Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av RollE2k »

Fick för ganska precis en vecka sedan torsendiff i axeln på min 944 LTT. Sjukt skönt att ta sig fram bättre på vinterunderlag!
Nu kommer ju då nackdelen (eller fördelen om du frågar vissa!) att det är rejält mkt mer sladdbenäget iom drivning på båda hjulen.

Jag har idag IPD's 25mm krängare fram och 19mm original bak.
Jag började fundera på om man eventuellt skulle "byta ner sig" till en 16mm krängare bak istället, för att få bort dessa tendenser lite på vintern.. Kan det göra stor skillnad?
Och som nackdel då? Kommer det när fäste finns (sommartid) kännas som att den kränger mycket mer i bakvagnen, eller är största skillnaden vid dessa tillfällen att den blir lite mer understyrd bara?
Hade varit kul att veta framförallt från er som kör/kört med någon form av diffbroms/diffspärr om ni testat båda och vad ni tyckte.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av In The White »

Tyvärr har jag INTE testat med 19mm bak på min 945, men tänkte ge min input ändå
eftersom jag labbat en del med chassit på den...

Nackdelen, som du säger, är att den kommer bli mer understurd med 16mm, fördelen
är ju att båda bakhulen kommer vara i marken vid forserad körning.

Vad är övrigt gjort med chassit på bilen?

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av RollE2k »

Jag har gjort rätt mkt med bilen i övrigt. Bilen är ju en sedan skall tilläggas.
På 945 så var väl 16mm standard bak, pga mer vikt och således mer överstyrd från början?

Framvagn :
Polybussningar överallt
Om borrade främre skruv på topplagringar för mer Camber (ca 1.15grader)
Ställbara casterstag (ca 6gr caster)
960-förstärkningsstag
Ambulansstag
IPD 25mm krängare
Ställbara krängningshämmarstag med uniball / polybussning
Bilstein B6 dämpare
Volvo Sachs original sänkfjädrar (28mm sänkning).
10mm distans mellan spindelled och fjäderben för att kompensera för sänkningen.

Bakvagn:
Polybussningar överallt, utom de i lagerskålarna runt axel samt den främre till momentbrygga i balken.
IPD ställbart panhardstag.
Torsendiff
Bilstein B6 dämpare
Lesjöfors 945 sänkfjädrar (skall ju då vara -40mm, men sänker nog ca 20-25mm på sedanen).
Original 19mm krängningshämmare

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av In The White »

Ja då har du ju väl avvägt redan mellan fram och bakvagn.

Svårt det där. Jag hade nog testat med en 16mm bara för att se hur det blir, finns ju
begagnade för en spottstyver. Men min magkänsla säger ändå 19mm...

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av RollE2k »

Det blir ju automatiskt mer överstyrt av diffbromsen, så det kompenserar ju lite för skillnaden. Då har jag ju visserligen Ipd-krängaren fram också, vilket gör motsatt effekt. Jag måste nästan vänta till våren för att utvärdera hur bilen känns sommartid innan jag bestämmer mig och testar. Vintertid är jag ganska övertygad om att det vore bättre med mindre krängare då halkan och snön gör bilen motsatsen till understyrd.

vanderbelgien
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2019, 09:26

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av vanderbelgien »

RollE2k skrev:
05 jan 2020, 16:15
Jag har gjort rätt mkt med bilen i övrigt. Bilen är ju en sedan skall tilläggas.
På 945 så var väl 16mm standard bak, pga mer vikt och således mer överstyrd från början?

Framvagn :
Polybussningar överallt
Om borrade främre skruv på topplagringar för mer Camber (ca 1.15grader)
Ställbara casterstag (ca 6gr caster)
960-förstärkningsstag
Ambulansstag
IPD 25mm krängare
Ställbara krängningshämmarstag med uniball / polybussning
Bilstein B6 dämpare
Volvo Sachs original sänkfjädrar (28mm sänkning).
10mm distans mellan spindelled och fjäderben för att kompensera för sänkningen.

Bakvagn:
Polybussningar överallt, utom de i lagerskålarna runt axel samt den främre till momentbrygga i balken.
IPD ställbart panhardstag.
Torsendiff
Bilstein B6 dämpare
Lesjöfors 945 sänkfjädrar (skall ju då vara -40mm, men sänker nog ca 20-25mm på sedanen).
Original 19mm krängningshämmare
Låter som en fin setup där! Har just fått tag på en 23mm krängningshämmare fram och en 21mm bak. Ska beställa Bilstein B6 också.

Men nu till ett par frågor. Du har Volvo Sachs original sänkfjädrar, precis vad jag vill ha. Har du dom sen gammalt eller vet du var man kan få tag på sådana eller något annat alternativ som sänker ungefär lika mycket? Jag vill sänka, men inte för mycket. Alla alternativ verkar vara 40-60mm annars.

Ambulansstag ska också beställas. Det fästs visst med tre skruv och en mutter. Oklart om det ingår när man köper begagnat och även om det ingår när man beställer nytt. Måste man ha just dessa eller går det att hitta skruvar och mutter på annat ställe?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av Moto-XXX »

Jag minns inte vilken dimension och gänga det är men det är inte några specialgrejer utan "vanliga" skruvar och muttrar.

vanderbelgien
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2019, 09:26

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av vanderbelgien »

Ok tack för svar :) Jag är rookie när det kommer till mek men tänkte jag skulle börja lite nu, bättre sent än aldrig.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av In The White »

Skruv och mutter ingår inte när man köper original i alla fall.
Som tidigare skrivit är det vanliga grejer med "M" gänga.

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Ni som testat med både 16mm och 19mm krängare bak

Inlägg av RollE2k »

vanderbelgien skrev:
09 dec 2020, 23:38
Låter som en fin setup där! Har just fått tag på en 23mm krängningshämmare fram och en 21mm bak. Ska beställa Bilstein B6 också.

Men nu till ett par frågor. Du har Volvo Sachs original sänkfjädrar, precis vad jag vill ha. Har du dom sen gammalt eller vet du var man kan få tag på sådana eller något annat alternativ som sänker ungefär lika mycket? Jag vill sänka, men inte för mycket. Alla alternativ verkar vara 40-60mm annars.

Ambulansstag ska också beställas. Det fästs visst med tre skruv och en mutter. Oklart om det ingår när man köper begagnat och även om det ingår när man beställer nytt. Måste man ha just dessa eller går det att hitta skruvar och mutter på annat ställe?
Framfjädrarna finns kvar hos Volvo (eller snarare GCP) i lager, och har nummer 3529089. Tyvärr kostar dom cirkus 1800kr/st :oops:
Bakfjädrarna finns dock ej längre att köpa.
Jag köpte framfjädrarna via GCP när de hade 20% rabattkod. Sen köpte jag en 40mm sänkningssats till 945, och tog bara bakfjädrarna till min 944, vilket inte sänker lika mycket där då den har lättare bakvagn. Känns som vettigaste lösningen om man vill ha kvar lite komfort och höjd.

För övrigt så efter mer vinter så kan jag tillägga att 19mm krängaren fått stanna kvar, och jag är skitnöjd. Problemet från början var att det var ungefär halaste helgen på hela vintern som jag kastade på den. Efter mer körande så är jag riktigt nöjd med balansen där. Jag skulle faktiskt rent av kunnat tänka mig ha ytterligare liiiite grövre än så bak. Och då är detta en bruksbil för mig, så vettig funktion är viktigast. :D

Skriv svar