hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
macrus
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 apr 2021, 22:46
Kör: 944 2.3 S -95
Ort: Uppvidinge, Kronoberg

hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av macrus »

Tjena!

Det här blir mitt första inlägg hos 7/900 klubben. Jag har nyligen köpt min första mekbil och det blev en 944 2.3 S med lättrycksturbo.
Jag börjar detta projekt utan någon tidigare kunskap om bilar utan tänker lära mig allting på vägen! Tänkte starta en projekttråd antingen här eller på garaget men börjar nu bara med en fråga:

Jag hörde ett klonkande ljud från höger hjulhus och kikade och såg att min ena stabilisatorstag (?) gått itu och då såg jag att även länkarmarna och mycket runtomkring var i dåligt skick. Planen är att renovera den här bilen så gott jag kan med tiden och tänkte att det här var ett bra ställe att börja på.

Det jag undrar är i vilken ordning som är smartast att börja? Min tanke var att först byta ut länkarm på båda sidor och den stabilisatorstag som gått sönder på båda sidor. Sedan blir nästa steg att byta spindelleder och dom andra stabilisatorstagen?
Jag undrar även vad den delen heter som jag pekat ut med en röd pil, lyckas inte hitta den när jag sökt på reservdelar.

Tack så mycket för svar!

(Rätta mig gärna om jag skrivit något tokigt :D )

Bild: https://imgur.com/a/DPin4v3

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av Lehto »

macrus skrev:
15 apr 2021, 23:01
Tjena!

Det här blir mitt första inlägg hos 7/900 klubben. Jag har nyligen köpt min första mekbil och det blev en 944 2.3 S med lättrycksturbo.
Jag börjar detta projekt utan någon tidigare kunskap om bilar utan tänker lära mig allting på vägen! Tänkte starta en projekttråd antingen här eller på garaget men börjar nu bara med en fråga:

Jag hörde ett klonkande ljud från höger hjulhus och kikade och såg att min ena stabilisatorstag (?) gått itu och då såg jag att även länkarmarna och mycket runtomkring var i dåligt skick. Planen är att renovera den här bilen så gott jag kan med tiden och tänkte att det här var ett bra ställe att börja på.

Det jag undrar är i vilken ordning som är smartast att börja? Min tanke var att först byta ut länkarm på båda sidor och den stabilisatorstag som gått sönder på båda sidor. Sedan blir nästa steg att byta spindelleder och dom andra stabilisatorstagen?
Jag undrar även vad den delen heter som jag pekat ut med en röd pil, lyckas inte hitta den när jag sökt på reservdelar.

Tack så mycket för svar!

(Rätta mig gärna om jag skrivit något tokigt :D )

Bild: https://imgur.com/a/DPin4v3
Hej.
Den du pekar ut på bilden är krängningshämmarstag, den behöver du inte byta ut.

Om du ska ge dig på framvagnen så är det länkarm, stabilisatorstag (den som sitter på länkarmen som håller krängningshämmarstaget, styrstag (den som ser ut som ett "P") och spindelled (sitter under fjäderbenet och fäster i länkarmen) som du ska se över.

Länkarmen är väl det som är dyrt ca 500-800kr per styck om jag inte minns fel.
Stabilisatorstag, spindelled och styrled är relativt billiga. Jag rekommenderar att byta allt ovan i ett svep, oftast är grejerna riktigt dåliga och saker går sönder när man börjar på att skruva i det så lika att ha allt nytt hemma direkt.
Och om du vill vara lite seriös kan du även titta på länkarmsstaget, det är den som sitter i karossen och sedan går tvärsigenom länkarmen. Själva staget behöver du nog inte byta ut, men bussningen i karossen kan va ganska slut.

Här finns ett par bilder när jag bytte för några år sedan:
viewtopic.php?p=974035#p974035
940 Turbo brukis: Bild

macrus
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 apr 2021, 22:46
Kör: 944 2.3 S -95
Ort: Uppvidinge, Kronoberg

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av macrus »

Lehto skrev:
16 apr 2021, 01:07
Hej.
Den du pekar ut på bilden är krängningshämmarstag, den behöver du inte byta ut.

