Bilstein ClubSport 40/40mm.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
- Kör: 945 2.3s
- Ort: Eskilstuna
Bilstein ClubSport 40/40mm.
Jaha då blev det en tidig julklapp till pappa då, 1 st Bilstein ClubSport/Sprint väghållningssats, från LMRs julkalender, någon som har erfarenhet av dessa dämpare eller kanske rent av själva kittet från LMR?
Då det byggs en ny ordentlig bana i närheten så tänker jag bygga för väghållning och inte sladd, bilen är också vardagsbilen men jag åker gärna en sportigare setup så då tror jag dessa kan passa för ändamålet
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-940.html
Då det byggs en ny ordentlig bana i närheten så tänker jag bygga för väghållning och inte sladd, bilen är också vardagsbilen men jag åker gärna en sportigare setup så då tror jag dessa kan passa för ändamålet
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-940.html
945 2.3s -- 1996 -- B230FK
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Har kört med B6 i typ 10 år, det är samma dämpare men för originalhöjd på bilen. Har även VOC fjädring fram. Bilen är RIKTIGT stabil.. Mycket nöjd, enligt mej en av de viktigaste/bästa uppgraderingarna för din 7/900. Har lyckats köra sönder 2 st. framdämpare dock under den perioden men är ju snabbt bytt.
Inte kört någon 7/900 med coilovers men tveksamt att det skulle vara en förbättring förutom att det går att ställa in hårdheten på dem.
Inte kört någon 7/900 med coilovers men tveksamt att det skulle vara en förbättring förutom att det går att ställa in hårdheten på dem.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Jag har kört med B8 Sprint några år nu och är jättenöjd, de bästa dämparna jag testat
faktiskt. Kör dom tillsammans med Lesjöfors sport 40/40 fjädrar.
faktiskt. Kör dom tillsammans med Lesjöfors sport 40/40 fjädrar.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
- Kör: 945 2.3s
- Ort: Eskilstuna
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Det här är varken B6 eller B8 Sprint.
Såhär skriver LMR, jag var nämligen mycket förvirrad själv över Bilsteins dämpare och underliga namnsättning på deras produkter.
” Clubsport / CS är benämningen på stötdämpare med avstämningar mellan Sport/Sprint och Racing.”
Dem tillverkas med en egen sättning av Bilsteins grossist i Sverige, som ligger i Alingsås. Dan som driver det företaget är utbildad av Bilstein för att ta fram och modifiera deras dämpare med nya dämpkurvor.
Så en sådan dämpare är det som vi säljer, alltså en dämpare som utgår från Bilstein B8 men som görs om till en Clubsport dämpare med en helt annan dämpkurva än Bilstein B8(Sprint)"
Såhär skriver LMR, jag var nämligen mycket förvirrad själv över Bilsteins dämpare och underliga namnsättning på deras produkter.
” Clubsport / CS är benämningen på stötdämpare med avstämningar mellan Sport/Sprint och Racing.”
Dem tillverkas med en egen sättning av Bilsteins grossist i Sverige, som ligger i Alingsås. Dan som driver det företaget är utbildad av Bilstein för att ta fram och modifiera deras dämpare med nya dämpkurvor.
Så en sådan dämpare är det som vi säljer, alltså en dämpare som utgår från Bilstein B8 men som görs om till en Clubsport dämpare med en helt annan dämpkurva än Bilstein B8(Sprint)"
945 2.3s -- 1996 -- B230FK
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Ja Clubsport dämparna är mycket riktigt med annan sättning än Sport/Sprint. I början
kändes mina Sprint väldigt hårda, men efterhand man vänjer sig hade jag nog i dagsläget
valt Club sport med VOC fjädrar fram..
kändes mina Sprint väldigt hårda, men efterhand man vänjer sig hade jag nog i dagsläget
valt Club sport med VOC fjädrar fram..
-
- Färsk användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
- Kör: 945 2.3s
- Ort: Eskilstuna
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Skönt att höra att ni som åker med Bilstein är nöjda.In The White skrev:Ja Clubsport dämparna är mycket riktigt med annan sättning än Sport/Sprint. I början
kändes mina Sprint väldigt hårda, men efterhand man vänjer sig hade jag nog i dagsläget
valt Club sport med VOC fjädrar fram..
