302 mm bromsar på 940
302 mm bromsar på 940
Hej
Någon som provat detta i Sverige?. Skulle vilja ha lite större bromsar fram på min 940 men fortfarande kunna åka med Polaris fälgarna. Samt att detta är troligen 4x billigare än att få tag på R-ok från V70N osv.
Skrotarna är ju dåliga på original nummer men antar att det är bara försöka leta på ok-hållare till 16" gen 1 V70 osv.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=156900
Någon som provat detta i Sverige?. Skulle vilja ha lite större bromsar fram på min 940 men fortfarande kunna åka med Polaris fälgarna. Samt att detta är troligen 4x billigare än att få tag på R-ok från V70N osv.
Skrotarna är ju dåliga på original nummer men antar att det är bara försöka leta på ok-hållare till 16" gen 1 V70 osv.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=156900
Volvo 940 Turbo 1997
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 302 mm bromsar på 940
Jag kör det på min 945, hur enkelt som helst att montera och inte dyrt alls om man bara lyckas få tag i ok-hållarna. På bilar med ABS behöver man slipa lite i ok-hållaren för att den inte ska ta i ABS-kransen men det är enkelt.
Enda nackdelen som jag ser det är att bromsbalansen mellan fram och bak blir sämre. Jag tycker att det är för lite bromsverkan bak från början och det blir ju ännu mindre nu jämfört med fram.
Enda nackdelen som jag ser det är att bromsbalansen mellan fram och bak blir sämre. Jag tycker att det är för lite bromsverkan bak från början och det blir ju ännu mindre nu jämfört med fram.
Re: 302 mm bromsar på 940
Okej. Då är det ingen risk att man låser upp bakbromsarna först iaf?. Brukar väl vara det som är problemet när man monterar större bromsar fram att man låser upp bak bromsarna innan fram bromsarna och då brukar det bli spännande. Iofs märker man kanske inte av det lika mkt om man kör med abs
Volvo 940 Turbo 1997
Re: 302 mm bromsar på 940
Från 1992 verkar det, rätta mig gärna om jag har fel, vara axeldelat bromssystem, samma huvudcyl, framok (enkelkolv) och bakok (40mm kolvar) på alla tillsammans med bromskraftreducerventil till bakbromsarna oavsett ABS eller inte?
Dvs förutom ABS som hindrar låsning bak är det även en bromskraftreducerventil till bak.
Om det är olika reducerventiler på olika har ja inte orkat kolla, men om de är det kanske de går att laborera med om man inte tycker det blir bra som de är.
Mvh
Dvs förutom ABS som hindrar låsning bak är det även en bromskraftreducerventil till bak.
Om det är olika reducerventiler på olika har ja inte orkat kolla, men om de är det kanske de går att laborera med om man inte tycker det blir bra som de är.
Mvh
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 302 mm bromsar på 940
Sitter det verkligen reduceringsventil på 940?
Jag har inte forskat i det utan jag vill bara minnas att jag har läst att 940 inte har det, åtminstone inte bilar med ABS.
Jag har inte forskat i det utan jag vill bara minnas att jag har läst att 940 inte har det, åtminstone inte bilar med ABS.
Re: 302 mm bromsar på 940
Från 1992 verkar det göra det iallafall. En manick på torpedväggen under bromsservot.
MVJ
MVJ
Re: 302 mm bromsar på 940
Kollade lite i Vadis och det finns två artikelnummer på reduceringsventilen. Och det är om man har kombi eller sedan
Volvo 940 Turbo 1997
Re: 302 mm bromsar på 940
Nån som har bild på placering av ventilen?
Re: 302 mm bromsar på 940
Kolla under huvudcylindern på torpedpkåten. Det går bromsrör direkt från huvudcyl in i den.
Mvh
Mvh
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 302 mm bromsar på 940
Vet nån hur fördelningsblocket/reduceringsventilen funkar?
Båda anslutningarna från huvudcylindern går ju in i den, och de två utgångarna går till Front respektive Rear på ABS-enheten.
Är fram och bak då helt separerade? Vilket borde innebära att främre kretsen skulle kunna gå direkt från huvudcylinder till ABS-enheten.