Om du ska ge dig på framvagnen så är det länkarm, stabilisatorstag (den som sitter på länkarmen som håller krängningshämmarstaget, styrstag (den som ser ut som ett "P") och spindelled (sitter under fjäderbenet och fäster i länkarmen) som du ska se över.

Länkarmen är väl det som är dyrt ca 500-800kr per styck om jag inte minns fel.
Stabilisatorstag, spindelled och styrled är relativt billiga. Jag rekommenderar att byta allt ovan i ett svep, oftast är grejerna riktigt dåliga och saker går sönder när man börjar på att skruva i det så lika att ha allt nytt hemma direkt.
Och om du vill vara lite seriös kan du även titta på länkarmsstaget, det är den som sitter i karossen och sedan går tvärsigenom länkarmen. Själva staget behöver du nog inte byta ut, men bussningen i karossen kan va ganska slut.

Här finns ett par bilder när jag bytte för några år sedan:
viewtopic.php?p=974035#p974035
Tack så mycket för svar Lehto!

Jag tror nog att jag tar och byter länkarm, stabilisatorstag och spindelled nu så lämnar jag styrningen till ett senare tillfälle. Passar på att köpa bussning till länkarmsstaget också som du nämnde. Funkar de som finns på KL Racing eller anses det vara budget? Och tycker du att det är värt att lägga pengarna på de lite dyrare polybussningarna som du körde på eller funkar det att köpa den billigare varianten?

Tack igen :D

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av Lehto »

macrus skrev:
16 apr 2021, 12:21
Lehto skrev:
16 apr 2021, 01:07
Hej.
Den du pekar ut på bilden är krängningshämmarstag, den behöver du inte byta ut.

Om du ska ge dig på framvagnen så är det länkarm, stabilisatorstag (den som sitter på länkarmen som håller krängningshämmarstaget, styrstag (den som ser ut som ett "P") och spindelled (sitter under fjäderbenet och fäster i länkarmen) som du ska se över.

Länkarmen är väl det som är dyrt ca 500-800kr per styck om jag inte minns fel.
Stabilisatorstag, spindelled och styrled är relativt billiga. Jag rekommenderar att byta allt ovan i ett svep, oftast är grejerna riktigt dåliga och saker går sönder när man börjar på att skruva i det så lika att ha allt nytt hemma direkt.
Och om du vill vara lite seriös kan du även titta på länkarmsstaget, det är den som sitter i karossen och sedan går tvärsigenom länkarmen. Själva staget behöver du nog inte byta ut, men bussningen i karossen kan va ganska slut.

Här finns ett par bilder när jag bytte för några år sedan:
viewtopic.php?p=974035#p974035
Tack så mycket för svar Lehto!

Jag tror nog att jag tar och byter länkarm, stabilisatorstag och spindelled nu så lämnar jag styrningen till ett senare tillfälle. Passar på att köpa bussning till länkarmsstaget också som du nämnde. Funkar de som finns på KL Racing eller anses det vara budget? Och tycker du att det är värt att lägga pengarna på de lite dyrare polybussningarna som du körde på eller funkar det att köpa den billigare varianten?

Tack igen :D
Inte behöver man köra poly-bussningar om man inte vill. Beror ju lite på vad man är ute efter, polybussningarna är ju lite styvare så då blir ju framvagnen därefter.
Vet inte om jag skulle handlat på kl-racing faktiskt, personligen gillar jag inte när man köper delar och man inte vet vilket fabrikat/kvalité man får på delen.
Du har säkert listat ut redan att artikelnummret på den är: 1329655 går du in på t.ex trodo.se så finns den där för typ 60-70kr och väljer du ett av dom bättre fabrikaten t.ex Febi bilstein eller Meyle/Delphi så tror jag inte du blir besviken på kvalitén.
https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... by=product

Däremot så ska du veta att de är ganska svårt att pressa ur å i dessa bussningar, det är inget man gör förhand iaf!
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av In The White »

Jag hade absolut bytt P-ändarna med nu samtidigt och får en hjulinställning gjord
sedan. På så vis vet du att allt är fräscht i framvagnen och slipper dubbelt jobb sedan.