Jag körde drifting i en volvo 944 och figurerade även här under ett annat alias för knappt 20 år sedan, men det var en annan tid då och den bilen byggdes med det som då fanns att tillgå, det är riktigt roligt att se att utvecklingen på eftermarknadsdelar till dessa vagnar har gått stadigt uppåt, framförallt i staterna.
Drifting var dessutom ett relativt nytt begrepp på den tiden, i alla fall som tävling/uppvisning, i de norrländska skogarna driftades det väl med häst och vagn redan när hjulet uppfanns
Nu är man äldre och även om det fortfarande är riktigt kul att sladda runt så lockar ett mer seriöst bygge för banracing mer.
Något säger mig att det här kittet jag köpte på LRM nu inte är avstämt alls i förhållande fjädrar/dämpare, finns ingen info alls om det på deras hemsida eller på Forza.se som det tydligen kommer ifrån, ska maila Forza också och höra mig för då jag inte fått någon bra info från LRM tyvärr, nu hade ju LRM ett bra pris på dessa men om fjädrarna är skräp så blir det hugget som stucket kostnadsmässigt.
Har sett att det finns färdiga "skal" i form av coilovers att köpa från bla UK, där spindeln är moddad med hylsa för valfri dämpare, så det får nog bli något sådant till våren.
Har man öppnat pandoras ask nu kanske?
Nåväl, bilen är tänkt att behållas sålänge den eller jag lever så då kan man gott kosta på den och sig själv lite godis
*end of rant*
945 2.3s -- 1996 -- B230FK
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Ja risken är att fjädrarna är i mjukaste laget för att matcha Clubsport dämparna. Jag hade
i alla fall fram kört med en spänstigare fjäder typ gröna VOC fjädrar. Jag kör med Lesjöfors
sport vilka är grövre tråddiameter än dom från lmr.
i alla fall fram kört med en spänstigare fjäder typ gröna VOC fjädrar. Jag kör med Lesjöfors
sport vilka är grövre tråddiameter än dom från lmr.
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Är gröna VOC hårdare än Lesjöfors?In The White skrev:Ja risken är att fjädrarna är i mjukaste laget för att matcha Clubsport dämparna. Jag hade
i alla fall fram kört med en spänstigare fjäder typ gröna VOC fjädrar. Jag kör med Lesjöfors
sport vilka är grövre tråddiameter än dom från lmr.
Det som står på tur för mig är nämligen fjädrar å dämpare. Men jag lutar åt Bilstein B6 och Lesjöfors.
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Ja VOC är hårdare.Lehto skrev:Är gröna VOC hårdare än Lesjöfors?In The White skrev:Ja risken är att fjädrarna är i mjukaste laget för att matcha Clubsport dämparna. Jag hade
i alla fall fram kört med en spänstigare fjäder typ gröna VOC fjädrar. Jag kör med Lesjöfors
sport vilka är grövre tråddiameter än dom från lmr.
Det som står på tur för mig är nämligen fjädrar å dämpare. Men jag lutar åt Bilstein B6 och Lesjöfors.
Lesjöfors och B6/B8 är dock en bra kompromiss mellan bana och gata med acceptabel
komfort kvar.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Kul att någon på forumet testar ClubSportarna. Svårt att hitta dessa till bättre pris än under kampanjer också.
Monterade B8 och KL Racings 60/40mm no-name sänksats förra året, tyckte det blev bra. Dock lite tappa-tänderna rebound på dämparna just nu men har inte kört så många mil ännu så det blir nog bättre som In The White säger.
Kör B8 på mina BMWs och där känns det kontrollerat och "bra"
Tips om någon letar justerbara stötdämpare till bra pris från ön i väster:
Monterade B8 och KL Racings 60/40mm no-name sänksats förra året, tyckte det blev bra. Dock lite tappa-tänderna rebound på dämparna just nu men har inte kört så många mil ännu så det blir nog bättre som In The White säger.
Kör B8 på mina BMWs och där känns det kontrollerat och "bra"
Tips om någon letar justerbara stötdämpare till bra pris från ön i väster:
steifan skrev:Tjenixen!
