Multilink frågor, bromssköldar, stag

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
ByF
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2020, 22:19
Kör: 760tic -90, v70n awd

Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av ByF »

Hejsan. Jag har till att börja med nu två frågor. Tänkte ta min gamla 760tic -90 i bruk igen nu då den är skattefri å jag fått till vissa andra saker jag dragit på att göra - men då är det ju både ditt och datt som blivit dåligt under de 8 år den stått nu. Jag fick nedslag på ett par bromsslangar å ett par problem med vänster bakbroms (anliggande vanlig, och svag handbroms, båda vänster). Då jag skruvar isär och tittar så ser jag att mina bromssköldar, eller rättare sagt f.d bromssköldar knappt är rostiga längre - det är för att de inte finns längre då och rosten med mesta delar av skölden ramlat bort (särskilt på vänster sida, på bild är det höger som är lite bättre, men hål igenom där med). Så jag tänkte byta dem men har kört fast. BTW - dessa är SVINDYRA (c.a 800kr styck), nån som vet nån alternativ sköld man kan köpa och t.ex modifiera lite för att få att passa?

Jag får inte bort navet, i gula cirkeln på bilden nedan - alltså det som hjulbultarna sitter i. En vän föreslog att jag skulle ta bort hela "spindeln" (trodde han det hette som navet sitter i), för att sedan pressa ur navet ev. bakifrån då man har det löst. Till att börja med - är det så jag bör gå till väga för att få bort det? Sekundärt - det verkar bäst å ta bort ändå om man ska byta bromsskölden och inte vill göra fuskvägen med att kapa den som jag läst att vissa gjort. Jag överväger att fräscha upp ytan och kanske lacka delarna om jag ändå tar bort allt.

Text fortsätter nedanför bilden...

Bild

Jag har fått bort allting men får inte staget som sitter längst bak att lossna. På bilden här har jag gjort en röd ring där jag tänkte ta bort den, och om jag får väck den så ska allt övrigt vara löst nu. Då vi bänder där så rör sig bara staget på bussningen lite, medans hylsan inne i bussningen sitter som berget.

Vi övervägde att försöka ta bort den på fästet i mitten under bilen istället (grön ring), men det förstår jag inte hur det fungerar. vi försökte slå ut den, men den satt som berget. Försökte skruva, men såg sedan att det är ett spår i den bulten. Antar man ställer hjulinställning bak där - men hur fungerar det? Den sitter SJUKT hårt. Vet inte hur man ska kunna värma eller vad man nu ska för att lättare få den att lossna. Just nu har jag dock en viss del av bilens tyngd på bärarmen (syns på bild) för att inte fjädern ska tryckas ut järnet - men kanske jag måste släppa på den för att få bort detta stag till att börja med? Men om jag ändå vill ta bort staget separat med och behandla det på något vis - hur får jag bort justeringsbulten i mitten där (grön ring?)

Bild

Bild
Cogito ergo sum - Esse est percipi

Användarvisningsbild
ByF
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2020, 22:19
Kör: 760tic -90, v70n awd

Re: Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av ByF »

TLDR:
1) Behöver tips på hur jag ska få bort navet (översta bilden, gul ring)

2) Hur få bort staget (bild 2+3 röd och gröna cirklar), bultar å skruvar får jag bort dessa som sitter som berget? Jag har försökt slå ut justeringsbulten (grön), rör sig inte alls. Varken avdragare eller bändning med fyrkantsjärn får stagets fäste vid hjulet att mer än glida nån centimeter p.g.a att bussningen flexar.

Jag har inte värmt något då jag inte har induktionsvärmare, och funderar på om jag måste värma sönder bussningarna och köpa nya för att få bort detta.
Cogito ergo sum - Esse est percipi

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av Eda »

Ja du måste ta bort spindeln för att ta ut navet. Det sitter med en låsring modell stor och är sedan pressat.

Släpp ner spindeln, du sätter tryck på grejerna som gör att de sitter stenhårt.
Om röret i bussningen har rostat fast i skruven så får du nog värma, men då blir det nya bussningar. Kolla om du får tag på nya innan du gör det.
Använd frysspray och krypande olja.

Fundera både en och tre gånger om det är värt allt detta jobb och köpa nya bussningar för att inte klippa en cm plåt?
Om du gör detta, byt lagerna samtidigt.

