kunde snabbt konstatera ett uppenbart fel, nämligen vänster spindelled som knappt satt fast i fjäderbenet. Några millimeters spel blir ganska mycket på hjulet, inte konstigt att bilen känts vinglig. Nu ordentligt åtdraget med ny loctite. Det är även dags för nya däck till nästa säsong, slitna däck lär ju inte heller göra några under för väghållningen.
Återstår då problematiken med servot som jag beskriver ovan. Jag har nu konstaterat att pumpen låter hyfsat illa vid fullt rattutslag åt vardera håll, ett skrikande/skrapande ljud. Visst ska den höras lite när man svänger fullt, men inte såhär illa. Märker även att servooljan blir till skum direkt jag startar bilen och vrider på ratten. Detta tyder ju väl att det dras in luft någonstans, hade samma problem på min 940 när en slangklämma var klent dragen, men då sprutade det också olja direkt motorn startades. På denna bilen har jag aldrig märkt tillstymmelse till förlust av olja, varken tidigare eller nu. Ändå blir det skum direkt jag startar motorn. Kan en defekt pump orsaka detta? Värt att byta? Det är ju Black Friday om 5 minuter och känner hopp om att kunna få fatt i en ny pump ganska billigt, de kostar visst bara en dryg tusing i vanliga fall ändå.
Återstår då problematiken med servot som jag beskriver ovan. Jag har nu konstaterat att pumpen låter hyfsat illa vid fullt rattutslag åt vardera håll, ett skrikande/skrapande ljud. Visst ska den höras lite när man svänger fullt, men inte såhär illa. Märker även att servooljan blir till skum direkt jag startar bilen och vrider på ratten. Detta tyder ju väl att det dras in luft någonstans, hade samma problem på min 940 när en slangklämma var klent dragen, men då sprutade det också olja direkt motorn startades. På denna bilen har jag aldrig märkt tillstymmelse till förlust av olja, varken tidigare eller nu. Ändå blir det skum direkt jag startar motorn. Kan en defekt pump orsaka detta? Värt att byta? Det är ju Black Friday om 5 minuter och känner hopp om att kunna få fatt i en ny pump ganska billigt, de kostar visst bara en dryg tusing i vanliga fall ändå.
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
När det kommer till skummandet så är väl in i burken högt placerad och kan ju göra att det skummar?
Re: Defekt styrväxel? Volvo 960
Mja svårt att förklara, det är liksom inte skum på ytan utan all servoolja som normalt är klarröd blir liksom till skum. Ser ut som när man spolar varmvatten i kranen och det kommer med mycket luft, typ. Tror inte det är normalt.