Hittade justerbara sportstötdämpare till 7/900 här http://www.retroturbo.com/?product_cat=7900shocks
Man kan beställa dämpare som är kortade -30mm eller -60mm, ca 4000kr +frakt för fyra idag 2017-03-07.
Klipper in texten för framtida bruk:
&Volvo 740 Series, GAZ GAI Adjustable Shocks (front)
RetroTurbo Motorsport is an Authorized Reseller of GAZMATIC INTERNATIONAL.
Volvo 740 Series GAZ GAI adjustable dampers. These telescopic inserts will enhance handling of your classic Volvo 740 much better than any standard shocks currently available on the market. Inserts can be custom built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob. GAZ GAI series of adjustable shocks offer 20 point adjustment.
GAZ GAI series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
… send us a question if you need different length!
We do offer a matching set of Volvo 740 GAZ GT rear dumpers -> here<- order both sets together to avoid delay and save £££’s on shipping!
Shocks are new and come as set of two. As standard they come with 12 months GAZ warranty. These shocks are TUV certified!
Volvo 740 Series, GAZ GT Adjustable Shocks (rear)
Volvo 740 Series GAZ adjustable dampers. These telescopic dampers will enhance your classic Volvo handling capabilities. This unit can be built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob.
GAZ GT series offers 20 point adjustment.
GAZ GT series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
- send us a question if you need different length!
Item is new and comes as set of 2 dampers. As well you get 12 months GAZ warranty!
We offer a matching set of GAZ GAI front dumpers -> here <- order it together to avoid delay and save on carriage cost!
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Färsk användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 02 jun 2019, 11:48
- Kör: 945 2.3s
- Ort: Eskilstuna
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
En liten uppdatering ang det här.
Jag kände mig tyvärr rätt lurad när detta paket landade hemma hos mig och tänkte att det kan vara bra med en liten heads up för andra som går i väghållningstankar.
Inte blev det bättre av att LMR valde att inte återkoppla till mig trots att jag ringt och lämnat meddelande om mitt ärende och bett om just återkoppling.
Problemet:
Namngivningen som LMR valt på det här kittet är enligt mig enormt missvisande då det inte finns något alls som har med "ClubSport" att göra i det, ändå har man valt att döpa det till det förvirrande namnet "ClubSport/Sprint".
Ordet ClubSport hör i det här sammanhanget inte hemma där alls och borde INTE stå med.
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-940.html
Jag mailade LMR innan jag gjorde min beställning för att höra mig för om just ClubSport eftersom att det var en hårdare uppsättning jag var ute efter, svaret står redan här i tråden men jag tar med det igen för tydlighetens skull.
Svar från LMR:
”Clubsport / CS är benämningen på stötdämpare med avstämningar mellan Sport/Sprint och Racing.
Dem tillverkas med en egen sättning av Bilsteins grossist i Sverige, som ligger i Alingsås. Dan som driver det företaget är utbildad av Bilstein för att ta fram och modifiera deras dämpare med nya dämpkurvor.
Så en sådan dämpare är det som vi säljer, alltså en dämpare som utgår från Bilstein B8 men som görs om till en Clubsport dämpare med en helt annan dämpkurva än Bilstein B8(Sprint)"
Med det här svaret så gjorde jag en beställning i tron om att det var ClubSport därmpare med i kittet, dumt var väl kanske det då det står såhär i beskrivningen till kittet: "Väghållnings/Chassisats Bilstein ClubSport med Bilstein B8 Sprintstötdämpare" (se länk ovan)
Men än en gång, ordet ClubSport har INGET där att göra och eftersom att jag fått det förklarat att det är en modifierad B8 man får när man köper ClubSport så är det kanske inte helt märkligt att jag trodde det var det jag beställde.
Här säljer LMR riktiga ClubSport dämpare (eller vad det nu är, who knows?) Prisskillnaden är 150kr/st mellan dessa och "vanliga" B8.
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... -fram.html
Men hem till mig kommer 4st B8 stötdämpare, B8 som B8 är, utan modifikation, och som grädde på moset fick jag en "no name" sänksats till, inget "ClubSport" där heller alltså.
