Hjullager bak

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Fick en 2:a på glappt hjullager höger bak på min V70 AWD -98, och det ska väl vara samma lager och bromsar bak på en tidig AWD som på äldre Volvo med delad bakaxel? Beställde detta på Autodoc: https://www.autodoc.se/stark/7861776

Är det lätt att byta själv, eller krävs en riktig verkstadspress? Gärna tips från nån som gjort det och vet. [buga]

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Hjullager bak

Inlägg av bönan »

Om det är lika som på 960 med mk2, så krävs press och det är inget jätteroligt jobb direkt.

Efter att ha demonterat bromsarna och lossat drivaxel drar man av navet med en avdragare. Sen får man plocka ner hela hjulspindeln från bilen. Räkna med att skruvskallarna är angripna och att det är kämpigt att få isär. Utöver rosten sitter den i spänn och det krävs en hel del bändande för att få isär. Kan vara enklare om man lossar lite infästningar i karossen. Tror även stötdämpare och krängningshämmaren måste loss. Pilla ur resterna av det gamla lagret. Låsningen kräver en speciell tång.

Pressa i det nya lagret, montera bromsskölden och pressa sedan på navet. Gör inte som jag gjorde som missade navet och fick skruva isär allt en gång extra.

Hade lätt betalt för att få detta gjort om det nånsin behöver göras igen...

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Oj, låter jobbigt. Vet inte om det är som en 960 Mk2 eller mer som en gammal 760 med delad bakvagn, men enligt Autodocs lista passar det både 940, 960, V90 och en massa gamla modeller. Är det samma lager på bilar med stel bakaxel?

Hoppades på stt det skulke vara lika enkelt som detta lite otydliga klipp: https://youtu.be/EuCgU3SrWq8

Hur många Nm ska man spänna axelbulten när det ska ihop? (Haynesboken täcker inte AWD tyvärr)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Hjullager bak

Inlägg av bönan »

Jag har för mig att jag läst att tidiga V70 AWD har bakaxel som är väldigt lik MK2 på 960, och i klippet ser det ungefär lika ut. Dock vet jag inte om lagren skiljer något mot MK1, det är väl egentligen mest fjädringen som skiljer (bladfjäder på mk2, spiral på mk 1)? Stel bakaxel har helt annorlunda lager. Där är nav och drivaxel en enhet som träs in i "bakaxelröret".

Demonteringen är i princip så som i klippet, fast det är nog bättre att använda en avdragare än att banka loss navet. Jag har hört talas om specialverktyg som kan pressa navet på plats i bilen, men det är nog ingen man köper för att göra jobbet en gång, så hjulspindeln/huben måste loss och läggas i pressen oavsett när du ska montera det nya.

Jag har för mig att drivaxelns mutter ska dras 140 nm + 60 grader på 960. V70 har jag ingen aning.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Bra info, tack! Får plocka ner och se hur det ser ut, men åtdragningen känns som att det borde vara samma. Haynes-boken jag har täcker ju allt på bilen UTOM just det som har med AWD att göra (vinkelväxel och bakvagn), och gå och köpa en bok till 960 känns inte lönt om det ens finns, så det var bra uppgifter från dig [clap]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Fick av spindeln höger bak idag, ett j-a jobb som sagt! Fick offra övre bulten som fäster in spindeln i länkarmen, med gummibussning och allt. Vad och var ska man söka efter en ny sådan? (Det som är inringat i rött, fick kapa bulten och få ur halvorna en och en).

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Äntligen fått tag på den lille bussningen för att få spindeln på plats. Frågan till nån som jobbat med Mk1 delad bakvagn är om jag ska trycka i bussningen i spindeln först och montera hela alltet, eller om jag ska montera spindeln på bilen först och sen trycka i bussningen i både spindeln och bärarmen? (AWD-bakvagnen är inte med i Haynes-boken för V70 97-00).

Det är nr.37 på första bilden:

Bild

Bild

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hjullager bak

Inlägg av Eda »

Har du tillgång till press låter det enklare att göra det när spindeln inte sitter på bilen.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

Eda skrev:
06 feb 2021, 14:56
Har du tillgång till press låter det enklare att göra det när spindeln inte sitter på bilen.
Det blev så. Har inte press, men gick att dra i med ett kulbultsverktyg och mutterknackare. Sen var det lätt att montera på bilen. Så nu är allt på plats, drog axelbulten 140Nm och 60grader som Bönan skrev och det kändes lagom. Nu går inte hjulet att vicka fram och tillbaka...[banana]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Hjullager bak

Inlägg av bönan »

Skönt att det gick bra! :)

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hjullager bak

Inlägg av jonte_malmö »

bönan skrev:
06 feb 2021, 19:36
Skönt att det gick bra! :)
Ja, tack för hjälpen! [buga]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar