Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Tjenare.
Har nya lesjöfors fjädrar fram och bak samt att Bilstein B6 ska inhandlas vid löning, så nu ska de bli ordning på grejerna har jag tänkt.
Har dock aldrig bytt varken fjädrar eller stötdämpare varken fram eller bak, så ni som har erfarenhet vad behöver man byta när man ger sig på detta jobb?
Jag byter hellre för mycket än för lite grejer och jag misstänker att det är original grejer som sitter på bilen så det mesta är nog slut...
Sen om det är vissa delar som man verkligen bör ha i ett visst fabrikat, t.ex topplagringen eller vad den nu kallas, en sån vill man väl gärna ha av god kvalitè?
Tack på förhand för era tips å råd.
Mvh
Lehto
Har nya lesjöfors fjädrar fram och bak samt att Bilstein B6 ska inhandlas vid löning, så nu ska de bli ordning på grejerna har jag tänkt.
Har dock aldrig bytt varken fjädrar eller stötdämpare varken fram eller bak, så ni som har erfarenhet vad behöver man byta när man ger sig på detta jobb?
Jag byter hellre för mycket än för lite grejer och jag misstänker att det är original grejer som sitter på bilen så det mesta är nog slut...
Sen om det är vissa delar som man verkligen bör ha i ett visst fabrikat, t.ex topplagringen eller vad den nu kallas, en sån vill man väl gärna ha av god kvalitè?
Tack på förhand för era tips å råd.
Mvh
Lehto
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
"Klockorna" som håller bakfjädrarna uppe i karossen brukar kunna vara ganska
rostiga. Tyvärr har inte Volvo dom längre dock.
Fram bytte jag komplett topplagring och allt annat "löst" på fjäderbenen när jag
bytte på min vite.
Dessa topplagringar lär vara bra:
https://www.kgtrimning.org/740/chassi-d ... 790hd.html
Sedan är det ju aldrig fel att se över/byta bussningar.
rostiga. Tyvärr har inte Volvo dom längre dock.
Fram bytte jag komplett topplagring och allt annat "löst" på fjäderbenen när jag
bytte på min vite.
Dessa topplagringar lär vara bra:
https://www.kgtrimning.org/740/chassi-d ... 790hd.html
Sedan är det ju aldrig fel att se över/byta bussningar.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Ah dom där lät ju schyssta heavy duty borde ju hålla kan man tycka!In The White skrev: ↑20 feb 2021, 11:06"Klockorna" som håller bakfjädrarna uppe i karossen brukar kunna vara ganska
rostiga. Tyvärr har inte Volvo dom längre dock.
Fram bytte jag komplett topplagring och allt annat "löst" på fjäderbenen när jag
bytte på min vite.
Dessa topplagringar lär vara bra:
https://www.kgtrimning.org/740/chassi-d ... 790hd.html
Sedan är det ju aldrig fel att se över/byta bussningar.
Jag har dock inte riktigt förstått är det först den där "silvriga plattan" och sedan ett lager under den? Om vi säger att jag köper den från KG får jag allt jag behöver då? Den där runda saken som KG visar på bild ser inte alls ut som t.ex SKFs:
Eller bör jag köpa den från KG och sen lägga till denna från SKF?
Dom där "klockorna" vilka är det på denna bilden?
Hur är det med nummer 4-8 på denna bilden? Är det saker som bör bytas ut eller brukar de vara helt?
Samma här, 26, 28 och 31, är det saker som bör bytas ut eller återanvänder man det i regel?
Senast redigerad av 1 Lehto, redigerad totalt 20 gånger.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Bilden på SKF är andra sidan av lagret jämfört med KG:s.
Jag misstänker dock att SKF är det bättre lagret?
Jag misstänker dock att SKF är det bättre lagret?
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Köp nya bultar till nedre stötdämparfästet bak.
Risken är överhängande att du får såga av dem pga rostat ihop med hylsan på stötdämparen
Risken är överhängande att du får såga av dem pga rostat ihop med hylsan på stötdämparen
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Tack för tipset, 11 och 12 med andra ord
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Klockorna är Nr:17 på bilden.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Rekommenderar att ha nya spindelleder hemma, dom är säkert slut men framför allt brukar det kunna vara svårt att få isär utan att kapa om det är gamla grejer. Kan ju även vara ett bra tillfälle att byta krängningshämmarstagen och styrleder om så behövs, när man redan är och skruvar i framvagnen. Och se över skick på länkarmsbussningarna (eller byta).
Specialmuttern som håller framdämparen i fjäderbenet kan vara ruskigt svår att få lös. Du vill absolut ha nya såna redo, men brukar kunna följa med stötdämparna beroende på märke.