Eller är det så att båda ingångarna i fördelningsventilen ger tryck till båda utgångarna, som i ett typiskt 2-kretssystem så man vid fel på en krets fortfarande har viss bromsverkan på både fram- och bakhjul?
Är det så att "2-kretsfunktionen" sköts i ABS-enheten?
Jag funderar nämligen på en sån här https://dalhems.com/en/p/ae6c311b9ec348 ... adjustment för att kunna ställa balansen manuellt men i produktbeskrivningen står det att fram och bak är helt separerade och jag vet inte om det är vad jag vill ha.
Edit: JE har ju faktiskt skrivit ovan att det är axeldelat 2-kretssystem från 1992.
Båda anslutningarna från huvudcylindern går ju in i den, och de två utgångarna går till Front respektive Rear på ABS-enheten.
Är fram och bak då helt separerade? Vilket borde innebära att främre kretsen skulle kunna gå direkt från huvudcylinder till ABS-enheten.
Eller är det så att båda ingångarna i fördelningsventilen ger tryck till båda utgångarna, som i ett typiskt 2-kretssystem så man vid fel på en krets fortfarande har viss bromsverkan på både fram- och bakhjul?
Är det så att "2-kretsfunktionen" sköts i ABS-enheten?
Jag funderar nämligen på en sån här https://dalhems.com/en/p/ae6c311b9ec348 ... adjustment för att kunna ställa balansen manuellt men i produktbeskrivningen står det att fram och bak är helt separerade och jag vet inte om det är vad jag vill ha.
Edit: JE har ju faktiskt skrivit ovan att det är axeldelat 2-kretssystem från 1992.
Re: 302 mm bromsar på 940
Ja det är den du visar bild på.
Men ja fattar inte riktigt va du menar? Vad vill du göra? Vill du ha en dalhemsventil samtidigt som original ABSsystem?
Om de nu är så att det är olika fördelningsventiler kombi och sedan så bör de vara så att kombi ger mer tryck till bakbromsar innan reducering så prova en sån? Hålla på med nåt justerbart för en bil i trafik känns ju inte helt besiktningsbart?
Men ja fattar inte riktigt va du menar? Vad vill du göra? Vill du ha en dalhemsventil samtidigt som original ABSsystem?
Om de nu är så att det är olika fördelningsventiler kombi och sedan så bör de vara så att kombi ger mer tryck till bakbromsar innan reducering så prova en sån? Hålla på med nåt justerbart för en bil i trafik känns ju inte helt besiktningsbart?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: 302 mm bromsar på 940
Jag vill med minsta möjliga modifikation få lite mer tryck till bakbromsarna, med ABS i behåll. Jag har en kombi så jag gissar att jag har de originaldelar som ger högst tryck.
Original fördelningsventil borde ju kunna ersättas av en hyfsat diskret justerbar ventil utan att bilprovningen reagerar på det men det är ju självklart inte tillåtet egentligen.
Original fördelningsventil borde ju kunna ersättas av en hyfsat diskret justerbar ventil utan att bilprovningen reagerar på det men det är ju självklart inte tillåtet egentligen.
Re: 302 mm bromsar på 940
Ja nä är det 98an du fotat ovan så har du ju redan största 40mm kolvarna på bakoken och troligen "bästa" reducerventilen för ditt ändamål.
Ett 'enkelt' sätt då är att laborera med typ av klotsar. Ska man va riktigt nördig så var de så förut att de kom en ny typ av klotsar bak för 92- som inte fick sättas på de äldre pga (va jag tror) risk för låsning bakhjul i kritiska situationer.
Fråga tex pean sweden, de kan säkert hitta nån klosstyp som passar.
Ett 'enkelt' sätt då är att laborera med typ av klotsar. Ska man va riktigt nördig så var de så förut att de kom en ny typ av klotsar bak för 92- som inte fick sättas på de äldre pga (va jag tror) risk för låsning bakhjul i kritiska situationer.
Fråga tex pean sweden, de kan säkert hitta nån klosstyp som passar.