Ytterligare lite grädde på moset är att Forza, företaget som LMR nämner i mailet ovan, säljer en sats med B8or för under 5000kr ordinare pris, jag betalade 6.650kr under LMRs julkampanj, man kan alltså säga att jag köpte en "no name" fjädersats för nästan 1.700kr, och det var som sagt under kampanj! De 1.700 hade jag mycket hellre lagt på en sänkningssats från ett erkänt märke om jag hade vetat det jag vet idag.
https://shop.forza.se/stotdamparsatser/ ... 79-sedanco
Meeeen, ja ä int bitter...längre Nu söker jag fjäderben istället så jag kan slänga på det här överprisade kittet på bilen någon gång
Jag kände mig tyvärr rätt lurad när detta paket landade hemma hos mig och tänkte att det kan vara bra med en liten heads up för andra som går i väghållningstankar.
Inte blev det bättre av att LMR valde att inte återkoppla till mig trots att jag ringt och lämnat meddelande om mitt ärende och bett om just återkoppling.
Problemet:
Namngivningen som LMR valt på det här kittet är enligt mig enormt missvisande då det inte finns något alls som har med "ClubSport" att göra i det, ändå har man valt att döpa det till det förvirrande namnet "ClubSport/Sprint".
Ordet ClubSport hör i det här sammanhanget inte hemma där alls och borde INTE stå med.
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-940.html
Jag mailade LMR innan jag gjorde min beställning för att höra mig för om just ClubSport eftersom att det var en hårdare uppsättning jag var ute efter, svaret står redan här i tråden men jag tar med det igen för tydlighetens skull.
Svar från LMR:
”Clubsport / CS är benämningen på stötdämpare med avstämningar mellan Sport/Sprint och Racing.
Dem tillverkas med en egen sättning av Bilsteins grossist i Sverige, som ligger i Alingsås. Dan som driver det företaget är utbildad av Bilstein för att ta fram och modifiera deras dämpare med nya dämpkurvor.
Så en sådan dämpare är det som vi säljer, alltså en dämpare som utgår från Bilstein B8 men som görs om till en Clubsport dämpare med en helt annan dämpkurva än Bilstein B8(Sprint)"
Med det här svaret så gjorde jag en beställning i tron om att det var ClubSport därmpare med i kittet, dumt var väl kanske det då det står såhär i beskrivningen till kittet: "Väghållnings/Chassisats Bilstein ClubSport med Bilstein B8 Sprintstötdämpare" (se länk ovan)
Men än en gång, ordet ClubSport har INGET där att göra och eftersom att jag fått det förklarat att det är en modifierad B8 man får när man köper ClubSport så är det kanske inte helt märkligt att jag trodde det var det jag beställde.
Här säljer LMR riktiga ClubSport dämpare (eller vad det nu är, who knows?) Prisskillnaden är 150kr/st mellan dessa och "vanliga" B8.
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... -fram.html
Men hem till mig kommer 4st B8 stötdämpare, B8 som B8 är, utan modifikation, och som grädde på moset fick jag en "no name" sänksats till, inget "ClubSport" där heller alltså.
Ytterligare lite grädde på moset är att Forza, företaget som LMR nämner i mailet ovan, säljer en sats med B8or för under 5000kr ordinare pris, jag betalade 6.650kr under LMRs julkampanj, man kan alltså säga att jag köpte en "no name" fjädersats för nästan 1.700kr, och det var som sagt under kampanj! De 1.700 hade jag mycket hellre lagt på en sänkningssats från ett erkänt märke om jag hade vetat det jag vet idag.
https://shop.forza.se/stotdamparsatser/ ... 79-sedanco
Meeeen, ja ä int bitter...längre Nu söker jag fjäderben istället så jag kan slänga på det här överprisade kittet på bilen någon gång
945 2.3s -- 1996 -- B230FK
Re: Bilstein ClubSport 40/40mm.
Vilka vanliga sänkfjädrar är bäst/hårdast idag?. Funderar på vad jag ska köpa för något om jag inte vill åka coilovers. Är det voc-fjädrar som gäller fortfarande men dom funkar väl inte så bra vid sänkning?
Volvo 940 Turbo 1997