Rasslande från drivlina vid tomgång 945 -98

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Snusebuse
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 okt 2020, 18:32

Rasslande från drivlina vid tomgång 945 -98

Inlägg av Snusebuse »

Hej allesammans!

Jag har har en Volvo 945 Classic (B230FK, M90) som ger ifrån sig obehagliga ljud från drivlinan vid tomgång.

Det låter som ett rasslande/knackande från växellådsområdet när man står på tomgång med friläge i, ljudet upphör när man trampar ned kopplingen. Ibland viner det även från drivlinan i vissa sammanhang, typ vid gaspådrag i uppförsbacke eller kurvtagning av någon anledning, tycker mig minnas att det viner främst eller endast på tvåans växel men vågar inte säga det helt säkert om det bara är på tvåan.

Det är inga problem att köra bilen alls, annat än att jag upplever det som svårt att få en bra start från ettans växel utan att det hugger lite tvärt om man inte släpper upp kopplingen väldigt långsamt, men det kan ju vara jag som inte vant mig helt vid dragläget på denna bil då jag ägt den knappt två månader. Den har gått 30500 mil och är ägd av ett par äldre herrar innan mig, oskruvad annat än att jag monterat tänd och bränslechip i den samt ställt laddtrycket på 0.7 bar med ställbar tryckklocka (oroa er inte det blir ingen kapsänkt vinterbil av detta, denna vagn skall jag ta hand om).

Bytte för runt en månad sedan växellådsoljan till Volvos rekommenderade, tror det var artikelnummer 1161645 eller ersättningen till den.

Har läst runt både här och på andra forum och fått allt från dåligt svänghjul, stödlager, axellager och urtrampningslager som möjliga orsaker så man blir helt snurrig.

Tänkte att jag hör för mig här och ser om det är någon som känner igen sig, fråga gärna om ni behöver veta något mer för att hjälpa mig lista ut detta.

Tack på förhand!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Rasslande från drivlina vid tomgång 945 -98

Inlägg av Morst »

Hej!
Visst väsen och rassel på tomgång är inte ovanligt på M90-lådorna. Har du dessutom original dubbelmassesvänghjul har du en ytterligare trolig skrammel- och problemkälla där. Så länge det inte blir någon plåga att höra på ljudet så är det tydligen inget att bry sig något större om. Jag har själv M90 men är ganska van vid de få ljud lådan för och ljuden har inte förändrats nämnvärt under de åtta år jag ägt bilen.
Jag har dock kastat originalsvänghjulet åt h-e (eller rättare sagt gömt det i ett kallt, bedrövligt, dragigt garage :mrgreen: ) då det orsakade STORA vibrationer vid belastning och husvagnsdragning. Numera har jag ett vanligt hederligt djupt homogent svänghjul som funkar som det skall och dessutom inbillar jag mig att det blev mindre skrammel efter svänghjulsbytet.

Huggandet vid start KAN vara ett svänghjul som börjar ta slut och glappa eller ojämn tryckplatta eller lamell.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar