Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
På vissa 700 vagnar har jag observerat att det sitter länkarmar/bärarmar i aluminium i framvagnen. Antar att detta är en marknadsanpassning. Men finns det några egentliga fördelar med dessa länkarmar? Har någon vägt dom och vet hur mycket lättare dom är? Varför monterades det egentligen länkarmar i aluminium? Starkare eller svagare?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Finns ju väldigt fin gjutaluminium, men rent generellt blir dom svagare än stål.
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Ja de är en del lättare, kan ha uppskrivet nånstans och får återkomma.
I VOC. ( rally) så rekommenderas de ej pga svagare, men för gatbruk bör de va ok.
De sitter i sverige (endast?) på den intressanta kombinationen 745 1987 med B230K-motor.
Min gissning efter ha kikat lite katakoger är att de fanns nån skatte/tjänstebils/dylikt-gräns för vikt som var viktig för försäljninen, för tjänstevikten är 1400kg på denna.
I VOC. ( rally) så rekommenderas de ej pga svagare, men för gatbruk bör de va ok.
De sitter i sverige (endast?) på den intressanta kombinationen 745 1987 med B230K-motor.
Min gissning efter ha kikat lite katakoger är att de fanns nån skatte/tjänstebils/dylikt-gräns för vikt som var viktig för försäljninen, för tjänstevikten är 1400kg på denna.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Ja återkom gärna om du hittar informationen, min 740 är lite tung över framaxeln och funderar på om det är värt att göra bytetJE Jr skrev: ↑18 jan 2021, 15:57Ja de är en del lättare, kan ha uppskrivet nånstans och får återkomma.
I VOC. ( rally) så rekommenderas de ej pga svagare, men för gatbruk bör de va ok.
De sitter i sverige (endast?) på den intressanta kombinationen 745 1987 med B230K-motor.
Min gissning efter ha kikat lite katakoger är att de fanns nån skatte/tjänstebils/dylikt-gräns för vikt som var viktig för försäljninen, för tjänstevikten är 1400kg på denna.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Är de vikten du vill åt så försök hitta den sjukt ovanliga aluminiumhuven (om de är en trubbnos) det är 7kg viktbesparing ca
Mvh
Mvh
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Sitter kolfiber huv så där är jag redan hemma. Av ren nyfikenhet, var det på original diesel som alu huven satt?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Vet inte riktigt, verkar ha vart lite marknadsberoende där med men tror de kan ha vart vissa dieslar
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Hej hittade nu:
Länkarm alu inkl bussning & kränghämmarstag: 1.8kg
Länkarm stål inkl bussning & kränghämmarstag: 2.8kg
Dvs totalt 2kg viktbesparing.
Länkarm alu inkl bussning & kränghämmarstag: 1.8kg
Länkarm stål inkl bussning & kränghämmarstag: 2.8kg
Dvs totalt 2kg viktbesparing.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?
Stort tack! 2 kg, det tål att funderas på ju..
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!