Vibrationer i framvagn
Vibrationer i framvagn
Hej!
Jag har lite problem med vibrationer i framvagnen på min 960. Värst mellan 85 och 95, men vibrationerna kommer och går. Ibland är det ingenting alls i 90 km/h och ibland ganska mycket. Känns främst i ratten så tämligen säker på att det kommer framifrån. Tycker att om det berodde på obalanserade hjul borde det kännas hela tiden?? Det blir betydligt värre när man bromsar vilket väl tyder på slitna och skeva skivor. Nyligen har det uppstått ett nytt symptom vilket är kraftigare vibrationer ihop med ett slamrande ljud vid vänstersväng i landsvägsfart, känns som det kommer från vänster sida. Dock bara vid ett visst rattutslag, svänger man mer eller mindre försvinner det direkt. Över lag har vibrationerna blivit värre över tid. Följande är gjort/kollat
- Relativt nya däck i rätt dimension, på originalfälgar
- Rätt lufttryck
- Hjulmuttrarna är efterdragna
- Däcken balanserade 2 gånger, vid montering samt senare tillfälle, olika firmor, båda säger att det är bra
Det är ju uppenbart att jag bör byta bromsskivor, men kan dessa orsaka vibrationer även när man INTE bromsar? Jag kanske även bör se över, smörja eller byta glidpinnarna som oket sitter i, måste väl finnas någon orsak till att skivorna slits ojämnt.
Kan hjulen vara i obalans utan att ge vibrationer hela tiden vid en viss hastighet? Skadad fälg som orsakar vibrationer trots att det är balanserat enligt däckgubbarna? Något annat jag bör se över?
Jag har lite problem med vibrationer i framvagnen på min 960. Värst mellan 85 och 95, men vibrationerna kommer och går. Ibland är det ingenting alls i 90 km/h och ibland ganska mycket. Känns främst i ratten så tämligen säker på att det kommer framifrån. Tycker att om det berodde på obalanserade hjul borde det kännas hela tiden?? Det blir betydligt värre när man bromsar vilket väl tyder på slitna och skeva skivor. Nyligen har det uppstått ett nytt symptom vilket är kraftigare vibrationer ihop med ett slamrande ljud vid vänstersväng i landsvägsfart, känns som det kommer från vänster sida. Dock bara vid ett visst rattutslag, svänger man mer eller mindre försvinner det direkt. Över lag har vibrationerna blivit värre över tid. Följande är gjort/kollat
- Relativt nya däck i rätt dimension, på originalfälgar
- Rätt lufttryck
- Hjulmuttrarna är efterdragna
- Däcken balanserade 2 gånger, vid montering samt senare tillfälle, olika firmor, båda säger att det är bra
Det är ju uppenbart att jag bör byta bromsskivor, men kan dessa orsaka vibrationer även när man INTE bromsar? Jag kanske även bör se över, smörja eller byta glidpinnarna som oket sitter i, måste väl finnas någon orsak till att skivorna slits ojämnt.
Kan hjulen vara i obalans utan att ge vibrationer hela tiden vid en viss hastighet? Skadad fälg som orsakar vibrationer trots att det är balanserat enligt däckgubbarna? Något annat jag bör se över?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Vibrationer i framvagn
Inre och kanske även yttre styrled? Hade den typen av vibrationer på en 740 Turbo, bytte yttre styrleder men det blev kvar. När jag kollade inre styrleder var den ena helt slut, hjulet kunde alltså röra sig några mm fram och tillbaka. Bytte båda, och vibrationerna försvann.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Re: Vibrationer i framvagn
Jag var förbi bilprovningen i förrmiddags och hörde om de kunde hissa upp den och skaka lite på framvagnen. Visst, inga problem sa de till min stora förvåning. De hittade inga fel i några leder eller bussningar, däremot var höger hjullager väldigt glappt. Nytt beställt och ska byta omedelbart. Sen får vi väl se om det åtgärdar problemet eller om något mer spökar.
Re: Vibrationer i framvagn
Lite uppdatering, bytte hjullagret höger fram och de värsta vibrationerna försvann, nu är det bara lite grann när man bromsar över typ 65 km/h. Ska beställa hem skivor och belägg runt om och byta, jag har själv kört över 6000 mil med skivorna och de var säkert inte nya när jag köpte bilen, så det börjar nog bli dags oavsett.
Noterar att det finns skivor i lite olika storlekar, 280, 287 mm diamter etc. Spelar det någon roll?
Noterar att det finns skivor i lite olika storlekar, 280, 287 mm diamter etc. Spelar det någon roll?
Re: Vibrationer i framvagn
Det spelar roll, tar du för liten skiva så kommer inte hela bromsklossen ligga på skivan och för stor så tar skivan i okhållaren rent generellt.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: Vibrationer i framvagn
Glt, turbo och alla med abs ska väl ha stora skivorna har jag för mig
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: Vibrationer i framvagn
Jag har ABS med enkolvsok fram så jag antar att det ska vara de stora skivorna då, men ska mäta för säkerhets skull.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vibrationer i framvagn
Du ska ha 280x26mm skivorna till din bil med ABS.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Vibrationer i framvagn
280mm stämmer nog men 960 -97 har väl inte likadana skivor som 940..?
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vibrationer i framvagn
Nej det är inte samma offset på dom.
Re: Vibrationer i framvagn
Vad jag förstår är det samma skivor fram för 960 efter -95 som även passar till 850 och tidiga V/S70?
Och bak värkar det vara specifika skivor för endast 960 efter -95 med multilink?
Tillägg, bak verkar det inte behövas/finnas någon monteringssats för klossarna?
