Problem med m47

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Tjena!
Efter hemkomsten av en fintur med 740in i helgen så märkte jag att något hade hänt med växellådan.
Ettan och tvåan har blivit riktigt tröga, men funkar fint att köra på. Backen går inte få i alls då spaken inte går att föra så längt åt vänster oavsett ''våld''.
Har kollat backspärr samt att inget är i vägen vid spakstället/länkaget men hittar inget.

Någon som har en idé om vad det kan handla om?
Lådan i fråga är som sagt en m47.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Problem med m47

Inlägg av HenrikG »

Kolla status på motorkuddar och växellådskudde. Har "hela alltet" hamnat lite snett pga dåliga kuddar kan man få det fenomen du beskriver.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem med m47

Inlägg av In The White »

Ja inget ovanligt att kuddarna spricker.

Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Re: Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Hej igen! Kollade kuddar förut och de såg inte dåliga ut. Har även kollat växelspaken med kulan och bussningar och de var hela och fina. Kollade bussningarna i sprinten i länkaget efter glapp samt testade att föra länkaget för hand underifrån. Kunde inte föra länkaget så långt till höger att backen är möjlig att få i. Följde även länkaget hela vägen fram till lådan utan att hitta något fuffens. Det som fick mig så säker på att det var länkaget var att det magiskt började fungera igen för några dagar sen, för att sedan sluta fungera igen. När det väl fungerade igen så gick växlarna jättelätt och fint utan några missljud. Nån som har någon idé med denna info eller är det ner med lådan och öppna/kika som gäller?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem med m47

Inlägg av In The White »

Ibland får man ta ett bräckjärn till hjälp att rucka motorn med för att se om kuddarna
är dåliga, om du nu inte redan gjort det?

Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Re: Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Hej! Har inte gjort det. Kände mest på kuddarna samt kollade ifall allt såg ”plant” ut. Min tanke var att det måste vara väldigt snett för att det ska bli som för mig, men det kanske är väldigt känsligt?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Problem med m47

Inlägg av thol »

Testa att lyfta med domkraft och bryt med spätt så ser du om någon kudde har separerat.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Problem med m47

Inlägg av In The White »

Ja ibland kan dom se hela ut ända tills man lyfter/ruckar i motorn.

Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Re: Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Har kollat kuddar ordentligt nu. De är hela och fina. Tog ut bilen på en liten tur efter jag kollat och smort allt. Nu växlar 1,2 fint igen men backen går inte lägga i ändå. Börjar luta mot att byta växellåda då jag blir galen på detta problem. Vore tråkigt bara då det är originallåda till bilen😢

Edit: 1,2 går trögt igen när jag gick ut till bilen nu

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Problem med m47

Inlägg av Moto-XXX »

Känns kopplingen som den ska?
Jag läste nån gång att smuts på växellådans ingående axel kan göra så att urtrampningslagret kärvar och då brukar det bli trögt att växla.

Zyxel615
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 mar 2013, 22:17
Kör: S90 3.0 -98

Re: Problem med m47

Inlägg av Zyxel615 »

På lite samma tema, så hade jag problem på en tidigare bil (med M46) när det hade kommit luft i kopplingen. Den frikopplade helt enkelt inte fullständigt, då hjälpte det att lufta kopplingscylindern. Kanske är ett långskott, men kostar ju inget att prova.

Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Re: Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Tvivlar på att det är urtrampningslagret då det inte är några missljud, är vajerkoppling så blir nog svårt att lufta den😅

Zyxel615
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 mar 2013, 22:17
Kör: S90 3.0 -98

Re: Problem med m47

Inlägg av Zyxel615 »

Ja då var ju inte det problemet 😅

Kabomba
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2021, 18:24

Re: Problem med m47

Inlägg av Kabomba »

Har nu bytt motorkuddar. Skulle byta växellådskudde oxå med de var andra gängor på den jag köpte och hade inga muttrar till fingängad m10 hemma. Efter att ha kört lite med de nya kuddarna så verkar allt fungera som det ska. Litar inte riktigt på det än men återstår att se om problemet återkommer eller inte

Skriv svar