Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av Arly165 »

På vissa 700 vagnar har jag observerat att det sitter länkarmar/bärarmar i aluminium i framvagnen. Antar att detta är en marknadsanpassning. Men finns det några egentliga fördelar med dessa länkarmar? Har någon vägt dom och vet hur mycket lättare dom är? Varför monterades det egentligen länkarmar i aluminium? Starkare eller svagare?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av In The White »

Finns ju väldigt fin gjutaluminium, men rent generellt blir dom svagare än stål.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av JE Jr »

Ja de är en del lättare, kan ha uppskrivet nånstans och får återkomma.
I VOC. ( rally) så rekommenderas de ej pga svagare, men för gatbruk bör de va ok.

De sitter i sverige (endast?) på den intressanta kombinationen 745 1987 med B230K-motor.

Min gissning efter ha kikat lite katakoger är att de fanns nån skatte/tjänstebils/dylikt-gräns för vikt som var viktig för försäljninen, för tjänstevikten är 1400kg på denna.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av Arly165 »

JE Jr skrev:
18 jan 2021, 15:57
Ja de är en del lättare, kan ha uppskrivet nånstans och får återkomma.
I VOC. ( rally) så rekommenderas de ej pga svagare, men för gatbruk bör de va ok.

De sitter i sverige (endast?) på den intressanta kombinationen 745 1987 med B230K-motor.

Min gissning efter ha kikat lite katakoger är att de fanns nån skatte/tjänstebils/dylikt-gräns för vikt som var viktig för försäljninen, för tjänstevikten är 1400kg på denna.
Ja återkom gärna om du hittar informationen, min 740 är lite tung över framaxeln och funderar på om det är värt att göra bytet
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av JE Jr »

Är de vikten du vill åt så försök hitta den sjukt ovanliga aluminiumhuven (om de är en trubbnos) det är 7kg viktbesparing ca

Mvh

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av Arly165 »

Sitter kolfiber huv så där är jag redan hemma. Av ren nyfikenhet, var det på original diesel som alu huven satt?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av JE Jr »

Vet inte riktigt, verkar ha vart lite marknadsberoende där med men tror de kan ha vart vissa dieslar

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av JE Jr »

Hej hittade nu:
Länkarm alu inkl bussning & kränghämmarstag: 1.8kg
Länkarm stål inkl bussning & kränghämmarstag: 2.8kg

Dvs totalt 2kg viktbesparing.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Fördel, skillnader med länkarm i aluminium (framvagn)?

Inlägg av Arly165 »

Stort tack! 2 kg, det tål att funderas på ju..
JE Jr skrev:
21 jan 2021, 22:24
Hej hittade nu:
Länkarm alu inkl bussning & kränghämmarstag: 1.8kg
Länkarm stål inkl bussning & kränghämmarstag: 2.8kg

Dvs totalt 2kg viktbesparing.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Skriv svar