Och bak värkar det vara specifika skivor för endast 960 efter -95 med multilink?
Tillägg, bak verkar det inte behövas/finnas någon monteringssats för klossarna?
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vibrationer i framvagn
Fel av mig, läste fel först och trodde det skulle vara till 940!
Re: Vibrationer i framvagn
Hissade upp och plockade av hjulen idag. Noterade att hjulspindeln vänster fram satt och glappade rejält på fjäderbenet. Drog åt de två skruvarna och nu känns det mycket bättre, och jag har blivit av med klonkandet från framvagnen som bilen "alltid" har haft.
Alla 4 bromsskivorna var ganska duktigt slitna och höger fram var så pass skev att det syntes, hjulet nyper en gång per varv... Kan detta hänga ihop med det dåliga hjullagret? Kollade över alla glidpinnar men dom rörde sig mjukt och fint.
Har hur som helst skickat efter nya skivor och belägg runt om samt ny bromssköldar bak (svindyra till multilinken, 850 kr st....). Nu ska väl bilen bli som ny.
Alla 4 bromsskivorna var ganska duktigt slitna och höger fram var så pass skev att det syntes, hjulet nyper en gång per varv... Kan detta hänga ihop med det dåliga hjullagret? Kollade över alla glidpinnar men dom rörde sig mjukt och fint.
Har hur som helst skickat efter nya skivor och belägg runt om samt ny bromssköldar bak (svindyra till multilinken, 850 kr st....). Nu ska väl bilen bli som ny.
Re: Vibrationer i framvagn
Liten uppdatering, bestämde mig för att byta styr- och spindelleder när jag ändå skruvade ner framändan. Inte så dyrt ändå, 1500 kr för alltihop. Har fått loss allt det gamla som suttit där sen långt innan jag köpte bilen. Spindellederna var tvärglappa och inre styrlederna inte mycket bättre, yttre kändes hyfsade. Men nu blir allt nytt.
Tyvärr gjorde jag bort mig när jag skulle montera nya sköldar bak och måste därmed byta hjullagren... Så tyvärr blir bilen stående ett tag men då fanns det lite motivation att åka 240:n istället!
Tyvärr gjorde jag bort mig när jag skulle montera nya sköldar bak och måste därmed byta hjullagren... Så tyvärr blir bilen stående ett tag men då fanns det lite motivation att åka 240:n istället!
Re: Vibrationer i framvagn
Jag är lite sen ser jag, men det går att montera bakre sköldar utan att ta bort hjullager om du klipper upp den smala delen och tar i lite så går det.
Men byta hjullager bak är ingen dum idé, har gjort det på båda sidor på min 960.
Kan rekommendera justerbara distanser till handbromsbackarna när du ändå är där och river.
Men byta hjullager bak är ingen dum idé, har gjort det på båda sidor på min 960.
Kan rekommendera justerbara distanser till handbromsbackarna när du ändå är där och river.
Re: Vibrationer i framvagn
Ja jag har förstått det i efterhand, även om jag inte är någon stor entusiast av att kapa sönder saker för att montera.
Nu har jag fått hem nya lager i alla fall och har börjat försöka demontera hjulspindlarna. Jag antar att man måste släppa infästningarna även i inre änden för att kunna böja loss länkarmar/stag osv?
Nu har jag fått hem nya lager i alla fall och har börjat försöka demontera hjulspindlarna. Jag antar att man måste släppa infästningarna även i inre änden för att kunna böja loss länkarmar/stag osv?
Re: Vibrationer i framvagn
Jag har för mig att jag var tvungen att lossa den tvärgående mindre armen längst in förra gången jag bytte, den ville inte lossna längst ut och de tål inte alltför mycket stryk.
Re: Vibrationer i framvagn
Nu har jag kommit så långt att allt sitter på plats utom naven. Dessa var ju allt annat än enkla att få på plats i lagren
Har jag gjort bort mig fullständigt, funderar på om man skulle ha pressat i naven i lagren innan jag monterade det på bilen? Oerhört tröttsamt om jag måste ta isär allt igen...
Tog 8 timmar att skruva ihop
Har jag gjort bort mig fullständigt, funderar på om man skulle ha pressat i naven i lagren innan jag monterade det på bilen? Oerhört tröttsamt om jag måste ta isär allt igen...
Tog 8 timmar att skruva ihop
Re: Vibrationer i framvagn
Ja, navet ska du pressa dit efter att du pressat i lagret i spindeln.
Det kan ju eventuellt gå på plats eftersom låsringen sitter där, men jag skulle inte våga prova.
Lyft bärarmarna till normalhöjd när du drar åt stötdämparna (en i taget) och dra åt krängningshämmaren när bilen står på backen.
Det kan ju eventuellt gå på plats eftersom låsringen sitter där, men jag skulle inte våga prova.
Lyft bärarmarna till normalhöjd när du drar åt stötdämparna (en i taget) och dra åt krängningshämmaren när bilen står på backen.
Re: Vibrationer i framvagn
Jag försökte pressa i navet med ett antal skruvtvingar modell stora. Det gick inget vidare, blev snett och pajade lagren. Lämnar in bilen på verkstad nästa vecka för att få det gjort, pallar inte med denna operation igen när jag ändå måste lämna bort det för att få pressat.
6600 kr på Volvo för båda sidorna, delar + jobb. Mycket pengar men jag tröstar mig med att detta är första gången jag lämnat in bilen på nästan 2 år.
6600 kr på Volvo för båda sidorna, delar + jobb. Mycket pengar men jag tröstar mig med att detta är första gången jag lämnat in bilen på nästan 2 år.