Få i gummidamask på kolv och bromsok

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Rödpansar
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 apr 2017, 13:54

Få i gummidamask på kolv och bromsok

Inlägg av Rödpansar »

Hej,

Spenderade 1 timme på att rengöra o putsa upp oket, ca FYRA TIMMAR (!) Med att stå och försöka få dit Damasken, Prövade först att trä på damasken längst bak och låta kanten sticka ut som ska i spåret i, Och peta in damasken med mejseln, Dock är mejseln liten så det är nu nästan mer hål i den nya damasken än den gamla, alltså inte ens värt o fortsätta..

Prövade även ett sätt som jag såg på youtube där man på samma sätt trär på den längst bak och låter kanten sticka ut 1mm som ska till spåret, Lägga an mot hålet och pressa in kolven, Det som händer på videon är att den drar med sig gummidamasken in som sätter sig på plats, För mig så for bara kolven rakt igenom medans damasken är på utsidan, Kommer beställa fler damasker för skiten ska på, Men hur gör man?

Läste i kommenterna på videon att folk blir galna på detta, Och det stämmer verkligen! :)

Tack för ev hjälp!

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Få i gummidamask på kolv och bromsok

Inlägg av thol »

Damasken ska i oket först. sen ska kolven tryckas igenom damasken. Det tar mycket smörja och lite svärande att få in den.

Desmo998
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 sep 2018, 21:55
Kör: Volvo 945 Classic

Re: Få i gummidamask på kolv och bromsok

Inlägg av Desmo998 »

Jag gjorde som thol beskriver ovan. Men jag använde även lite tryckluft som jag blåste in genom hålet där slangen sitter för att hjälpa damasken på plats in i spåret i kolven. Såg detta i nån youtube-video och det funkade fint.
Volvo 945 Classic -98
Audi S5 Sportback -14

Skriv svar