Specialmuttern som håller framdämparen i fjäderbenet kan vara ruskigt svår att få lös. Du vill absolut ha nya såna redo, men brukar kunna följa med stötdämparna beroende på märke.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Alla bussningar, stag, spindlar, länkarmar, styrleder, m.m är bytta för ca 3år sedan så det är relativt fräscht. Har inga planer på att byta något sådant.
Hmm, vilken mutter kan de tänkas vara? Ser du om den finns med på någon av bilderna.
@InTheWhite tack, ska se om de går att jaga fram 2 sådana på annat håll!
Hmm, vilken mutter kan de tänkas vara? Ser du om den finns med på någon av bilderna.
@InTheWhite tack, ska se om de går att jaga fram 2 sådana på annat håll!
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Hmm, den verkar inte vara med på skissen av någon anledning. Ser ut såhär:
https://images.app.goo.gl/fbvZu1k5JQXLvhQbA[/
Brukar som sagt oftast följa med dämparna, till och med på Biltema minns jag. Brukar kunna sitta duktigt fastrostade, Volvo har ett specialverktyg men kan gå med rörtång, dock stor risk att man runddrar dem då. Isåfall är det svetsen som gäller.
https://images.app.goo.gl/fbvZu1k5JQXLvhQbA[/
Brukar som sagt oftast följa med dämparna, till och med på Biltema minns jag. Brukar kunna sitta duktigt fastrostade, Volvo har ett specialverktyg men kan gå med rörtång, dock stor risk att man runddrar dem då. Isåfall är det svetsen som gäller.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Har för mig att muttern följer med när man köper stötdämpare?bönan skrev: ↑21 feb 2021, 17:53Hmm, den verkar inte vara med på skissen av någon anledning. Ser ut såhär:
https://images.app.goo.gl/fbvZu1k5JQXLvhQbA[/
Brukar som sagt oftast följa med dämparna, till och med på Biltema minns jag. Brukar kunna sitta duktigt fastrostade, Volvo har ett specialverktyg men kan gå med rörtång, dock stor risk att man runddrar dem då. Isåfall är det svetsen som gäller.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Om jag minns rätt har jag fått med mutter 3 gånger av 4 då jag bytt framdämpare. Handlat av olika varje gång. Minns ej vilken det var som inte skickade med.In The White skrev: ↑21 feb 2021, 18:08Har för mig att muttern följer med när man köper stötdämpare?bönan skrev: ↑21 feb 2021, 17:53Hmm, den verkar inte vara med på skissen av någon anledning. Ser ut såhär:
https://images.app.goo.gl/fbvZu1k5JQXLvhQbA[/
Brukar som sagt oftast följa med dämparna, till och med på Biltema minns jag. Brukar kunna sitta duktigt fastrostade, Volvo har ett specialverktyg men kan gå med rörtång, dock stor risk att man runddrar dem då. Isåfall är det svetsen som gäller.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Snackade med KG igår, tror jag satsar på SKF fjäderbenslagring.
Det som skiljer på KG's fjäderbenslagring och heavy duty är just lagret och hur bra den står sig mot SKF var han osäker på.
Jag trodde det var skillnad i själva "metallbiten också" men det verkar vara samma
Det som skiljer på KG's fjäderbenslagring och heavy duty är just lagret och hur bra den står sig mot SKF var han osäker på.
Jag trodde det var skillnad i själva "metallbiten också" men det verkar vara samma
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Någon som vet hur mellanläggen fram (1329385) brukar vara? Är de något som är kritiskt att man byter ut?
Försöker slimma in lite på kostnaden men man vill ju heller inte vara dumsnål...
Samma med den där specialmuttern för fjädern (1273775)
Några erfarenheter?
Synd att vi inte har nån medlemsrabatt hos Bilia xD
Försöker slimma in lite på kostnaden men man vill ju heller inte vara dumsnål...
Samma med den där specialmuttern för fjädern (1273775)
Några erfarenheter?
Synd att vi inte har nån medlemsrabatt hos Bilia xD
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Specialmuttern är i regel sopslut när du väl fått av den. Men, kolla så det inte följer med stötdämparna som sagt. Jag gjorde misstaget att köpa nya på Volvo som kostade alldeles för mycket, när jag sedan fick med dämparna.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Tack för input, då avvaktar ajg med den iaf tills jag fått dämparna.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Köper du B6 dämpare följer det med nya muttrar av specialmodell
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Yes siktar på B6, tack så jättemycket för info
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Dom där muttrarna till B6 kräver även ett speciellt verktyg.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Tack alla, nu är B6or inbeställda från tyskland iaf. Hoppas de blir rätt nu.
2x 34-002926
2x 24-012744
4946kr med frakt. Tyckte de kändes som helt okej pris. Kronan ligger ju lite lågt och dom billiga direkt från UK går ju inte att handla iom Brexit, då står man å får betala 25% moms och lite roliga postnord avgifter.