Användarvisningsbild
ByF
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2020, 22:19
Kör: 760tic -90, v70n awd

Re: Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av ByF »

Eda skrev:
03 sep 2020, 20:49
Ja du måste ta bort spindeln för att ta ut navet. Det sitter med en låsring modell stor och är sedan pressat.

Släpp ner spindeln, du sätter tryck på grejerna som gör att de sitter stenhårt.
Om röret i bussningen har rostat fast i skruven så får du nog värma, men då blir det nya bussningar. Kolla om du får tag på nya innan du gör det.
Använd frysspray och krypande olja.

Fundera både en och tre gånger om det är värt allt detta jobb och köpa nya bussningar för att inte klippa en cm plåt?
Om du gör detta, byt lagerna samtidigt.
Stort tack för ditt svar "Eda" <3

Jag har testat å släppa trycket, men det vart ingen skillnad. Men får se hur jag gör - har börjat överväga att skruva ihop det igen och vänta till senare och bara se till att jag får den genom besiktningen först. Vill avvakta att lägga ut 1600 spänn på två bromssköldar bak med, fast de behöver verkligen bytas.

Hur är det förresten det fungerar med bakvagnsinställningen. För att ställa toe-in och toe-out så är det väl inre skruven på bilden med grön/röda-ringar ovanför - men då jag bytte till vanliga fjädrar och stötar nyligen då min nivåmatic lagt av (och jag ville få bort den) så går efter det däcket i skärmkanten. Det sitter ju en annan skruv längre in som verkar ändra camber-vinkeln, den som sitter ganska djupt in vid lila ringen på bilden nedan. Hur bör jag gå tillväga för detta och hur är det konstruerat? Jag ser ju att det är nått koncentriskt och ett spår i en bult. Så hur gör jag för att justera - än mer då det sitter som BERGET gånger fem. Vet då mekanikern skulle fixa min 14 år nyare V70 så körde de med induktionsvärmare, men den skruven satt mkt lättillgängligt - denna sitter ju så man inte kommer åt alls i princip. Är det något mer som kan ändra cambern bak? För något har ändrats sen bilen var i bruk senast för 8 år sedan och jag vet inte vad. Men staget på vänster sida som är på bild ovan är lite krökt, men det ska väl inte förändra cambern? I vilket fall - en fundering om justeringen - ska man lossa muttern på bulten med spår i men bör/måste ha ett visst tryck kvar på den för att kunna justera? Förstår inte hur det ska fungera riktigt om muttern och den koncentriska brickan inte sitter någorlunda fast.

Bild
Cogito ergo sum - Esse est percipi

Användarvisningsbild
ByF
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2020, 22:19
Kör: 760tic -90, v70n awd

Re: Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av ByF »

TLDR; för ovanstående med:
1) Hur fungerar justeringen för bakvagnen? Måste muttern vara lös men inte för lös?
2) Vad gör man när de sitter som berget, är det bara värma som gäller?
3a) Är lila ring (bilden just ovan) camber?
3b) Är grön ring (bilder längre upp) toe-in/toe-out, eller ändrar denna även camber?
Cogito ergo sum - Esse est percipi

Användarvisningsbild
ByF
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2020, 22:19
Kör: 760tic -90, v70n awd

Re: Multilink frågor, bromssköldar, stag

Inlägg av ByF »

Jag har nu sett hur det är konstruerat. På närbilden ovan med den gröna ringen kan man på vänster sida se en klack som den koncentriska brickan ligger ann emot - så då man roterar bulten med brickan mot den så pressar den antingen ut staget eller låter det glida inåt. Det verkar som att när man ska inåt så måste man pressa på själva fälgen annars är det inget som drar inåt. Muttern måste sitta så att det går vrida bulten (inte för hårt) samt så att brickan ligger an mot klacken och inte kan flexa ut (inte för löst).

När det gäller att lossa bultarna så är det bara "värma" och "slå" som gäller - för egen del lade jag en träbalk emellan då jag slog för att inte slå sönder muttern, och hade muttern utskruvad så den låg i liv med bultens ände.

Jag tror jag hade markerat fel bult för att ställa camber, tror det är den undre bulten som sitter lite längre fram än den jag justerade toe-in/toe-out på. På senaste bilden ovan syns den nedanför och till vänster i bild.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan om fler kör multilink :)
Cogito ergo sum - Esse est percipi

Skriv svar