Du får en helt annan respons i framvagnen med polybussningar, men dom kostar ju en
del. Men om du nu ska byta så mycket tycker jag det är värt pengarna.

macrus
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 apr 2021, 22:46
Kör: 944 2.3 S -95
Ort: Uppvidinge, Kronoberg

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av macrus »

Lehto skrev:
16 apr 2021, 14:52
Inte behöver man köra poly-bussningar om man inte vill. Beror ju lite på vad man är ute efter, polybussningarna är ju lite styvare så då blir ju framvagnen därefter.
Vet inte om jag skulle handlat på kl-racing faktiskt, personligen gillar jag inte när man köper delar och man inte vet vilket fabrikat/kvalité man får på delen.
Du har säkert listat ut redan att artikelnummret på den är: 1329655 går du in på t.ex trodo.se så finns den där för typ 60-70kr och väljer du ett av dom bättre fabrikaten t.ex Febi bilstein eller Meyle/Delphi så tror jag inte du blir besviken på kvalitén.
https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... by=product

Däremot så ska du veta att de är ganska svårt att pressa ur å i dessa bussningar, det är inget man gör förhand iaf!
Alright, då antar jag att du inte heller hade köpt länkarmarna etc från kl racing? Jag har bara kikat på vparts och kl än så länge nämligen..

Okej! Det var ju bra att veta, hade ingen aning om att det behövdes specialverktyg för att byta bussningar :lol: får väll ta och googla lite på det med då hehe
In The White skrev:
16 apr 2021, 15:19
Jag hade absolut bytt P-ändarna med nu samtidigt och får en hjulinställning gjord
sedan. På så vis vet du att allt är fräscht i framvagnen och slipper dubbelt jobb sedan.

Du får en helt annan respons i framvagnen med polybussningar, men dom kostar ju en
del. Men om du nu ska byta så mycket tycker jag det är värt pengarna.
Alright, P-ändarna var samma som yttre styrled om jag förstod det rätt? Får se hur jag gör med polybussningarna :D

Tack så mycket för att ni tar er tiden och hjälper till! Jag är som ni märker väldigt ny på allt detta men jag är glad att jag hittade det här forumet. Har inget konto på Facebook nämligen och det är tråkigt att det mesta sker där nuförtiden..

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av In The White »

Jepp! P-ändar är yttre styrleder.

Det var så lite så. Alltid kul om man kan vara till hjälp. Bara fråga på om du är osäker
eller så på någonting.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av In The White »

Här har du grejerna som behövs, om du nu inte ska ha polybussningar:
https://www.kgtrimning.org/900-ser/chas ... /framvagn/

macrus
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 apr 2021, 22:46
Kör: 944 2.3 S -95
Ort: Uppvidinge, Kronoberg

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av macrus »

In The White skrev:
16 apr 2021, 17:45
Jepp! P-ändar är yttre styrleder.

Det var så lite så. Alltid kul om man kan vara till hjälp. Bara fråga på om du är osäker
eller så på någonting.
In The White skrev:
16 apr 2021, 17:51
Här har du grejerna som behövs, om du nu inte ska ha polybussningar:
https://www.kgtrimning.org/900-ser/chas ... /framvagn/
Tackar tackar!
Där fanns ju ett helt bussnings kit också, det såg ju najs ut.
Bara ut och kolla om jag har 20 eller 22mm då :D

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: hur prioritera byte av länkarmar, krängningshämmare, etc

Inlägg av In The White »

macrus skrev:
16 apr 2021, 18:42
In The White skrev:
16 apr 2021, 17:45
Jepp! P-ändar är yttre styrleder.

Det var så lite så. Alltid kul om man kan vara till hjälp. Bara fråga på om du är osäker
eller så på någonting.
In The White skrev:
16 apr 2021, 17:51
Här har du grejerna som behövs, om du nu inte ska ha polybussningar:
https://www.kgtrimning.org/900-ser/chas ... /framvagn/
Tackar tackar!
Där fanns ju ett helt bussnings kit också, det såg ju najs ut.
Bara ut och kolla om jag har 20 eller 22mm då :D
Du bör ha 22mm krängare på din bil.

Skriv svar