Lyckades även få tag på SKFs kompletta fjäderbenslagringssats på eBAY (VKDA 35608) verkar som SKF slutat tillverka dom så var nog ett av dom sista paren som gick att få tag på.
Om någon behöver bakdämpare så kan jag tips om dessa. Riktigt schysst pris om man bara behöver bak. Jag valde dock en annan säljare som hade både bak och fram dämpare.
https://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-B6- ... SwRYReY3eY
2x 34-002926
2x 24-012744
4946kr med frakt. Tyckte de kändes som helt okej pris. Kronan ligger ju lite lågt och dom billiga direkt från UK går ju inte att handla iom Brexit, då står man å får betala 25% moms och lite roliga postnord avgifter.
Lyckades även få tag på SKFs kompletta fjäderbenslagringssats på eBAY (VKDA 35608) verkar som SKF slutat tillverka dom så var nog ett av dom sista paren som gick att få tag på.
Om någon behöver bakdämpare så kan jag tips om dessa. Riktigt schysst pris om man bara behöver bak. Jag valde dock en annan säljare som hade både bak och fram dämpare.
https://www.ebay.de/itm/Stosdampfer-B6- ... SwRYReY3eY
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
En återstående fråga, är det någon som vet skillnad på genomslagsgummit: VO 1273849 & VO 1359040
Den förstnämnda står 95mm och den andra 88mm.
Hur vet man vilken man ska ha?
Enligt katalogen så står VO 1359040 som "för vagnar med sänkt chassi". Räknas en turbo bil in som sänkt chassi?
Eller är sänkt chassi typ om man köper sänkfjädrar och typ B8:or?
Iom att jag kör B6 och ständardhöjd på fjädrar borde jag väl ha VO 1273849?
Den förstnämnda står 95mm och den andra 88mm.
Hur vet man vilken man ska ha?
Enligt katalogen så står VO 1359040 som "för vagnar med sänkt chassi". Räknas en turbo bil in som sänkt chassi?
Eller är sänkt chassi typ om man köper sänkfjädrar och typ B8:or?
Iom att jag kör B6 och ständardhöjd på fjädrar borde jag väl ha VO 1273849?
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Jag bytte till det låga när jag sänkte min 945.Lehto skrev: ↑16 mar 2021, 23:46En återstående fråga, är det någon som vet skillnad på genomslagsgummit: VO 1273849 & VO 1359040
Den förstnämnda står 95mm och den andra 88mm.
Hur vet man vilken man ska ha?
Enligt katalogen så står VO 1359040 som "för vagnar med sänkt chassi". Räknas en turbo bil in som sänkt chassi?
Eller är sänkt chassi typ om man köper sänkfjädrar och typ B8:or?
Iom att jag kör B6 och ständardhöjd på fjädrar borde jag väl ha VO 1273849?
Det låga sitter på 944 och det höga på 945 som standard.
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Alright tack! Då är det 88mm jag borde leta efter då (1359040)In The White skrev: ↑17 mar 2021, 07:00Jag bytte till det låga när jag sänkte min 945.Lehto skrev: ↑16 mar 2021, 23:46En återstående fråga, är det någon som vet skillnad på genomslagsgummit: VO 1273849 & VO 1359040
Den förstnämnda står 95mm och den andra 88mm.
Hur vet man vilken man ska ha?
Enligt katalogen så står VO 1359040 som "för vagnar med sänkt chassi". Räknas en turbo bil in som sänkt chassi?
Eller är sänkt chassi typ om man köper sänkfjädrar och typ B8:or?
Iom att jag kör B6 och ständardhöjd på fjädrar borde jag väl ha VO 1273849?
Det låga sitter på 944 och det höga på 945 som standard.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vad bör man byta vid byte av dämpare/fjäder
Möjligt att dom blivit ersatta, men dom korta hette VO 1330853 när jag köpte.Lehto skrev: ↑17 mar 2021, 12:08Alright tack! Då är det 88mm jag borde leta efter då (1359040)In The White skrev: ↑17 mar 2021, 07:00Jag bytte till det låga när jag sänkte min 945.Lehto skrev: ↑16 mar 2021, 23:46En återstående fråga, är det någon som vet skillnad på genomslagsgummit: VO 1273849 & VO 1359040
Den förstnämnda står 95mm och den andra 88mm.
Hur vet man vilken man ska ha?
Enligt katalogen så står VO 1359040 som "för vagnar med sänkt chassi". Räknas en turbo bil in som sänkt chassi?
Eller är sänkt chassi typ om man köper sänkfjädrar och typ B8:or?
Iom att jag kör B6 och ständardhöjd på fjädrar borde jag väl ha VO 1273849?
Det låga sitter på 944 och det höga på 945 som standard.